ترمیم غضروف های آسیب دیده به کمک پرینتر های سه بعدی



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,غضروف

 پژوهشگران به تازگی موفق به ابداع روشی جدید شده اند که در آن می توان به کمک سلول های بنیادی و جوهر های زیستی ویژه پرینترهای سه بعدی اقدام به ساخت اندام غضروفی بدن مانند بینی ؛ گوش یا غضروف های مفاصل کرد.

به تازگی پزشکان با بهره گیریاز  روش های درمانی جدید باعث امیدواری بیش از پیش ورزشکاران ، افراد مسن و بیمارانی شدند که تجربه  صدمات غضروفی و درد های ناشی از ورم مفاصل را دارند. در دویست و پنجاه و یکمین  نشست ملی پزشکی و دستاوردهای جدید انجمن شیمی در ایالات متحده که در منطقه سن دیگو برگزار شد ، محققان فرآیند درمانی جدیدی را معرفی کردند که با کمک ایمپلنت های چاپی می توان به درمان بینی ، گوش و زانوی آسیب دیده در انسان پرداخت .

سلول های تولید شده از این روش با سلولهای بنیادی در انسان آمیخته شده و به گفته محققان 60 روز زمان کافی است که ترکیب این دو به تولد عضوی جدید منجر شود .

پل گاتنهولم از مرکزعلوم زیستی  والنبرگ سوئد در این رابطه اظهار داشت که با طراحی و چاپ سه بعدی می توان اندام آسیب دیده را درمان کرده و بدین شکل انقلابی در مهندسی و طراحی بافت ها و احیاء آن ها ایجاد کرد. وی در ادامه گفته های خود توضیح داد که تیم طراحی در کنار جراحان پلاستیک با تولید غضروفها به درمان شخص آسیب دیده خواهند پرداخت و از این الگو در درمان بیماری های گوناگون همانند سرطان نیز می توان استفاده کرد . گاتنهولم در همین خصوص اضافه کرد که ما بیش از پیش امیدوار خواهیم بود که با استفاده از چاپگر های سه بعدی و جوهر های آن که از سلولهای خود بیمار در آن استفاده شده ، قادر به جایگزینی اندام آسیب دیده در بیماران باشیم .

برای ساخت جوهری که در بالا به آن اشاره شد طرح پیشنهادی تیم تحقیقاتی گاتنهولم استفاده از پلی ساکارید موجود در جلبک های قهوه ای و فیبر های سلولز کوچک استخراج شده از چوب و یا ساخته شده از باکتری ها در کنار سلولهای غضروفی انسان خواهد بود که  با استفاده از این مخلوط محققان قادر هستند به طراحی اندامی همچون گوش مبادرت کنند . سلولهای تولید شده از این روش با سلولهای بنیادی در انسان آمیخته شده و به گفته محققان 60 روز زمان کافی است که ترکیب این دو به تولد عضوی جدید منجر شود .

لازم به توضیح است که این تیم تحقیقاتی اولین دور از آزمایش های خود را در موش ها با موفقیت به پایان رسانده و دور جدید از آزمایش ها به قصد توسعه این روش در دست بررسی قرار دارد و آزمایش های پیش بالینی در انسان قبل از شروع این پروسه الزامی به نظر می رسد

 

اخبار پزشکی - سیناپرس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------