آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

ماموریت ویژه رئیس‌جمهور!



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,رئیس‌جمهور

 

ماموریت ویژه رئیس‌جمهور، این روزها انتخاب کابینه جدید است. کمتر از یک ماه تا پایان عمر دولت یازدهم باقی مانده و انبوهی از انتظارات و مطالبات از شیخ دیپلمات، او را بر آن داشته تا برای چینش هیات دولت جدید دست به کار شود. افکار عمومی و رأی‌دهندگان به حسن روحانی مطالبات بسیاری از او در حوزه‌های مختلف دارند. از سوی دیگر انتظار دارند که روحانی از صاحبنظران در عرصه‌های مختلف مشورت بگیرد.

 

اسحاق جهانگیری، معاون‌اول رئیس‌جمهور در تازه‌ترین اظهارات خود از مشورت روحانی با نهادها و ارکان نظام برای تشکیل کابینه دوازدهم خبر داد. جهانگیری با اشاره به موضوع انتخاب اعضای کابینه دولت دوازدهم گفت: دولت دوازدهم باید به مردم معرفی شود. بار مسئولیت بسیار زیادی بر دوش این افراد است و طبیعی است که مردم با انتخاب رئیس‌جمهور در 29 اردیبهشت جهتگیری اصلی دولت و مطالبات اصلی از دولت را روشن کردند و اعلام کردند که چه مطالباتی در این دوره دارند و چه اقدامات و کارهایی باید صورت گیرد.

 

او با بیان اینکه روحانی در حال مشورت با ارکان نظام برای تشکیل کابینه دوازدهم است، افزود:‌ «رئیس‌جمهور با مشورتی که با نهادها و ارکان حکومت می‌کند، دولتی را انتخاب می‌کند که با وعده‌هایی که به مردم در انتخابات در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی داده سازگار باشد و بتواند پاسخگو باشد.»‌

 

با این حساب، به نظر می‌رسد که روحانی تمام عزم خود را جزم کرده تا بتواند دولتی کارآمد، چابک، پاسخگو و باشهامت انتخاب کند، کابینه‌ای که مطابق با درخواست مردم و نظر صاحبنظران باشد و از سوی دیگر با مشکلات دولت یازدهم همراه نباشد. روحانی به‌خوبی می‌داند که حامیان او به‌شدت به‌دنبال تغییر و تحول کابینه جدید نسبت به کابینه دولت یازدهم هستند. پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران و از اعضای فراکسیون امید مجلس، یکی از افرادی است که به‌تازگی از لزوم تغییر حداقل نیمی از کابینه اول روحانی در دولت دوازدهم سخن گفته است.

 

سلحشوری در گفت‌وگو با خبرگزاری دانا در خصوص ویژگی‌های اعضای کابینه دوازدهم اظهار داشت: ما برای اعضای کابینه ویژگی‌های فردی و ویژگی‌های تخصصی قائلیم. او افزود: شفافیت مالی، صداقت، پاکدستی، اخلاقمداری، خوشنامی و مقبولیت اجتماعی، ترجیح منافع ملی به منافع شخصی و گروهی، تعهد و مسئولیت‌پذیری در حوزه کاری و... از جمله‌ ویژگی‌های فردی است که در انتخاب اعضای کابینه باید به آنها توجه شود و برای من به‌عنوان یک نماینده مجلس بسیار مهم است. رئیس فراکسیون زنان مجلس در پایان گفت: با نگاه به شرایطی که گفتم، حداقل ۵۰‌درصد کابینه باید تغییر کند. سلحشوری افزود: بعضی از تغییرات در راستای ایجاد فرصت‌های جدید باید انجام شود؛ مثلا ما معتقدیم که باید در کابینه وزیر زن حضور داشته باشد.

 

توجه روحانی

موضوعی که جهانگیری درباره مشورت روحانی با نهادها و ارکان مختلف کشور مطرح کرد، بسیاری از حامیان او را متوجه ساخت که دولت آینده به مطالبه آنها نزدیک خواهد بود. کارشناسان و چهره‌هایی که با اصول کلی سیاست‌های روحانی مخالف نیستند، هر کدام به‌نوعی تلاش کرده‌اند که مشورت و نظر خود را به سمع و نظر رئیس‌جمهور برسانند. رسانه‌ها، دیدارها و گاهی تریبون‌های مختلف کشور مانند نطق‌های نمایندگان در مجلس، پل‌هایی هستند که از طریق آن توصیه‌هایی فراوانی از سمت حامیان روحانی به او ابراز می‌شود. یکی از این راه‌های ارتباطی که این روزها بسیار مورد توجه مسئولان و افکار عمومی قرار دارد، شبکه‌های اجتماعی هستند.

 

در این شبکه‌ها بسیاری از مردم، نمایندگان مجلس و مسئولان نقطه‌نظرات خود را منتشر کرده و انتظاراتی را که از روحانی در دولت دوازدهم دارند، مطرح می‌کنند. با بررسی این پیام‌ها به نظر می‌رسد که علاوه بر وزیر خارجه، بعضی وزرا مانند وزیر بهداشت و وزیر نفت که کارنامه خوبی در دولت یازدهم داشته‌اند، مورد رضایت افکار عمومی هستند و مردم از وزرای فعال و پرتلاش تقدیر می‌کنند و ادامه خدمت آنها در دولت دوازدهم را خواستارند. از سوی دیگر، در خصوص برخی وزارتخانه‌ها نیز بحث‌های دیگری مطرح است.

 

نمره قبولی

همزمان محمود صادقی، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، تغییر در وزارت کشور و وزارت علوم را از جمله انتظارات مردم و اغلب دانشگاهیان اعلام کرد. صادقی در گفت‌وگو با جماران با بیان اینکه وزرای دولت یازدهم برای دوره گذار انتخاب شده بودند و نسبتا عملکرد مقبولی داشتند، گفت: به نظر من دوسوم کابینه باید تغییر کند.

 

او درباره تحولات کابینه گفت: چندین گروه در این زمینه فعال هستند. به هرحال براساس وعده‌های رئیس‌جمهوری و پافشاری ایشان بر آنها در ایام بعد از انتخابات، انتظار می‌رود بر اساس آن وعده‌ها، اعضای کابینه انتخاب شوند. او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه کدام بخش‌های کابینه عملکرد ضعیفی داشته‌اند و نیاز به ترمیم دارند، گفت: به هرحال کابینه در یک دوره گذار قرار داشت و مجموعا نمره قبولی می‌گیرد. با توجه به وضعیتی که دولت یازدهم در آن کشور را تحویل گرفت، نیاز به حضور نیروهای باتجربه‌تر احساس می‌شد تا در این شرایط دیگر نیازی به آزمون و خطا نداشته باشند اما شاید همین گروه تحرک و پویایی لازم را نداشتند؛ از این جهت حضور افراد پویاتر در کابینه ضروری است.

 

البته تحرکات رئیس‌جمهور نیز نشان می‌دهد که او به این درخواست‌ها بی‌توجه نیست. در تازه‌ترین اخباری که از کابینه جدید به گوش می‌رسد، گفته می‌شود روحانی برای تغییر در وزارتخانه‌هایی مانند وزارت علوم، مصمم شده است. در این میان گزینه‌هایی مانند رضا فرجی‌دانا، معصومه ابتکار و جعفر توفیقی نیز مطرح شده است. البته شنیده می‌شود که روحانی قصد دارد وزیر علوم و یا وزیر آموزش پرورش را از میان زنان انتخاب کند تا یک زن برای نخستین‌بار سکاندار این وزارتخانه‌ها شود.

 

یک منبع مطلع نیز در همین خصوص به خبرنگار «آرمان» گفت: «آقای روحانی یکی از وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و وزارت علوم را به زنان می‌سپارد و از چند نفر برنامه گرفته شده است.» لازم به ذکر است که رئیس‌جمهور از طریق اسحاق جهانگیری از فعالان زن مانند زهرا شجاعی درخواست معرفی چهره‌های متخصص و کارآمد کرده و او در این زمینه نیز در حال مشورت با صاحبنظران است.

 

 

 اخبار سیاسی  -  آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------