استفاده از گاوها برای مبارزه با بیماری‌های عفونی



  اخبارپزشکی,خبرهای   پزشکی,بیماری‌های عفونی

یک شرکت پزشکی طی یک روش جدید از گاوها برای تولید مقادیر زیادی از آنتی بادی‌های انسانی در جهت مبارزه با بیماری‌های عفونی استفاده کرده است.

 به گزارش ایسنا به نقل از نیوز ویک، اگرچه این فناوری تا سه یا پنج سال آینده در دسترس نخواهد بود اما می‌تواند یک روش جدید برای مقابله با بیماری‌های عفونی مانند آنفلوآنزا، ابولا، زیکا و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS)باشد.

 

این فناوری، توسط یک شرکت خصوصی به نام SAB Biotherapeutics توسعه یافته که در زمان شیوع ابولا نیز از شبیه این روش درمانی استفاده کرده بودند.

 

در روش پیشین پزشکان پلاسمای بیماران را در دوره نقاهت گرفته و آن را به بیماران مبتلا به بیماری دادند .این روش در چند مورد به خوبی عمل کرده، اما مشکل اینجاست که از پلاسمای تعداد کمی بیمار نمی‌توان برای بیماری که در وسعت زیادی شیوع پیدا کرده استفاده کرد.

 

دانشمندان برای حل این مشکل از گاوها کمک گرفتند زیرا یک گاو می‌تواند 30 تا 60 لیتر آنتی‌بادی را در هر ماه تولید کند. اما در مقابل انسان این توانایی را نداشته و تنها قادر به تولید 4 لیتر آنتی‌بادی است که این میزان تنها برای درمان 3 نفر کافی است.

 

محققان برای اولین بار ژن‌های آنتی‌بادی گاو را با ژن‌های انسان جایگزین کردند.

 

سپس ویروس بیماری مورد نظر خود را به گاوها تزریق کردند که این امر گاوها را به تولید آنتی بادی علیه ویروس واداشت.

 

در نهایت در این نقطه محققان از این آنتی‌بادی‌ها برای درمان بیماران استفاده کردند.

 

این شرکت در حال آزمایش این آنتی‌بادی به عنوان یک درمان بالقوه برای  MERS است.

 

MERS یک بیماری تنفسی است که در سال 2012 در عربستان سعودی شناسایی شد. این بیماری بیش از 30 درصد از افرادی که به آن مبتلا می‌شوند را به کام مرگ می‌کشد و در حال حاضر هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.

 

دانشمندان پیشتر نیز برای استفاده مستقیم  از آنتی‌بادی حیوانات، از جمله گوسفند، خرگوش و اسب تلاش کرده بودند اما مشکل این بود که بدن انسان آنتی‌بادی حیوانات را به عنوان پروتئین‌های خارجی شناسایی کرده و پدیده serum sickness  (بیماری سرم) به وجود می‌آمد.

 

بیماری سرم(Serum sickness) بیماری حاد و خود به خود محدود شونده‌ای است که به‌علت واکنش‌های آلرژیک در نتیجه تزریق پروتئین خارجی(سرم) یا آلرژن (مانند آنتی بیوتیک) به‌وجود می‌آید.

 

اما در این پژوهش جدید و با استفاده از آنتی‌بادی تولید شده توسط گاوها این اتفاق نمی‌افتد زیرا این آنتی‌بادی‌ها از انسان مشتق شده و گاوها صرفا یک جایگزین برای افزایش آن هستند.

 

SAB در حال حاضر تنها شرکت تولید آنتی‌بادی از پستانداران بزرگ است. در ماه ژوئیه، سازمان بهداشت جهانی این فناوری را به عنوان یک راه بالقوه و موثر برای درمان بیماری‌های عفونی شناخته شده اعلام کرد.

 

در حقیقت این روش رقیبی برای واکسیناسیون محسوب نشده و تنها مکملی برای واکسن به حساب می‌آید.

  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------