آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد

احمد علیرضابیگی گفت: «دولت باید از همه ظرفیت‌ها و امکانات خودش استفاده کند تا وقتی انتقاداتی صورت می‌گیرد، آن را حل کند و کارنامه موفقی از…

آقای احمدی‌نژاد، این سخنان یادتان هست؟



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

آقای احمدی‌نژاد، این سخنان یادتان هست؟

اصرار بر کاهش سود بانکی، یکی از شعارهای محوری آقای احمدی‌نژاد در دولت نهم بود. شهری نبود که رئیس‌جمهور به آن سفر نکند و در جمع مردم آن از عزم دولت برای کاهش نرخ سود بانکی و حذف مخالفان این طرح، سخن نگوید.

 

 

در آن زمان، اکثر اقتصاددانان کشور نسبت به کاهش دستوری نرخ سود بانکی به کمتر از نرخ تورم، هشدار می‌دادند چرا که چنین اقدامی در میان‌مدت و بلندمدت سبب افزایش نرخ تورم می‌شود.اما آقای احمدی‌نژاد، با بدترین شیوه به انتقادات، پاسخ می‌داد و در هر جا سخنرانی می‌کرد، منتقدان کاهش نرخ سود بانکی را یا «احمق» می‌خواند یا وابسته به غارتگران بیت‌المال.

اما به تدریج به هویدا شدن آثار زیان‌بار کاهش دستوری نرخ سود بانکی و به هم ریختن تعادل بازار پولی کشور و تشدید تورم، گویا خود رئیس‌جمهور نیز به مضرات آن پی برده و اکنون دیگر نه از شعار کاهش نرخ سود بانکی خبری هست و نه تهدید به برکناری مخالفان این اقدام.

مورد دیگر، بازار مسکن بود. رئیس‌جمهور هیچ‌گاه افزایش شدید قیمت مسکن و همینطور تحلیل‌های واقع‌بینانه و اقتصادی درباره علل گرانی مسکن را نپذیرفت. در حالی که به گواه آمار منتشر شده دولت، قیمت مسکن در پایتخت به عنوان نماد اصلی بازار مسکن کشور، از سال ۱۳۸۴ تا تابستان امسال بیش از ۵/۴ برابر شده است،‌ اما آقای احمدی‌نژاد همواره در بزنگاه‌ها تلاش کرده با طرح ادعاهای عوام‌گرایانه‌ای چون مافیای مسکن یا زدوبند غارتگران بیت‌المال با مخالفان سیاسی دولت، این عوامل را ریشه گرانی مسکن معرفی کند و از پذیرش نقش سیاست‌های مخرب دولت در افزایش هفت هشت برابری نقدینگی سرگردان، پرهیز کرده است.

بنابراین، اکنون فرصت خوبی است تا آقای رئیس‌جمهور به اتهاماتی که آن روزها نثار اقتصاددانان می‌کرد، نگاهی بیاندازد و ببیند چه کسی راست می‌گفت؟ آیا کاهش دستوری نرخ سود بانکی و افزایش نقدینگی، تاثیری روی تورم و قیمت مسکن نگذاشت؟از آقای احمدی‌نژاد می‌خواهیم با مرور این جملات چند سال پیش، خودشان قضاوت کنند آیا این نوع سخن گفتن درباره اقتصاددانان کشور، درست بود؟

«واقعاً انسان‌ تأسف‌ مي‌خورد كه‌ عده‌اي‌ اسم‌ خود را اقتصاددان‌ مي‌گذارند و مي‌گويند سود بانكي‌ را پايين‌ آورده‌ايد، باعث‌ شده‌ مردم‌ پولهايشان‌ را از بانك‌ بردارند و در بازار ببرند و تورم‌ درست‌ شده‌ است‌. من‌ نمي‌دانم‌ اينها خودشان‌ را احمق‌ فرض‌ مي‌كنند يا ملت‌ را احمق‌ فرض‌ مي‌كنند... سياستهاي‌ دولت‌ بسيار بسيار روشن‌ است‌. ما باز هم‌ سود بانكي‌ را پايين‌ مي‌آوريم‌، به‌ نفع‌ توليد. اما بايد درست‌ توزيع‌ بشود. اين‌ را تا آخر خط‌ ايستاده‌ايم‌. اگر كسي‌ گوشه‌اي‌ فكر كند ما زير آبي‌ مي‌زنيم‌ و كارشكني‌ مي‌كنيم‌، دوره اين‌ دولت‌ مي‌گذرد و خسته‌ مي‌شود و...بدانند كه‌ اشتباه‌ مي‌كنند. من‌ پاي‌ آن‌ هستم‌ و همه‌ پاي‌ آن‌ هستيم‌. اين‌ طوري‌ نيست‌...

ما همين‌ امروز ان‌ شاءالله‌ راجع‌ به‌ مسكن‌ تصميم‌ مي‌گيريم‌. سر و صداهايي‌ مي‌شود، البته‌ بالا نرفته‌ است‌. من‌ افرادي‌ را به‌ عنوان‌ مشتري‌ در همين‌ تهران‌ براي‌ خريد مسكن‌ به‌ بنگاههايي‌ فرستادم‌، گفتند بياييد بخريد، قيمت‌ آن‌ قدر بالا نرفته‌ است‌، چه‌ كسي‌ مي‌گويد اين‌ قدر بالا رفته‌ است‌؟ بسم‌ الله‌، بياييد هر جا مي‌خواهيد بخريد، بخريد.... مدتهاست‌ كه‌ بحث‌ سهميه‌بندي‌ بنزين‌ مطرح‌ است‌، افراد غيرمسئول‌ يا مسئول‌ مسئوليت‌ نشناس‌ هرچه‌ به‌ ذهنشان‌ مي‌رسد، همين‌ طوري‌ مي‌روند و وراجي‌ مي‌كنند و خبر منتشر مي‌كنند. من‌ در ميان‌ تمام‌ حرفهايي‌ كه‌ زده‌ شده‌ تا الان‌ يك‌ حرف‌ درستي‌ كه‌ مستند قانوني‌ داشته‌ و بررسي‌ شده‌ باشد، نديده‌ام‌. همين‌ طوري‌ از خودشان‌ حرف‌ مي‌زنند.»/الف

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------