اسناد نقش اوباما و کلینتون در پیدایش داعش منتشر شد



  اخبارسیاسی ,خبرهای  بین الملل , داعش

انتشار اسناد محرمانه‌ آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا از نقش «باراک اوباما» و «هیلاری کلینتون» در پیدایش داعش برای سرنگونی رئیس‌جمهوری سوریه پرده برداشت.

به گزارش فارس، گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در سال 2012 که در اصل جزء اسناد محرمانه بود نشان می‌دهد که سیاست دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در حمایت از معارضان سلفی «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه، به حمایت ناخواسته آمریکا از پیدایش خلیفه «داعش» در سوریه منجر شد.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش کرد، این اسناد نشان می‌دهد که ائتلاف ضدداعش تحت حمایت آمریکا در زمان 2012، تحت رهبری القاعده عراق (AQI) و حکومت اسلامی عراق (ISI) بود که خیلی زود با یکدیگر شبکه تروریستی داعش را به وجود آوردند.

این گزارش افشا کرد کرد در حالیکه آمریکا حاضر نشده است به واسطه محدودیت‌های قوانین داخلی مبارزه با تروریسم آمریکا، به طور مستقیم از رهبری القاعده عراق و حکومت اسلامی عراق حمایت کرده و به آنها کمک کند اما مقامات وزارت خارجه و پنتاگون به خوبی آگاه بودند که معارضان مسلح میانه‌رو با شبه‌نظامیان تروریستی با یکدیگر ارتباط تنگاتنگ دارند.

ادامه این گزارش می‌افزاید: «رهبری القاعده، از طریق سخنگوی حکومت اسلامی عراق یعنی ابو محمد العدنانی...از سنی‌های عراق به ویژه قبایل مناطق مرزی (بین عراق و سوریه) می‌خواهند تا علیه رژیم سوریه جنگ به راه بیاندازند».

طبق این گزارش، «نیروهای معارض تلاش می‌کنند کنترل مناطق شرقی (حسکه و دیرالزور) در مجاورت استانهای غربی عراق (موصل و انبار) را برعهده بگیرند. کشورهای غربی، کشورهای خلیج (فارس) و ترکیه از این تلاش‌ها حمایت می‌کنند».

این گزارش ادامه می‌دهد: «احتمال تشکیل یک اصالت اعلام شده یا اعلام نشده سلفی در شرق سوریه (حسکه و دیرالزور) وجود دارد و این دقیقاً چیزی است که قدرت‌های حامی معارضان به دنبال آن هستند»  و این در واقع بعنوان درخواست برای تشکیل خلیفه داعش در سوریه قابل تفسیر است.

در دسامبر 2012، درست چند ماه بعد از انتشار این گزارش اطلاعات دفاعی، اوباما تسلیم خواسته«هیلاری کلینتون» وزیر خارجه وقت آمریکا و جناح جنگ‌طلب تشکیلات امنیت ملی آمریکا شد که می‌گفتند آمریکا معارضان را «نماینده قانونی مردم سوریه می‌داند».

این گزارش ادامه می‌دهد، معارضانی که دولت اوباما آنها را نماینده قانونی مردم سوریه می‌دانست، تحت رهبری القاعده عراق و حکومت اسلامی عراق بودند که بعدها شبکه تروریستی داعش را تشکیل دادند. واشنگتن در قبال آنها از سیاست جهل جعلی استفاده کرد و با ارائه تسلیحات، کمک و حمایت به دیگر جناح‌های معارضان که می‌دانست به طور بالقوه بعنوان یک مجرای گروههای تروریستی عمل می‌کنند، موافقت کرد.

طبق این گزارش، شواهد به گونه‌ای است که نشان می‌دهد دولت اوباما به درستی خطراتی که شبکه تروریستی داعش به همراه داشت را در نظر نگرفت و رئیس‌جمهوری آمریکا آن را «تیم ذخیره» القاعده می‌نامید و ارزیابی «مایکل فلن» مدیر سابق آژانس اطلاعات دفاعی خود نیز که به طور مفصل پیدایش این گروه افراطی را پیش‌بینی کرده بود، تا حد زیادی نادیده گرفت.

سیاست آمریکا در استفاده از افراط‌گرایان در جنگ‌های نیابتی، سابقه فراموش‌نشدنی دارد که به حمایت «سیا» در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ریگان» از مجاهدین افغانستان بازمی‌گردد که این گروه کلکسیونی از «اسامه بن لادن» سرکرده سابق القاعده و شبکه تروریستی القاعده را تشکیل داده است.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------