درمان یبوست با باکتری مهندسی شده



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, درمان یبوست
محققان کلینیک مایو در آمریکا باکتری های گوارشی را به گونه ای مهندسی ژنتیکی کرده اند که با ترشح ماده ای قادر به درمان یبوست هستند. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، محققان باکتری Bacteroides thetaiotaomicron را به گونه ای دستکاری ژنتیکی کرده اند که قادر به ترشح ترکیبی شیمایی به نام تریپتامین است.

 

تریپتامین در روده تولید می شود و عملکردی شبیه به سروتونین دارد. مطالعات نشان می دهد ‌تریپتامین قادر به فعال کردن یکی از گیرنده های روده موش است. این گیرنده به سروتونین واکنش نشان می دهد و باعث ترشح مایع از دیواره داخلی روده می شود.

 

بنابراین با استفاده از تریپتامین می توان روده را به گونه ای تحریک کرد که دیواره های آن برای سهولت در حرکت ضایعات مواد غذایی، مایع ترشح کنند و به این ترتیب یبوست درمان شود.

 

از طرفی مطالعات نشان می دهد تریپتامین ترشح شده توسط باکتری مهندسی ژنتیکی شده، به راحتی قابل تجزیه است و در جریان خون تجمع پیدا نمی کند و هیچ گونه عوارض جانبی ندارد.

 

یبوست یکی از شایع ترین اختلالات سیستم گوارشی است که به ویژه در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر، بیماران مبتلا به سرطان بر اثر مصرف داروهای شیمی درمانی و زنان باردار دیده می شود. معمولا داروی Laxatives برای درمان یبوست مزمن تجویز می شود که در بسیاری موارد موثر نیست و عوارض جانبی مختلفی به همراه دارد.

 

این مطالعه تا زمان آمده شدن برای آزمایش های انسانی حداقل به سه سال زمان نیاز دارد.نتایج این مطالعه در نشریه Cell Host and Microbe منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------