سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: برای حل بحران سوریه نیاز به آتش بس داریم



  اخباربین الملل  ,خبرهای   بین الملل , جان کربی

«جان کربی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با بیان اینکه برای گفت و گو به منظور حل بحران سوریه نیاز به آتش بس داریم، گفت: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد.

به گزارش ایرنا، کربی روز دوشنبه در نشستی خبری در وزارت امور خارجه آمریکا گفت: تنها راه حل بحران سوریه، گفت وگو و دیپلماسی است.

 

وی ادعا کرد: دولت آمریکا متعهد به یافتن راه حل دیپلماتیک است اما حملات نظامی از سوی روسیه و کشتار مردم و مخالفان دولت اسد مانع رسیدن هر چه زودتر به این راه حل می شود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ' کمک تسلیحاتی حتی به مخالفان اسد نیز عاملی برای تشدید درگیری ها خواهد بود. دولت اسد و مخالفان هر دو باید به دنبال آتش بس و یافتن راه حل دیپلماتیک باشند.'

 

وی با بیان اینکه «بمباران مخالفان دولت اسد، عاملی برای پیوستن آنها به جبهه النصره است»، اظهار داشت: آمریکا به دنبال سرنگونی رهبران و ساختار درونی جبهه النصره خواهد بود اما این فرایند یکباره صورت نمی گیرد چراکه جان غیرنظامیان در خطر خواهد افتاد.

 

کربی در مورد انتخابات آینده سوریه گفت: راه حل این موضوع در دست مردم سوریه است و باید از طریق مذاکرات سیاسی در ژنو صورت گیرد.

 

وی مدعی شد: بشار اسد با توجه به آنچه که بر سر مردم خود آورده، دیگر نمی تواند رهبری مشروع در آن کشور باشد. چطور می توان انتخاباتی دمکراتیک در سوریه برگزار کرد در حالی که وابستگان اسد مسئولیت ارائه خدمات و برقراری امنیت آن را بر عهده داشته باشند.

 

به گزارش ایرنا، سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در حالی است که ولید المعلم روز دوشنبه در گفت و گو با شبکه خبری المیادین گفت: آمریکا همچنان از تروریست ها در سوریه حمایت و از طریق مرزها ٬ هزارن نفر را وارد خاک سوریه می کند.

 

وزیر امور خارجه سوریه افزود: میان حمله به ارتش سوریه در منطقه الثرده که هفته گذشته صورت گرفت و طفره رفتن آمریکا از اجرای تعهداتش به آتش بس رابطه وجود دارد. واشنگتن تروریست ها را مسلح کرده، آنها را تامین مالی می کند و از طریق مرزها هزاران تروریست را وارد سوریه کرده است.

 

المعلم ادامه داد: حمایت آمریکا و دیگران از تروریست ها همچنان ادامه دارد و روزانه گروه های تروریستی از مرز ترکیه وارد سوریه می شوند و این آمریکا است که توطئه علیه سوریه را با همراهی کشورهای غربی و منطقه رهبری می کند.

 

وزیر امور خارجه سوریه همچنین اظهار داشت که آمریکا و حامیان آن در تلاش هستند تا با وارونه جلوه دادن اقدام های دولت سوریه، حقایق را آن گونه که می خواهند تغییر دهند که تا کنون به شکست انجامیده است.

 

وی در خصوص آتش بس در سوریه نیز گفت:طرح آتش بس روسی – آمریکایی هنوز نمرده است ؛ این طرح تا زمانی که تماس ها میان لاوروف و کری ادامه دارد٬ زنده است.

 

ولید المعلم روز شنبه نیز در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود: اکنون همه می دانند که تروریسم بدون حمایت و پشتیبانی خارجی از برخی کشورها، امکان نداشت در سوریه گسترش یابد.

 

وزیر امور خارجه دولت بشار اسد افزود: نظام سوریه از ابتدای بحران در سال 2011 اعلام کرد که این بحران از دو مسیر موازی و همزمان یعنی مبارزه با تروریسم و مسیر سیاسی یعنی گفت و گوهای سوری – سوری قابل حل بوده و راه حل های تحمیلی از خارج غیرقابل پذیرش است.

 

آتش بس مورد توافق میان روسیه و آمریکا از 12 سپتامبر جاری (22 شهریورماه) به مدت فقط یک هفته اجرایی شد که طی آن، جنگنده های ائتلاف بین المللی ضد داعش، نیروهای ارتش سوریه را بمباران کردند که بر اثر آن ده ها نظامی سوری کشته شد و تروریست ها نیز ده ها بار آتش بس را در مناطق مختلف سوریه نقض کردند.

 

آمریکا از زمان برقراری آتش بس سوریه در اسفندماه سال گذشته و همچنین توافق آتش بس اخیر در ژنو با روسیه، به جدا کردن گروههای مسلح موسوم به معارضان تحت حمایت واشنگتن از گروه های تروریستی به ویژه جبهه النصره متعهد شده که تاکنون اجرا نکرده است.

 

جبهه النصره همراه داعش در فهرست سیاه تروریسم سازمان ملل قرار دارد.

 

همچنین وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است که فهرست آمریکا با عنوان گروه های مسلح معارض تحت کنترل واشنگتن دربر گیرنده شماری از گروههای همکار گروه تروریستی جبهه النصره است.

 

روسیه همچنین با اشاره به موارد مکرر نقض آتش بس در سوریه از سوی گروههای مسلح موسوم به معارض گفت که با چشم پوشی (کشورهای) حامیان این گروه ها از تخلف های صورت گرفته، این تصور شکل می گیرد که علت اصلی این تلاش ها سرنگونی حکومت سوریه است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------