آموزش 200 هزار داوطلب سلامت خانواده/ ورود اورژانس به روستاها



 اخبارپزشکی ,خبرهای   پزشکی ,علی‌اکبر سیاری

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تشریح برخی از دستاوردهای طرح تحول سلامت گفت:‌ اما عده‌ای می‌گویند در حوزه بهداشت اقدامی انجام نشده که این بی‌انصافی است چراکه این خدمات بی‌نظیر است و آثارش در آینده مشخص می‌شود.

به گزارش  ایسنا ، دکتر علی‌اکبر سیاری روز دوشنبه در یک نشست خبری بررسی و تشریح دستاوردهای طرح تحول سلامت در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: جمعیت کشور در مدت 35 سال 2.22 برابر شد اما این رقم در حالی در شهرنشینی 5 برابر شده است که همزمان با توسعه شهرها، امکانات شهری فراهم نشده است. به همین دلیل 10 میلیون نفر حاشیه‌نشین در 700 سکونتگاه غیررسمی به خدمات شهری و بهداشتی دسترسی نداشته‌اند.

وی افزود: برهمین اساس بود که ما در قالب طرح تحول نظام سلامت، سیستمی ایجاد کردیم و اکنون برای هر 12 هزار و 500 نفر یک پایگاه سلامت و برای هر 30 تا 50 هزار نفر یک مرکز جامع خدمات سلامت ایجاد کردیم. همچنین برای هر 2 تا 3 هزار شهروند یک کارشناس مسوول سلامت و متناسب با جمعیت پزشک در نظر گرفتیم تا خدمات را به صورت فعال ارائه کنند.

وی با بیان اینکه تا امروز برای 25 میلیون جمعیت شهری این خدمات فراهم شده، گفت: برای 5 میلیون نفر در شهرهای 20 تا 50 هزار نفر این سیستم را راه‌اندازی کردیم و در شهرهایی مانند قم، زنجان، یزد، خراسان شمالی و... این سیستم کامل شده است.

در عین حال 1955 پایگاه سلامت، 818 مرکز جامع خدمات سلامت در قالب این سیستم ایجاد و 530 کارشناس روان و 500 کارشناس تغذیه نیز به سیستم اضافه کرده‌ایم.

به گفته سیاری، در طول اجرای طرح تحول، 749 پایگاه سلامت و 621 مرکز جامع سلامت تعمیر و بازسازی شدند و 9000 نفر نیروی جدید از طریق خرید خدمت در سیستم بهداشتی به کار گرفته شد. علاوه بر این 1420 پایگاه سلامت و 755 مرکز جامع سلامت تجهیز شدند.

وی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در حوزه بهداشت دهان و دندان نیز گفت: در این زمینه 1000 مرکز بهداشتی و درمانی را تعمیر و تجهیز کردیم و 500 پایگاه سیار بهداشت دهان و دندان برای بهداشت مدارس ایجاد کرده‌ایم. همچنین برای 6 میلیون دانش‌آموز پرونده سلامت دهان و دندان تشکیل داده شد، 7 میلیون دانش‌آموز وارنیش‌تراپی شدند، 500 هزار نفر خدمات ترمیمی و 500 هزار نفر خدمات فیشرسیلانت دریافت کردند.

معاون وزیر بهداشت در عین حال تاکید کرد که در روستاها این خدمات برای دانش‌آموزان و مادران باردار رایگان است و در شهر نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه 20 درصد هزینه‌های سلامت مردم در حوزه سلامت دهان و دندان است گفت: تصمیم‌ داریم در این حوزه از مردم حفاظت مالی کرده و خدمات دولتی را توسعه دهیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه خودمراقبتی نیز گفت: در این زمینه 450 هزار سفیر سلامت دانش‌آموزی با همکاری وزارت آموزش و پرورش در مقطع دوم متوسطه آموزش دیدند و 200 هزار نفر داوطلب سلامت خانوار نیز در حال آموزش هستند تا پل رابطی میان سیستم بهداشتی و خانواده‌ها باشد. در حوزه روستا نیز برای هر 4000 روستایی یک پزشک و برای هر 1000 تا 1500 نفر یک بهورز قرار دادیم.

به گفته سیاری، 18 هزار خانه بهداشت و 3200 مرکز بهداشت در این مرت ایجاد شد. همچنین برای 27 میلیون روستایی و عشایر 2400 پزشک اضافه شده است به نحوی که هم اکنون 6700 پزشک در روستاها داریم.

وی همچنین از اضافه کردن 5300 ماما، 436 قلم دارو ، افزودن ویتامین D به مکمل‌ها در خانه‌های بهداشت خبر داد و گفت: ما به 2400 خودرو برای ارائه خدمات روستایی در 60 هزار روستا نیاز داریم که از طریق خرید خدمت در طرح تحول نظام سلامت به سیستم اضافه شد و برای اولین بار نیز اورژانس 115 را به روستاها آوردیم. بنا داریم که به تدریج در تمام ایران برای همه مردم پرونده الکترونیک سلامت تشکیل دهیم و این کار را در استان‌های یزد، زنجان، قم، خراسان شمالی و فارس انجام داده‌ایم.

سیاری در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره چرایی مرگ‌های زود هنگام جوانان و نوجوانان که اخیرا مشاهده می‌شود، گفت: زمانی که به وزارت بهداشت آمدم بررسی کردم و متوجه شدم که عده‌ای از جوانان زود هنگام فوت می‌کنند و برخی هم دچار نارسایی قلب و کبد می‌شوند. بر این اساس مثلثی را به نام مثلث مرگ نامگذاری کردم که شامل ماهواره، باشگاه‌های بدنسازی و آرایشگاه‌های زنانه است. متاسفانه جوانان به دلیل مصرف مواد روانگردان که اعتیادآور است و روی عملکرد سلول‌ها تاثیر می‌گذارد، رفتارهای غیرطبیعی از خود نشان می‌دهند که این رفتارها در رانندگی گاهی منجر به تصادف و فوت آنها می‌شود بنابراین باید مشکلاتی که ناشی از عوامل این مثلث است را حل کرد، در این صورت مشکل‌ساز می‌شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------