سوریه موضوع جدید تحریم های ضدروسی آمریکا است



  اخبار بین الملل,خبرهای  بین الملل ,تحریم های ضدروسی

تحریم های ضدروسی غرب در رابطه با اوضاع اوکراین از سال 2014 تاکنون به حربه ای ماندگار تبدیل شده است و اکنون نیز احتمال ضمیمه شدن پرونده سوریه به آن از سوی آمریکا وجود دارد.

به گزارش ایرنا، رسانه های روسی از امکان اعمال تحریم های جدید از سوی آمریکا خبر داده اند که به علت مواضع ضدتروریستی مسکو و اتحاد نظامی-سیاسی روسیه و سوریه بررسی می شود.

 

چرخه تحریم های روسیه که پس از وقایع سال 2014 اوکراین و سقوط حکومت ویکتور یانوکوویچ متمایل به مسکو رخ داد، همچنان به صورت دوره ای در حال تمدید شدن و افزایش یافتن است.

 

از سوی دیگر، آمریکا که توافق اخیر ژنو با روسیه برای برقراری آتش بس در سوریه و مبارزه مشترک با تروریسم را به حالت شناور در آورده است، نگاهی به رویکرد تحریم ها دارد تا بتواند فشارها بر مسکو را بیشتر کند.

 

هر چند روزنامه های ماسکوفسکی کامسامولتس و همچنین کامرسانت که این خبر را منتشر کرده اند، اشاره ای به جزئیات در این باره نکرده اند، ولی اگر دامنه تحریم های ضد روسی آمریکا و پیامد آن اتحادیه اروپا گسترده تر شود، مسکو در برابر شرایط جدیدتری قرار خواهد گرفت.

 

اما روزنامه کامرسانت شنبه (دیروز) در این باره نوشت: وزارت خارجه امریکا امکان اعمال تحریم های جدید علیه روسیه بخاطر مساله سوریه را بعید ندانست.

 

اکنون روسیه مجموعه ای از محدودیت ها و تحریم های اقتصادی، صنعتی، مالی، دسترسی به برخی خدمات و فناوری های پیشرفته و ممنوعیت سفر مقام های روسی به کشورهای وضع کننده تحریم را تجربه می کند.

 

روسیه تاکنون بارها خواستار لغو این تحریم ها بدون پیش شرط شده و اعلام کرده که دلیل پابرجا ماندن مشکلات اوکراین و مناقشه و تنش ها در مناطق شرقی، خودداری کردن دولت این کشور از اجرای تعهدهای خود در قالب گفت وگو با مخالفان در مناطق دونتسک و لوهانسک است.

 

از سوی دیگر، کی یف متکی به پشتیبانی های گسترده آمریکا و اتحادیه اروپا به ویژه فرانسه و آلمان مسکو را متهم به حمایت از مخالفان مسلح می کند که روسیه آن را رد کرده و همچنین هنوز موضوع جدایی شبه جزیره کریمه در دریای سیاه و انضمام آن به این کشور را که براساس نتایج یک همه پرسی انجام گرفت، نپذیرفته است.

 

اکنون نیز با توجه به ماندگاری این تحریم ها، آمریکا پیشگام کشورهای ضدروسی و ضدسوری می تواند به بهانه سوریه فشار بیشتری وارد کرده و دامنه اقدام های محدود کننده اقتصادی و سیاسی علیه مسکو را گسترده تر کند.

 

هر چند روسیه هنوز در این باره اعلام موضع نکرده، ولی به تازگی وزارت خارجه و برخی مقام های این کشور اعلام کرده اند که به همکاری با سوریه علیه تروریسم و سرکوب تروریست ها ادامه خواهند داد و حاضر به مذاکره با گروههای تروریستی داعش و جبهه النصره نیستند.

 

اشاره مقام های روسی می تواند این موضوع باشد که آمریکا هنوز حاضر نشده تعهد خود را برای جدا کردن گروههای مسلح موسوم به معارضان میانه رو از تروریست های جبهه النصره جدا کند تا زمینه سرکوب این گروه در منطقه حلب فراهم تر شود و حتی غربی ها خواهان قطع عملیات ضد تروریستی مشترک نیروی هوافضای روسیه و ارتش سوریه علیه تروریست ها شده اند.

 

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در این باره گفته است: هدف آمریکا در سوریه نجات گروه تروریستی جبهه جبهه النصره است.

 

به گزارش ایرنا، لاوروف روز جمعه در مصاحبه با بی.بی.سی گفت: به نظر می رسد که آمریکا برای اجرای طرح «ب» در سوریه نیازمند گروه تروریستی جبهه النصره (تغییر نام یافته به فتح الشام) است.

 

وی همچنین افزود: گروه تروریستی جبهه النصره از آتش بس موقت در سوریه برای تقویت عناصر خود استفاده کرد.

 

وزیر خارجه روسیه ضمن یادآوری اینکه در توافق با آمریکا در سوریه آتش بس 48 و 72 ساعته برقرار شد، اظهار کرد: فتح الشام از هر دو آتش بس برای تامین تسلیحاتی تروریست های خود و دریافت کمک های تسلیحاتی از خارج استفاده کرد و به جای جدا کردن معارضان از این گروه تروریستی، گروه های مسلح جدید به آن پیوستند.

 

لاوروف گفت: تمام مسائل موجود پیرامون حلب به این صورت است که آمریکا و ائتلاف تحت امر این کشور نمی توانند و در واقع از جدا کردن معارضان از گروه تروریستی جبهه النصره خودداری می کنند.

 

وی ادامه داد: هر بار که مراکز تحت کنترل این گروه تروریستی را بمباران می کنیم، ما را از این کار برحذر داشته و ادعا می کنند کنار اعضای این گروه افراد خوبی قرار دارند که تروریست نیستند.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد که نیروی هوافضای این کشور در سوریه تمام اقدام های پیشگیرانه را برای جلوگیری از بمباران غیرنظامیان بکار می گیرد.

 

وی ادعاهای کشورهای غربی و آمریکا مبنی بر حمله هواپیماهای روسی به کاروان کمک های انسانی سازمان ملل در حلب را بی اساس خواند و گفت: همان گونه که اعلام شده است، تدابیر شدیدی را برای جلوگیری از حمله به غیرنظامیان بکار می گیریم و اگر چنین حملاتی انجام گیرد به شدت متاسف می شویم و در هر مورد اتهامی نیز باید تحقیق شود.

وزیر خارجه روسیه همچنین بر لزوم ارائه شواهد لازم برای بررسی ادعای دست داشتن بمب افکن های روسی در حمله هوایی به کاروان کمک های انسانی سازمان ملل در حومه شهر حلب تاکید کرد.

 

کاروان کمک های انسانی سازمان ملل دو هفته پیش در حومه حلب مورد حمله قرار گرفت که بر اثر آن 19 کامیون از 31 کاروان منهدم شده و بیش از 20 نفر کشته شدند.

 

لاوروف در ادامه سخنان خود از لحن سخنان سامانتا پاور نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل به شدت انتقاد کرد.

 

وزیر خارجه روسیه گفت: این فرد اظهارات تند و خصمانه بیان می کند و استفاده از چنین لحنی غیرقابل قبول است.

 

به گزارش رسانه های روسی نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل به تازگی با انتقاد شدید از اقدام های روسیه در سوریه، بمباران مراکز تروریست ها توسط هواپیماهای روسی را وحشیانه خوانده است.

 

روسیه در ماههای اخیر بارها از آمریکا برای تعلل و خودداری از جدا کردن گروههای مسلح موسوم به معارضان میانه رو از گروههای تروریستی ضدسوری انتقاد کرده است.

 

آمریکا از اسفند ماه سال گذشته به ویژه در چارچوب توافق 19 شهریورماه با روسیه در ژنو متعهد به جدا کردن گروههای مسلح موسوم به معارضان تحت الحمایه واشنگتن از تروریست ها به ویژه جبهه النصره، مبارزه مشترک با گروههای تروریستی، همکاری در کمک رسانی به ساکنان حلب و تسهیل در روند مذاکرات حل سیاسی بحران سوریه شده، ولی تاکنون اقدامی انجام نداده است.

 

رئیس جمهوری روسیه پیشتر نیز گفته بود: آمریکا با مشکلاتی (در سوریه) برخورد کرده است و بخش اصلی آن هم مربوط به این موضوع می شود که نمی تواند معارضان سوری را از عناصر تروریستی و نیمه تبهکار جدا کند.

 

لاوروف نیز در گفت وگوی تلفنی با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از فهرست این کشور در مورد گروه های مسلح معارض تحت کنترل واشنگتن انتقاد و اعلام کرد که شماری از گروههای اعلام شده همکار گروه تروریستی جبهه النصره هستند. 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------