داعش در کوچه پس کوچه های ترکیه



  اخباربین الملل,خبرهای  بین الملل, داعش

لوپوئن نوشت: با وجود این که رجب طیب اردوغان بارها تکرار کرده است که هرگز هیچ حمایتی از تروریست ها سوریه نکرده است، با این حال اسنادی که تا کنون منتشر شده ، بطلان اظهارات وی را اثبات می‌کند.

به گزارش  انتخاب ، گزارش لوپوئن با شرح مضمون یک فیلم ویدئوئی که در سایت مجله کمالیست "جمهوریت" منتشر شده و به سال 2014 برمیگردد، آغاز شده است.

در این فیلم کامیون‌های مواد غذائی و داروئی سازمان‌های خیریه که قصد دارند از مرز ترکیه وارد سوریه شوند مورد بازرسی ژاندارم‌های ترکیه قرار میگیرند و این فیلم نشان می‌دهد که در زیر بسته‌های بزرگ مواد داروئی، حدود هزار خمپاره‌انداز، ده‌ها هزار فشنگ و مهمات و صد نارنجک‌انداز، پنهان کرده‌اند. این کامیون‌ها به سرویس‌های امنیتی ترکیه تعلق داشته‌اند.

"اردم گل"، روزنامه نگاری که این فیلم را تهیه کرده توضیح می دهد که ما هیچ اطلاعی نداریم که این سلاح ها قرار بوده است به دست چه گروه‌هائی برسد، ولی اینک مدت‌هاست که موضوع دخالت دولت ترکیه در انتقال اسلحه برای جنگجویان در سوریه مورد توجه قرار گرفته است.

به روایت لوپوئن ، انتشار این تصاویر در آن زمان خشم اردوغان را برانگیخت و اعلام کرد «کسانی که این تصاویر را پخش کرده‌اند قیمت گزافی خواهند پرداخت. سلطان، انتشار مجدد این خبر را ممنوع کرد و شبکه‌های اجتماعی را بزیر تیغ سانسور برد. سپس دو روزنام‌ نگار تهیه کننده گزارش مزبور یعنی "اردم گل" و "کان داندار" هر دو به جرم "افشای اسرار دولتی" به پنج سال حبس محکوم شدند.

بعقیده گزارشگر لوپوئن، داعش در قلب ترکیه شبکه‌های خود را مستقر کرده است. در محله تاریخی فتیح در دو قدمی کلیسای "سنت صوفی" می‌توان پرچم سیاه داعش را دید که در ویترین برخی از بوتیک‌های این محله بچشم می خورد. وارد مغازه که بشوید کتاب‌های زیادی برای ترویج ادبیات اسلامگرا به شما پیشنهاد می شود و در سالن پشت بوتیک انواع تی شرت‌ها و نیز پینس‌های تزئینی با علامت داعش بفروش می‌رسند.

لوپوئن از قول "هلیل ابراهیم یه نی گون"، اسلام شناس ترک نقل می کند که داعش هم مثل بسیاری از گروه‌های اجتماعی در ترکیه، شبکه وسیعی در این کشور سازمان داده و در درون دستگاه دولتی با کسانی ارتباط تنگاتنگ دارد. آنها با استفاده از ناتوانی‌های دستگاه اجرائی و بیاری حمایت‌های شخصیت‌هائی بانفوذی در داخل حکومت کارهای خود را به پیش می‌برند. در ژانویه 2015 مقامات امنیتی ترکیه از وجود شبکه ای با سه هزار عضو از هواداران داعش در خاک ترکیه خبر دادند.

یک دیپلمات مقیم ترکیه به خبرنگار لوپوئن می گوید که در مرزهای نیمه‌باز میان ترکیه و سوریه احتمالاً اسلحه رد و بدل می شود و ما خبر داریم که جنگجویان مجروح داعش برای مداوا وارد ترکیه می شوند و در بیمارستان ها مداوا می‌گردند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------