آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

جنجال براي «شكايت ثبت نشده»



اخبار,اخبار سیاسی ,فساد مالی

مشايي: لزومي نمي‌بينم در مورد شكايت از پورمحمدي صحبتي كنم

وعده شنبه را داده بودند اما خبري نشد. كساني كه روزي در جلسه هيات دولت در كنار هم مي‌نشستند حالا در برابر هم قرار گرفته‌اند؛ يكي افشاي فساد مي‌كند و ديگري تهديد به شكايت. به نقل از مشايي گفته بودند شنبه شكايتش از مصطفي پورمحمدي را ثبت مي‌كند اما خبري نيست. يك بام و دو هواي شكايت هنوز نتيجه مشخصي ندارد. مشايي اظهارنظر نمي‌كند، شكايتي ثبت نشده است و برخي مي‌گويند مشايي بايد وكيل «روحاني» بگيرد. در اين ميان مصطفي پورمحمدي اما آسوده‌ترين گزينه است.

 

با آرامش از شكايت همكار سابقش استقبال مي‌كند و مداركي كه دارد گويا آرامشش را بيشتر مي‌كند. اما مشايي در ميان جلسات متعدد اين روزهايش در دفتر غرب تهرانش تنها مي‌گويد «لزومي به اظهارنظر نمي‌بيند». اين روزهاي مقامات دولت سابق حكايت از همان بازي‌اي دارد كه براي بازگشت طراحي كرده‌اند؛ بازي‌اي كه گويا مرد شماره يك احمدي‌نژاد زياد تمايلي به نقش آفريني ندارد يا بازهم مي‌خواهد مبهم باقي بماند.

 

همان موقع و در ماه‌هاي پاياني دولت احمدي‌نژاد بود كه خبر فساد سه هزار ميلياردي تيتر يك همه رسانه‌هاي ايران را تسخير كرد و زمزمه‌هاي نقش مشايي در آن دهان به دهان ميان نمايندگان مجلس و برخي اعضاي كابينه احمدي‌نژاد مي‌چرخيد و فضاي خبرهاي غيررسمي را تسخير كرده بود حالا اما يكي از اعضاي سابق همان دولت خبر غيررسمي آن روزها را مطرح كرده است و به آن رسميت بخشيده است.

 

چند روز پيش مصطفي پورمحمدي، وزير كشور محمود احمدي‌نژاد و رييس سابق سازمان بازرسي و وزير دادگستري حسن روحاني اعلام كرد كه اسفنديار رحيم مشايي مرد شماره يك احمدي‌نژاد نقش پررنگي در فساد سه هزار ميلياردي داشته و اسناد آن را نيز در اختيار دارد. اين اخبار در حالي منتشر شد كه هنوز خبر احضار رحيم مشايي در ارتباط با دستگيري و اعترافات حميد بقايي از ذهن‌ها فراموش نشده بود.

 

عبدالرضا داوري از نزديكان محمود احمدي‌نژاد بلافاصله به صحبت‌هاي پورمحمدي واكنش نشان داد و اعلام كرد رحيم مشايي از مصطفي پورمحمدي شكايت خواهد كرد كه با ثبت اين شكايت تعداد شكايت‌هاي دولت سابق از دولت فعلي بعد از جهانگيري و اشرفي اصفهاني به سه مي‌رسيد. مصطفي پورمحمدي اما ديروز اعلام كرد خبري از شكايت رحيم مشايي ندارد و گفت: «هنوز شكايتي واصل و نسخه‌اي براي من فرستاده نشده است و من نيز اين موضوع را از رسانه‌ها شنيدم».

 

شايد بتوان گفت اين شكايت در مرحله بروكراسي‌هاي اداري باشد و زمان خواهد برد تا احضاريه به دست پورمحمدي برسد و به همين دليل با سيد علي اصغر حسيني، كيل اسفنديار رحيم مشايي تماس گرفتيم و ماجرا را از او جويا شديم. حسيني اما به «اعتماد» گفت: «در جريان اين ماجرا قرار ندارم و با توجه به اينكه آقاي مصطفي پورمحمدي روحاني است اين شكايت بايد به دادگاه ويژه روحانيت برسد و با توجه به قوانين دادگاه ويژه روحانيت وكيل آقاي مشايي بايد روحاني باشد».

 

بهمن كشاورز اما در مورد قوانين ويژه روحانيت حرف ديگري به «اعتماد» زد و گفت: «طبق مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام در تاريخ ١١/٧/١٣٧٠، در خصوص «‌انتخاب وكيل توسط اصحاب دعوي» ماده واحده - اصحاب دعوي حق انتخاب وكيل دارند و كليه دادگاه‌هايي كه به موجب قانون تشكيل مي‌شوند مكلف به پذيرش وكيل هستند. تبصره ١ – اصحاب دعوي در دادگاه ويژه روحانيت نيز حق انتخاب وكيل دارند، دادگاه تعدادي از روحانيون صالح را به عنوان وكيل مشخص‌مي‌كند، تا از ميان آنان به انتخاب «متهم»، وكيل انتخاب گردد».

 

با اين حساب تنها مصطفي پورمحمدي در جايگاه متهم است كه بايد وكيلي از طبقه روحانت داشته باشد و رحم مشايي به عنوان شاكي در انتخاب وكيل آزاد است. حال سوال اينجاست با توجه به صحبت‌هاي وكيل مشايي آيا او شكايتي عليه پورمحمدي را ثبت كرده است؟ يكي از نزديكان محمود احمدي‌نژاد به «اعتماد» گفت اين شكايت ثبت شده است و به زودي در يك نشست خبري دلايل آن را نيز بازگو خواهيم كرد اما در تماس «اعتماد» با اسفنديار رحيم مشايي تنها رييس دفترش پاسخگو بود و پس از اينكه پيغام خبرنگار «اعتماد» را به ايشان منتقل كرد، گفت: «ايشان مي‌گويند فعلا لزومي نمي‌بينم در اين مورد صحبت كنم.»

مشايي بر سر دوراهي
شواهد و ظواهر نشان از اين دارد كه تا زمان نگارش اين گزارش خبري از ثبت شكايت مشايي عليه پورمحمدي در دست نيست و رحيم مشايي حاضر نشد پاسخ صريح به اين سوال دهد كه آيا شكايتي از پورمحمدي كرده است يا خير و چرايي اين داستان همچنان در ابهام است و در اين مورد دو نظريه وجود دارد. برخي معتقدند واكنش سريع عبدالرضا داوري به اين ماجرا در راستاي برنامه‌اي است كه اين روزها در دستور كار احمدي‌نژاد و يارانش قرار گرفته است. در حالي كه محمود احمدي‌نژاد مي‌تواند شكايتش را عليه افراد در دولت مانند جهانگيري و اشرفي اصفهاني يكجا ثبت كند اما ترجيح مي‌دهد در فاصله زماني و به طور جداگانه اين كار را انجام دهد و هر چند روز يكبار خود را سرخط خبرها قرار دهد و اين اظهارات داوري هم ادامه همين سناريو است.

با اين حساب اگر مشايي شكايتي را عليه پورمحمدي تسليم دستگاه قضا نكند شايد به اين معنا باشد كه نمي‌خواهد در جريان اين بازي‌ها قرار گيرد و خودش به طور مستقيم در اين سناريوهاي رسانه‌اي اين روزها قرار گيرد اما هستند كسان ديگري كه معتقدند اسفنديار رحيم مشايي از پورمحمدي شكايت نكرده و نخواهد كرد زيرا مشخص نيست اسنادي كه پورمحمدي از آنها سخن گفته است چيست و در چه سطحي قرار دارد شايد همين اسناد سبب شود جاي شاكي و متهم در دادگاه عوض شود و پايان جديدي براي اين يار احمدي‌نژاد متصور شود.

 

اخبار سیاسی - اعتماد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------