بندهای توافق نهایی احتمالی آتش‌بس در نوار غزه چیست؟



اخبار,اخبار بین الملل , رژیم صهیونیستی

 

اخبار بین الملل - بندهای توافق نهایی احتمالی آتش‌بس در نوار غزه چیست؟

امروز برخی ‌رسانه‌ها از جمله روزنامه یدیعوت آحاروتوت رژیم صهیونیستی از برقراری آتش‌بسی پنج روزه خبر داده ‌که از روز شنبه آغاز می‌شود؛ اما هنوز گروه‌های فلسطینی آن را تأیید نکرده‌اند. حماس و جنبش مقاومت، همیشه یکی از پیش‌شرط‌های اصلی پذیرش آتش‌بس را رفع محاصره غزه دانسته‌اند.

هجده روز ‌تجاوز بی‌وقفه و بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، آمار شهدا به ۷۲۵ تن و شمار مجروحان به ۴۶۰۰ تن رسیده ‌و افزون بر این، شمار بسیاری از منازل فلسطینیان بر سر ساکنانشان آوار شده است، حال آنکه دیروز خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، بار دیگر تأکید کرد که مقاومت غزه پیش از موافقت با خواسته‌هایش آتش‌بس را نخواهد پذیرفت و تلاش‌ها برای توقف جنگ علیه غزه تاکنون مثمر ثمر نبوده و پیشرفتی واقعی در مذاکرات حاصل نشده است.

به گزارش «تابناک»، با ‌وجود این، امروز برخی ‌رسانه‌ها از جمله روزنامه یدیعوت آحارونوت رژیم صهیونیستی از برقراری آتش‌بسی پنج روزه خبر داده ‌که از روز شنبه آغاز می‌شود؛ اما هنوز گروه‌های فلسطینی آن را تأیید نکرده‌اند. حماس و جنبش مقاومت همیشه یکی از پیش‌شرط‌های اصلی پذیرش ‌آتش‌بس را رفع محاصره غزه دانسته‌اند.

هرچند ‌چند روز پیش، حماس طرح آتش‌بس مصر را رد کرد، چند تحول احتمال آتش‌بس در غزه را در آینده نزدیک محتمل‌تر می‌کند؛ از جمله حضور ‌بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در منطقه و گفت‌و‌گو با صهیونیست‌ها و همچنین مقاومت مردم فلسطین و خسارات‌‌ جنگ برای رژیم صهیونیستی احتمال آتش‌بس را افزایش داده است.

به گزارش منابع آگاه از جمله بندهای توافق احتمالی نهایی ـ که هنوز بحث‌ها بر سر آن ادامه دارد ـ پایان محاصره غزه، آزادی ماهیگیری تا فاصله ۱۲ مایلی و آزادی اسراست.

بندهایی آتش‌بسی که هم‌اکنون بر سر آن مذاکره است و احتمال می‌رود بر سر آن توافقی ‌شود شامل بندهای زیر است؛

۱ ـ برقراری آتش‌بس در خلال پنج روز.

۲ ـ پایان محاصره غزه و بازگشایی گذرگاه رفح و بر عهده گرفتن مسئولیت آن توسط ۱۰۰۰ هزار نیرو از تشکیلات خودگردان.

۳ ـ آزادی ماهیگیری و صید در نوار غزه تا فاصله ۱۲ مایلی.

۴ ـ لغو مناطق حائل در مرز نوار غزه که رژیم صهیونیستی برقرار کرده است.

۵ ـ آزادی همه اسرا بنا بر توافق تبادل اسرا با «گلعاد شالیت» و آزادی اسرای گروه چهارم بر پایه توافق‌نامه «اسلو».

بر پایه این گزارش، این پنج بند تقریبا مورد توافق همه است و دیروز چهارشنبه در یک تماس تلفنی «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان به «جان کری»، وزیر امور خارجه آمریکا ابلاغ شد؛ اما تا کنون پیشرفتی در توافق آتش‌بس ‌نشده است.
اخبار بین الملل - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------