هشت سال رسيدگي به يك پرونده تعرض و قتل



 سه تبعه افغان كه هشت سال پيش اعتراف كرده بودند پس از برقراري ارتباط نامشروع با دختري ٢٥ ساله، به دليل اختلاف مالي او را به قتل رسانده‌اند، در دادگاه منكر هرگونه آشنايي با او شدند.

صبح ديروز سه متهم افغان با لباس‌هاي زندان، به ديوار شعبه ٤ دادگاه كيفري استان تهران تكيه داده بودند تا با دستور قاضي عبداللهي جلسه رسيدگي به پرونده قتل، سرقت مقرون به آزار و اذيت و داير كردن محل فسادشان آغاز شود. با فاصله چند قدم از آنها، يك مرد و زن، اولياي دم مقتول حضور داشتند كه تقاضاي قصاص متهمان را داشتند. جسد دختر آنها پس از هشت سال از وقوع حادثه كشف نشده است.

با شروع جلسه، نماينده دادستان كيفرخواست را قرائت كرد تا مشخص شود متهمان پرونده پيش از اين در شعبه ٢ دادگاه كيفري استان تهران از اتهام قتل تبرئه و به ديه محكوم شده بودند اما به دليل نقض اين حكم در ديوان عالي كشور، اكنون رسيدگي به پرونده به شعبه هم‌عرض ارجاع داده شده است.

نماينده دادستان پرونده قطور را از قاضي عبداللهي گرفت و خواند: «در تاريخ ٧ دي ٨٦ مردي به پليس آگاهي مراجعه كرد و خبر ناپديد شدن دخترش را به ماموران اطلاع داد. كارآگاهان پرونده‌اي با موضوع «فقداني» تشكيل دادند و رسيدگي به آن را آغاز كردند. در حين تحقيقات فردي به نام محمد به عنوان مظنون شناسايي شد. او به كارآگاهان گفت كه راننده مفقودي است و چند وقت پيش، او را براي برقراري ارتباط نامشروع به خانه يك افغاني برده است.

 

ماموران به محل مورد نظر مراجعه و پس از چند مرحله اقدامات پليسي، سه تبعه افغان را به اتهام برقراري ارتباط نامشروع دستگير كردند. متهمان كه در بازجويي‌هاي چند ماهه اظهارات متناقضي داشتند سرانجام به قتل دختر ٢٥ ساله به دليل اختلاف مالي اعتراف كردند. بعد از هشت سال از وقوع قتل، هنوز جسد مقتول كشف نشده است. پرونده متهمان پيش از اين در شعبه دوم دادگاه كيفري استان تهران رسيدگي و قضات به دليل عدم كشف جسد و احتمال حيات مفقودي، راي به تبرئه متهمان از قتل و پرداخت ديه داده بودند اما ديوان عالي كشور با استناد به وجود دلايل محكم براي اثبات وقوع قتل، حكم صادره را نقض و پرونده را به شعبه هم عرض – شعبه چهارم – ارجاع داد.»

پـس از قـــرائـت كيفرخواست، نوبت متهمان شد. اسد جواني ٢٥ ساله كه هنگام ارتكاب به جرم ١٧سال داشت در همان ابتدا اعترافات پيشين خود را انكار كرد و گفت: «روز حادثه، من و رحمت به خانه علي رفتيم. قرار بود مقتول ساعت چهار بعد از ظهر آنجا بيايد تا ارتباط نامشروع برقرار كنيم. اما او در تماس تلفني اطلاع داد كه يك ساعت دير مي‌رسد. ما هم چون كار داشتيم، خانه علي را ترك كرديم و اصلا مقتول را نديديم.»

اظهارات اسد در حالي بود كه او پيش از اين در بازجويي‌ها به برقراري ارتباط نامشروع و قتل متهم با همدستي رحمت اعتراف كرده بود. قاضي عبداللهي صفحه ٦٠٦ پرونده را باز كرد و رو به متهم گفت: «تو در بازجويي‌ها گفته‌اي كه وقتي متوجه شدي مقتول دير مي‌رسد، منتظر ماندي. بعد از آمدن او با رحمت به خانه علي رفتيد و پس از برقراري ارتباط نامشروع با مقتول، همراه رحمت از اتاق بيرون آمديد. علي وارد اتاق شد. او صاحبخانه بود. وقتي با مقتول رابطه برقرار كرد سر پول با او درگير شد. شما و رحمت صداي دادوفرياد را شنيديد و به اتاق برگشتيد. گردن و دهان متهم را فشار داديد و او را با پارچه خفه كرديد. بعد متواري شديد. بعد‌ها علي به شما گفت كه جسد را در گوني انداخته و در سطل زباله‌اي بيرون ساختمان رها كرده است.»

قاضي دادگاه از بالاي عينك نگاهي به متهم انداخت اما او بار ديگر منكر اعترافات خود شد. به اين ترتيب نوبت به رحمت ٣٥ ساله رسيد. او نيز اعتراف قبلي خود به برقراري ارتباط نامشروع و قتل را انكار كرد. پس از او علي ٢٣ ساله به جايگاه احضار شد. او همان فردي بود كه در بازجويي‌ها به درگيري با مقتول و جابه‌جايي جسدش اعتراف كرده بود اما او نيز روش دو متهم ديگر را در‌پيش گرفت و اعترافات خود را انكار كرد. به اين ترتيب قضات دادگاه وارد شور شدند. آنها مي‌توانند براي متهمان، از حكم قصاص تا ١٠ سال حبس صادر كنند.


  اخبار حوادث  - اعتماد 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------