افراد باید شناسنامه آنتی‌ژن داشته باشند



  اخبارپزشکی,خبرهای  پزشکی, شناسنامه آنتی‌ژن

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان اظهار کرد: افراد شناسنامه آنتی‌ژن داشته باشند.

کامبیز داوری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه سلول‌های بنیادی اصطلاحی کاربردی در هماتولوژی است که در رابطه با پیوند مغز استخوان به کار می‌رود، گفت: با کشت این سلول‌ها، می‌توان بافت غضروف، قرنیه و ورید تولید کرد.

وی ادامه داد: سلول‌های بنیادی مغز استخوان را می‌توان از کودکان دو سال تا افراد مسن از طریق خون بندناف از جفت و به طریق استریل جمع‌آوری کرد و به لحاظ آلودگی بررسی شده تا به درستی نگه‌داری شود.

این متخصص هماتولوژی با اشاره به اینکه برای تعیین شناسنامه آنتی‌ژنی باید آزمایشHNA داد، گفت: این آزمایش به دو کلاس یک و دو تقسیم می‌شود و بر همین اساس و پس از شناسایی نوع کلاس آن به افراد، می‌توان این سلول‌ها را ذخیره و نگه‌داری و در موقع آن استفاده کرد.

داوری با اشاره به کاربرد بالای سلول‌های بنیادی از نظر خون‌شناسی، اظهار کرد: در بیمارانی که به کم‌خونی مزمن، تالاسمی، انواع کم‌کاری مغز استخوان، سرطان مغز استخوان مبتلا هستند و همچنین افرادی که از نظر متابولیک مشکل دارند و یا نقص ایمنی دارند پیوند مغز استخوان صورت می‌گیرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان افزود: در کسانی که بیماری‌ آنها به شکل مادرزادی دچار این بیماری هستند برای در مان از سلول‌های بنیادی دیگران استفاده می‌شود؛ همچنین در برخی از سرطان‌ها از خود فرد سلول‌های بنیادی به خود فرد انتقال می‌یابد.

وی با بیان اینکه پیوند مغز استخوان نیز در کشور ما مرسوم است، اظهار کرد: افراد باید شناسنامه آنتی‌ژنی داشته باشند و در صورتی که به سلول‌های بنیادی نیاز داشتند، می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

داوری یادآور شد: سلول‌های بنیادی را می‌توان از خون مغز استخوان و هم از خون بندناف شناسایی کرد و باید در درجه حرارت پایین در چند مرکزی که وجود دارد، نگه‌داری کرد.

وی با اشاره به این موضوع که خوشبختانه می‌توان سلول‌های مغز استخوان را از سایر کشورها نیز دریافت کرد، گفت: هزینه این پیوند به دلیل اینکه سلول‌های بنیادی را از کشورهای دیگر تامین می‌کنند بالا است و خود فرد باید در این زمینه اقدام کند.

این متخصص هماتولوژی تصریح کرد: زنان باردار و پا به ماه می‌توانند خون بند ناف خود را به صورت رایگان اهدا کنند تا در صورت نیاز به دیگران پیوند زده بشود. همچنین می‌توانند با هزینه خود این سلول‌ها را ذخیره کنند تا در صورت نیاز هیچ نگرانی در این زمینه نداشته باشند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------