سالانه 30 هزار میلیارد تومان دود می شود



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, سیگار
معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه 10 میلیون نفر از جمعیت ایران، 55 میلیارد نخ سیگار به ارزش 20 تا 30 میلیارد تومان مصرف می کنند .  

به گزارش ایرنا، علیرضا رئیسی روز چهارشنبه در همایش روز جهانی بدون دخانیات، مسائل مالی و سود جویی را دلیل اصلی مصرف دخانیات در کشور ارزیابی کرد.

 

وی با بیان این که 70 میلیون نفر از جمعیت کشور این هزینه سلامت را پرداخت می کنند، افزود: 58 کشور جهان راه حل سازمان بهداشت جهانی برای کاهش مصرف دخانیات را افزایش مالیات بر این ماده مضر می دانند انتخاب کرده اند؛ این اعمال مالیات بر سیگار از کارخانه جات تا خرده فروشی انجام می شود.

 

این مسئول وزارت بهداشت اظهار کرد: در دنیا میزان مالیات بر سیگار 70 درصد است در حالی که امسال این افزایش مالیات در ایران آغاز شده است.

 

وی با اشاره به استفساریه نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر این که قهوه خانه ها از اماکن عمومی جدا شوند، گفت: این کار اشتباهی است و سبب می شود کارشناس بهداشت محیط به راحتی برای ارزیابی وضعیت بهداشت و سلامت نتواند به قهوه خانه وارد شود.

 

معاون وزیر بهداشت با بیان این که اراده جدی برای کاهش مصرف دخانیات وجود ندارد، گفت: باید به مردم پناه برد تا مردم و رسانه ها در این کار کمک کنند زیرا یکسری افراد سود جو سلامتی مردم را به خطر انداختند.

 

وی با اشاره به فروش سیگار از سوی دکه های روزنامه فروشی در سطح شهر گفت: این دکه ها سیگار نخی می فروشند در حالی که در اساسنامه آنها، فروش سیگار ممنوع اعلام شده است.

 

این مسئول وزارت بهداشت با بیان اینکه بر اساس آمار حدود 4 و 5 درصد مصرف کنندگان، سیگار خارجی مصرف می کنند، گفت: برخی افراد سود جو می آیند و بر اساس این آمار درخواست حضور و تولید شرکت های خارجی سیگار در ایران را دارند؛ آیا حتی صادرات سیگار برای جمهوری اسلامی زیبنده است.

 

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: تنها کالایی که طی 20 سال اخیر گران نشده سیگار است و هیچ کس پیگیر آن نشده است و با وجود مشکلات و تحریم ها، همه شرکت ها و کارخانجات بین المللی علاقمند حضور در ایران هستند.

 

وی با اعلام این که سن مصرف قلیان در میان دختران به 14 سال رسیده است، گفت: هم اکنون قبح مصرف قلیان شکسته و اعضای خانواده در کنار هم می نشینند و به عنوان تفریح قلیان می کشند.

 

رئیسی با بیان این که همه می دانند دخانیات ضرر دارد، گفت: اما سودجویی و مسائل مالی برخی از افراد، میزان مصرف سیگار و قلیان را کاهش نمی دهد.

 

وی با اشاره به پژوهشی که در سال 94 انجام شده، افزود: 78 درصد از دانش آموزان مصرف کننده دخانیات در این پژوهش از مضرات آن آگاهی داشتند و آگاه بودن که سیگار و دخانیات منجر به بروز بیماری های مختلف می شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------