تشدید تدارکات برای برگزاری نشست رهبران آمریکا و کره‌شمالی



  اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل ,رهبر کره شمالی و رئیس جمهوری آمریکا
مقام‌های بلندپایه دست اندرکار در مناقشه کره‌شمالی به ویژه مقام‌های کره‌جنوبی، نشست‌ها و تماس‌های تلفنی را در راستای پیشبرد طرح رخداد یک نشست میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی تشدید کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، با وجود آنکه هنوز تحولی از دل این تلاش‌ها اعلام نشده اما وزیر امور خارجه کره‌شمالی که روز جمعه سفری ناگهانی به شهر استکهلم پایتخت سوئد انجام داد، قرار است امروز (شنبه) نیز در این کشور مذاکرات بیشتری با رهبران سوئد داشته باشد.

 

این نشان دهنده عزم سوئد برای میانجی‌گری و هموار کردن راه برای مذاکرات مربوط به مناقشه کره‌شمالی و پایان دادن به تهدید یک جنگ هسته‌ای است.

 

ترامپ از واشنگتن با مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی گفت‌وگوی تلفنی داشت.

 

چند روز پیش اعلام شد که ترامپ دعوت رهبر کره‌شمالی برای یک نشست را پذیرفته و فرایند تعیین دستورکار برای این اتفاق تاریخی را به جریان انداخته است.

 

همزمان کانگ کیونگ وا، وزیر امور خارجه کره‌جنوبی و تارو کونو، همتای ژاپنی او به واشنگتن رفتند تا مذاکراتی را در وزارت خارجه آمریکا که با مناقشه برکناری رکس تیلرسون دست به گریبان است، با مقام‌های این وزارتخانه داشته باشد.

 

کانگ در مصاحبه‌ای با شبکه پی‌بی‌اس آمریکا گفت: من فکر می‌کنم ما به طرز محتاطانه خوش‌بین هستیم که این مذاکرات اتفاق بیفتد و این یک تحول برای حل صلح آمیز مساله هسته‌ای کره‌شمالی خواهد بود.

 

کاخ سفید نیز پیش از این اعلام کرده بود: ترامپ و مون جائه این توافق کردند تا اقدامات ملموس و نه تنها حرف و سخنرانی برای خلع سلاح هسته‌ای دائمی شبه جزیره کره انجام شود و ترامپ نیز بر تمایلش برای دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی تا پایان ماه مه تاکید کرده است.

 

کاخ سفید گفت: این دو رهبر خوش‌بینی محتاطانه‌ای نسبت به تحولات اخیر اعلام کرده و تاکید داشتند که اگر کره‌شمالی مسیر درست را در پیش بگیرد آینده‌ای درخشان‌تر برای این کشور در دسترس خواهد بود.

 

این در حالی است که گفته شده پیش از تعیین تاریخ و مکانی برای نشست تاریخی مذکور کره‌شمالی باید علنا تایید کند که دعوتنامه را فرستاده و می‌خواهد به آن پایبند باشد و این مساله را از طریق شرکت در نشستی با موضوع کنار گذاشتن سلاح‌های هسته‌ای‌اش نشان خواهد داد.

 

روز جمعه گمانی زنی انجام شد که پیونگ یانگ قصد دارد این روند را با دیدار ری یونگ هو،‌ وزیر امور خارجه کره‌شمالی با استفان لوفون، نخست وزیر سوئد و همینطور مارگوت والستروم، وزیر امور خارجه این کشور به جریان بیندازد اما بعد از این مذاکرات مقام‌های سوئد گفتند که مذاکرات روز شنبه نیز ادامه خواهد داشت.

 

وزرای خارجه کره‌شمالی و سوئد روز جمعه در یک ساختمان ویلایی مجلل در نزدیکی سفارت آمریکا که مورد استفاده دولت سوئد برای امور رسمی قرار می‌گیرد با یکدیگر دیدار کردند.

 

والستروم گفت: این یک دیدار با فضای سازنده و خوب بود و منتظریم ببینیم در مرحله بعد چه اتفاقی می‌افتد.

 

با این حال ری بعد از ترک این محل هیچ اظهارنظری نکرد.

 

والستروم اظهار داشت: اگر ما بتوانیم از ارتباط‌هایمان به بهترین شکل استفاده کنیم این کار را انجام خواهیم داد و وضعیت شبه جزیره کره مورد توجه همه ما قرار دارد.

 

هیئت کره‌شمالی علاوه بر ری شامل چوئه کانگ ایل، معاون مدیرکل دفتر آمریکای شمالی، وزارت خارجه کره‌شمالی نیز می‌شد.

 

برخی رسانه‌ها گزارش دادند، ری ممکن است حتی تا فردا در سوئد بماند اما مقام‌های سوئد این موضوع را تایید نکردند.

 

یک مقام ارشد دولت آمریکا هم گفت: در سوئد هیچ یک از مقام‌های دولت آمریکا با مقام‌های کره‌شمالی دیدار نمی‌کند.

 

لوفون روز جمعه در برلین گفت: اگر سوئد بتواند یک تسهیل کننده برای رسیدن به نتایج باشد، البته ما این کار را انجام خواهیم داد.

 

شبکه تی‌بی‌اس ژاپن نیز گزارش کرد که شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و مون جائه این روز جمعه یک گفت‌وگوی تلفنی درباره مساله کره‌شمالی داشتند.

 

این شبکه عنوان کرد که آبه به مون گفته نه فقط می‌خواهد کره‌شمالی آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی خود را متوقف کند بلکه پذیرای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خاک خود باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------