بدهی بیمه‌ها، مراکز درمانی را به خاک سیاه نشانده است/رتبه 153 ایران از نظر سهم دولت در سلامت



  اخبار پزشکی,خبرهای  پزشکی ,وزیر بهداشت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتقاد از بی اخلاقی در جامعه گفت: بیمه ها با بدهی 10 هزار میلیارد تومانی مراکز درمانی را به خاک سیاه نشانده‌اند اما آدرس غلط می دهند.

 به گزارش ایرنا، سید حسن هاشمی روز یکشنبه در نشست صبحانه کاری با مسئولان مجمع خیرین سلامت افزود: بیمه ها یک سال است که پول مراکز درمانی و داروخانه ها را نداده اند، به تعهداتشان عمل نکرده اند بیش از 10 هزار میلیارد تومان بدهی معوقه وجود دارد اما می آیند آدرس غلط می دهند.

 

وی ادامه داد: با وجود این عقب ماندگی ها جامعه پزشکی را در رسانه‌ها بمباران می کنند، کارهایی می کنند که آدم انگشت به دهان می ماند، پزشکان مانند اقشار دیگر جامعه مثل قضات، روحانیان،نویسندگان جزو سرمایه های اجتماعی هستند و نباید چهره آنها رادر جامعه مخدوش کرد.

 

وزیر بهداشت گفت: متاسفانه کار به دست جوانهایی افتاده که جویای نام هستند، وقتی کشور با مشکل بودجه مواجه است که حتی به پروژه های عمرانی نمی رسد، می شود این پروژه ها را متوقف کرد اما در بیمارستان را نمی شود، بست.

 

وی ادامه داد: وضعیت طوری شده است که بدهکارترین از همه طلبکارتر شده اند و آدرس غلط می دهند که هزینه هایشان زیاد شده است و گروههای اجتماعی را تحریک می کنند.

 

هاشمی با اشاره به طرح تحول سلامت ادامه داد: این طرح متعلق به نظام است و مقام معظم رهبری نیز در دیداری که حدود 10 روز پیش با ایشان داشتم، اظهار نگرانی کردند که اجازه ندهید به خاطر مشکلات منابع دستاوردهای این طرح خدشه دار شود.

 

وی گفت: طرح تحول سلامت تنها طرحی از دولت است که همه ائمه جمعه از آن تعریف کرده‌اند چون آنها را نجات داده است و مراجعات آنها را بیش از 60 درصد کم کرده است و بیشتر خدمات آن معطوف به افشار مستضعف بوده است.

 

وزیر بهداشت افزود: طرح تحول سلامت، طرحی است که همه گروههای سیاسی اعم از اصولگرا، اصلاح طلب، پایداری و ... همه از آن حمایت کرده‌اند و حیف است که افرادی با اهداف خاص سیاسی اکنون آن را خراب کنند، چرا وسط راه اولویت ها جابه جا می شود.

 

هاشمی گفت: در جمهوری اسلامی تنها سلاح ما اخلاق است، امام(ره) نیز با اخلاق، صداقت، امانتداری و توکل توانست با حکومت شاهنشاهی مبارزه کند، اما امروز این مسائل کم و بیش درجامعه کمرنگ شده است، مشکل امروز ما دور شدن از فضای اخلاقی است که از آن رنج می بریم.

 

وی افزود: اگر جامعه اخلاقی نباشد، کارها به ثمر نمی‌رسد، بی‌رودربایستی بگویم، اگر کارهایی که انجام می‌دهیم، برکت ندارد و تلاشهای ما به نتیجه نمی‌رسد، برای این است که اخلاق درجامعه کمرنگ شده است و دروغ؛ تهمت، غیبت و افشاگری افزایش یافته است، اینها جزو دین نیست.

 

**افراد بی‌اخلاق حرف‌های رسانه‌های معاند را می‌زنند

وزیر بهداشت گفت: برخی از افرادی که این رفتارها را انجام می دهند، در ظاهر افرادی دیندار هستند اما سطحی نگر و جوان هستند و هنوز ریشه اخلاق در آنها شکل نگرفته است، آنها حرف هایی را می زنند که رسانه های معاند می زنند و با وجود این افراد دیگر نیازی به رسانه های بیگانه و معاند نیست.

 

هاشمی ادامه داد: هر روز رسانه ها حرف جدیدی مطرح می کنند، یکی را حاکم می کنند، یکی را محکوم و در این وانفسا کارهای خیری که خیرین سلامت انجام می‌دهند، بسیار ارزشمند است.

 

وی گفت: کارهای خیر مردم با هم مهربان و حسن نوعدوستی را تقویت می کند، وزارت بهداشت نیز افتخار می کند که در خدمت سلامت مردم است و از کارهای خیرین سلامت در طرح تحول سلامت استفاده می کند.

 

**رتبه 153 ایران از نظر سهم دولت در هزینه‌های سلامت

وزیر بهداشت افزود: امیدوارم حاشیه سازی ها و بی انصافی ها علیه طرح تحول سلامت، تمام شود، یکی از حاشیه ها این است که می گویند، وزارت بهداشت پول های مردم را به جیب پزشکان ریخته است اما واقعیت این است که از نظر سهم دولت در هزینه های سلامت یا سهم سلامت از GDP رتبه ایران در دنیا 153 است بنابراین پولی که اکنون دولت برای سلامت مردم هزینه می‌کند، هنوز رقم زیادی نیست.

 

وی ادامه داد: با این وجود برخی آماده‌اند و آدرس غلط می‌دهند تا طرح تحول سلامت را کم ارزش یا بی ارزش جلوه دهند، در حالی که فقط 19درصد هزینه‌های این طرح برای پزشکان، پرستاران، آزمایشگاهیان و پیراپزشکان هزینه شده است.

 

هاشمی گفت: وزارت بهداشت و مجمع خیرین سلامت بیش از 600 پروژه مشترک دارند که در قالب دو میلیون مترمربع در حال ساخت است و قول داده ایم که تا پایان این دولت این پروژه ها را به مردم تحویل دهیم و امیدواریم در زمان مقرر تمام شوند.

 

هاشمی درباره عوارض شهرداری ها به پروژه های سلامت افزود: در تمام دنیا شهرداری ها برای ساخت بیمارستان و پروژه های درمانی هم زمین می دهند و هم مشارکت می کنند اما در کشورها در بسیاری از شهرها، شهرداری ها نه تنها این کمک ها را نمی کنند بلکه با عوارض سنگینی که مطالبه می کنند، خیرین را از ورود به این عرصه باز می‌دارند.

 

وی گفت: یک نمونه آن بیمارستانی است که در شهر مقدس قم در جمکران باید ساخته شود و شهرداری این شهر 100 میلیارد تومان مطالبه کرده است.

 

هاشمی افزود: ما در کشور فقط 900 بیمارستان داریم و در سالهای گذشته هر سال حداکثر 20 بیمارستان اضافه می شد اگر می‌خواهیم کمبودها را جبران کنیم، شهرداری‌ها و بانکها باید مشارکت کنند، نه اینکه بانکها تسهیلاتی به بیمارستانها بدهند که شرایط آن سخت‌تر از تسهیلات کارخانه ها سخت تر باشد.

 

وزیر بهداشت گفت: امیدواریم از نظر مالیات نیز وزارت اقتصاد از ساخت پروژه های سلامت حمایت کند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------