اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

آندوسکوپی رگ‌ها ممکن شد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, آندوسکوپی رگ‌ها
شرکت بریتانیایی "Cambridge Consultants" با همکاری شرکت آمریکایی"OmniVision" موفق به توسعه یک آندوسکوپ داخل عروقی شده‌اند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از مدگجت، درون‌بین یا آندوسکوپ(Endoscope) ابزاری برای معاینه داخل مجراها و حفره‌های بدن است.

 

این ابزار لوله‌ای شکل بوده در سرش دارای منبع نور، آینه و اغلب دوربین و ابزار بافت‌برداری می‌باشد. به صورت متداول آندوسکوپ به وسیله‌ای گفته می‌شود که از داخل مری وارد معده می‌شود و برای درون‌بینی قسمت‌های فوقانی دستگاه گوارش به کار می‌رود.

 

این آندوسکوپ می‌تواند تصاویری با وضوح ۴۰۰ * ۴۰۰  پیکسل که به مراتب بهتر از"آنیوسکوپ‌های فیبر نوری"(fiber-optic angioscopes) موجود است، ثبت کند با این حال مهندسان شرکت "Cambridge Consultants" معتقدند که می‌توانند قابلیت تصویربرداری را ارتقا داده و به وضوح ۱,۶۰۰* ۱,۶۰۰  افزایش دهند. به گفته مهندسان این کار را می‌توان با استفاده از تکنیک‌های نرم افزاری که قابلیت‌های بالایی دارند، انجام داد.

 

بر خلاف دستگاه‌های فیبر نوری که در آن اجزای واقعی تصویربرداری در نزدیکی اپراتور قرار گرفته است، در این دستگاه جدید، حسگر در بالای دستگاه تعبیه شده است.

 

بخشی از آندوسکوپ که از عروق عبور می‌کند تنها ۱.۳ میلی متر قطر دارد و به اندازه کافی برای حرکت در انحنا آناتومی انعطاف پذیر است.

 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, آندوسکوپی رگ‌ها

دستگاه مذکور را می‌توان با سایر تکنیک‌های تصویربرداری درون عروقی مانند "سونوگرافی داخل عروقی"(intravascular ultrasound) و "مقطع‌نگاری همدوسی اپتیکی"(optical coherence tomography) ترکیب کرد. با این عمل پزشکان قادر خواهند بود دید وسیعی از داخل بدن بیماران داشته باشند.

 

دستگاه مذکور تاکنون بر روی انسان آزمایش نشده است، اما قطعا این فناوری یک پیشرفت بزرگ محسوب می‌شود زیرا در حال حاضر دستگاه‌های آندوسکوپی داخل عروقی بسیار محدود هستند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------