مضر بودن داروهای ضدافسردگی برای کودکان و نوجوانان



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,داروهای ضدافسردگی

به تازگی دانشمندان توانسته اند تا در تحقیقات جدید خود به بی اثر بودن و حتی در برخی از موارد، مضر بودن استفاده از داروهای ضد افسردگی در گروه سنی کودکان و نوجوانان پی ببرند.

سیناپرس، دانشمندان در تحقیقات جدید خود بر روی داروهای ضدافسردگی و تاثیر آنها بر روی افرادی که در سنین پایین قرار دارند تمرکز داشته اند. به این ترتیب نتایج به دست آمده نشان داده است که رد بیشتر موارد این داروها هیچ گونه اثر مثبتی بر روی بیماران کودک و نوجوان از خود برجای نمی گذارند.

نتایج به دست آمده نشان از آن داشت که تنها یک داروی ضد افسردگی به نام فلوکستین (fluoxetine) در میان تمامی داروهای مورد آزمایش توانسته بود تا اثراتی فراتر از دارونماها را بر روی بیماران برجای بگذارد.

موضوع وقتی اهمیت بیشتری می یابد که این دانشمندان درمی یابند که برخی از این داورها می توانند حتی بر روی بدن این افراد، اثراتی منفی را برجای بگذارند. با این حال هنوز ممکن است که با استفاده این داروها در دوز پایین نیز بتوان در این گروه سنی به نتایج مثبتی دست پیدا کرد.

محققان برای انجام این پژوهش از جامعه آماری متشکل از 5 هزار نفر بهره بردند که سن آنها بین 9 تا 18 سال بود. در این میان دانشمندان با ارائه داورهای ضدافسردگی مختلف به این بیماران به بررسی رفتار بدن آنها نسبت به داروها دست زدند. نتایج به دست آمده نشان از آن داشت که تنها یک داروی ضد افسردگی به نام فلوکستین (fluoxetine) در میان تمامی داروهای مورد آزمایش توانسته بود تا اثراتی فراتر از دارونماها (قرص های بدون اثری که بیمار با تصور خوردن قرص نیرومند از آنها استفاده می کند و به واسطه جنبه روانی موضوع بر بدن بیمار تاثیر می گذارند) را بر روی بیماران برجای بگذارد.

از جمله نتایج تکان دهنده این تحقیق این بود که مصرف داروی ونالافکسین (venlafaxine) که یکی از داروهای پرمصرف ضدافسردگی است، می تواند در نوجوانان موجب افزایش پتانسیل اقدام به خودکشی شود. به این ترتیب دانشمندان معتقدند که باید مصرف این داروها متوقف شده و یا این که در دوز بسیار پایین و تحت نظارت دائمی پزشک انجام شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------