راه و روش زن بودن در حکومت «داعش»



اخبار,اخباربین الملل,زنان دولت اسلامی

گروه‌های جهادگرا در اینترنت برنامه‌های تبلیغاتی گسترده‌ای برای جلب زنان و دختران جوان پیاده می‌کند. در یک ویدیوی اینترنتی، از جمله، از زنان جوان دعوت می‌شود که با "برافروختن مشعل ایمان برای نجات جامعه‌ی اسلامی" یاری رسانند و به زندگی خود معنا ببخشند.

دیدگاه‌های جنسیتی‌ای که در دفترچه‌ی راهنمای "زنان دولت اسلامی" مطرح شده با اصولی که سلفی‌ها در نشریات دیگر خود مطرح کرده‌اند، تفاوت چندانی ندارد. به نوشته‌ی سوزانه شرودر، استاد دانشگاه فرانکفورت، این شناسه‌ها پیشتر هم، از جمله در کتاب "زنان زیر چتر حمایت اسلام" که چندی پیش از سوی سلفی‌ها در عربستان سعودی منتشر شده است، آمده بود. انتشار و پخش برگردان این کتاب به زبان آلمانی به دلیل ترویج و تبلیغ خشونت، از سال ۲۰۱۰ در آلمان ممنوع است.

به گزارش «تیک»، بریگارد زنانه‌ی "خنساء" در سوریه که دفترچه‌ی "زنان دولت اسلامی" را به زبان عربی در اواسط ژانویه در سوریه منتشر ساخته، هم‌زمان وظیفه دارد زنانی را که "در ملاء عام از رعایت این اصول" سرباز می‌زنند، دستگیر کند. سوزانه شرودر در مقاله‌ای که با عنوان "رومانتیک و کلاشینکف" در "قنطره" آنلاین به چاپ رسیده، در این رابطه می‌نویسد: «این بریگارد زنانه به عنوان مثال زنانی که در خیابان قوانین را رعایت نکرده‌اند، بازخواست و دستگیر می‌کند.»

سوزانه شرودر در مقاله‌ی خود هم‌چنین یادآور شده است که اغلب دختران هوادار "داعش" در غرب، داوطلبانه این اصول را رعایت می‌کنند. بنا بر تازه‌ترین پژوهش‌ها، بیش از ۱۰ درصد جهادگرایان غربی را که به "داعش" در سوریه و عراق پیوسته‌اند، زنان و دختران زیر ۱۸ سال تشکیل می‌دهند. بر اساس آمار غیررسمی، بیش از ۶۰ تن از این زنان جهادگرا در آلمان زندگی می‌کردند.

شرودر بر اساس نوشته‌ها و تفسیرهایی که زنان هوادار "داعش" در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند، نتیجه می‌گیرد که این گروه اغلب "از سطح تحصیلی بالایی برخوردار است و با متون مذهبی و روایت‌های دینی به خوبی آشنا است.”

به گفته‌ی این استاد دانشگاه فرانکفورت، زنان مجاهد پیرو "داعش"، در اعمال خشونت و سنگدلی نیز "برادران هم‌فکر" خود را همراهی می‌کنند. او به عنوان مثال از یک زن دانشجوی بریتانیایی نمونه می‌آورد که به تازگی عکسی از خود در فیس‌بوک منتشر کرده است. این عکس او را که از زمان پیوستن به "داعش" خود را بنت اسامه می‌نامد، در لباس پرستاری نشان می‌دهد که در دست چپش یک سر بریده را حمل می‌کند.

گروه‌های جهادگرا در اینترنت برنامه‌های تبلیغاتی گسترده‌ای برای جلب زنان و دختران جوان پیاده می‌کند. در یک ویدیوی اینترنتی، از جمله، از زنان جوان دعوت می‌شود که با "برافروختن مشعل ایمان برای نجات جامعه‌ی اسلامی" یاری رسانند و به زندگی خود معنا ببخشند.


  اخبار بین الملل  - تیک

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------