جان کری: تیم «ترامپ» قبل از تماس با رهبران خارجی با وزارت خارجه مشورت کند



  اخباربین الملل  ,خبرهای بین الملل ,جان کری

«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به تماس تلفنی جنجال برانگیز «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب این کشور و «تسای اینگ ون» رئیس دولت تایوان، با جدیت توصیه کرد که تیم ترامپ قبل از برقراری تماس تلفنی با رهبران دولت های خارجی با وزارت خارجه کنونی مشورت کند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، کری که برای شرکت در کنفرانس «گفت و گوی مدیترانه» در رم، پایتخت ایتالیا به سر می برد، روز یکشنبه (4 دسامبر) طی جلسه پرسش و پاسخی که در اندیشکده ایتالیایی ISPI برگزار شد در این باره گفت: «ما از این گفت و گوهای تلفنی چیزی نمی دانستیم و در این خصوص با ما تماس نگرفتند و از ما نخواستند که در این باره توصیه ای ارائه کنیم. به نظر من مشورت خواستن از افرادی که بر سر کار هستند و دریافت نظرات آنها درباره شرایط جاری ارزش دارد و من قویا انجام این کار را توصیه می کنم اما این کار آشکارا انجام نشده است.»

 

به گزارش ایرنا، روز جمعه 12 آذر ماه (2 دسامبر)، «تسای اینگ ون» رئیس دولت تایوان و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا به صورت تلفنی گفت و گو کردند که این کار با توجه به سیاست خاص چین در قبال تایوان، خشم پکن را برانگیخت و ‌چین با ارسال یک یادداشت رسمی اعتراضی به آمریکا، این کار را تقبیح کرد. با این حال، «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری منتخب آمریکا، روز یکشنبه این گفت وگو را فقط یک مکالمه تلفنی از روی ادب و احترام توصیف کرد نه بیشتر.

 

ترامپ نیز در واکنش گفته است که خانم تسای به او تلفن کرده تا پیروزی اش را در انتخابات تبریک بگوید و او هم متقابلا پیروزی اولین زن تایوانی در انتخابات ریاست جمهوری تایوان در ماه ژانویه را به وی تبریک گفته است. رئیس جمهور منتخب آمریکا به انتقادهای چین نیز بی توجهی کرد و در توییتی نوشت که چطور بین آمریکا و تایوان میلیاردها دلار معامله تسلیحاتی باشد اما رئیس جمهوری آمریکا نتواند پیام تبریک تلفنی رهبر تایوان را دریافت کند.

از زمانی که چین و آمریکا در سال 1979 برای اولین بار روابط رسمی برقرار کردند، این نخستین بار است که یک رئیس جمهوری آمریکا با رهبر تایوان به صورت تلفنی گفت وگو می کند و خواستار افزایش همکاری های فی مابین می شود.

 

همزمان با تسلیم این یادداشت و عصبانیت فزاینده چین از این اقدام ترامپ و هشدار به آمریکا و همچنین به استقلال طلبان در تایوان از سوی پکن، «گینگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز خاطرنشان کرده است که همه باید بدانند که در دنیا فقط یک چین وجود دارد و کشورهای دارای حق حاکمیت و روابط رسمی با پکن باید به این اصل پایبند باشند و از آن کاملا تبعیت کنند. این نخستین بار در سال های اخیر است که چین یک یادداشت اعتراض آمیز را تسلیم آمریکا می کند و به شدت به سیاست های این کشور در قبال روابط دوجانبه معترض است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------