آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

رییس جمهور: سال ۹۷ سال توسعه و عدالت اقتصادی خواهد بود



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,رییس‌جمهور
رییس‌جمهور با اشاره به اینکه سال آینده سال سرمایه‌گذاری، رشد و توسعه اقتصادی و عدالت اقتصادی خواهد بود، گفت: بگذاریم مردم شاد باشند و به آنها سخت نگیریم. 

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز در حاشیه آخرین جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری همیشه منفی بوده است، اظهار کرد: سال ۹۶، نرخ سرمایه‌گذاری کشور مثبت بوده است و این به معنای تحرک اقتصادی است. همچنین رشد اقتصادی در چهار سال گذشته به طور متوسط ۴.۸ درصد بوده است که رشد متوسط دنیا حدود ۲.۵ درصد است.

 

وی با بیان اینکه کشور در مسیر توسعه و رشد در حال حرکت است، خاطرنشان کرد: قبل از دولت یازدهم، متوسط رشد ۲.۳ درصد بوده است که این رقم به ۴.۸ درصد رسیده است. رشد اقتصادی امسال ما بالای ۴.۵ درصد است و رشد ۹ ماهه اول سال جاری بدون نفت ۴.۷ درصد است.

 

رییس‌جمهور تاکید کرد: حرکت ما حرکت مثبتی بوده است و در زمینه‌های مختلف، رکوردهای خوبی داشته‌ایم. به طور مثال در زمینه آبیاری تحت فشار و آبیاری نوین آنچه انجام شده است، یک رکورد است. در زمینه محصولات کشاورزی هم از ۹۷ میلیون تن تولید به ۱۲۲ میلیون تن رسیده‌ایم یعنی ۲۶ درصد رشد در تولید محصولات کشاورزی داشته‌ایم. ما در گندم به خودکفایی رسیده‌ایم و در شکر هم در حال حرکت به سمت خودکفایی هستیم.

 

روحانی ادامه داد: در سال ۹۶، شش فاز پارس جنوبی را افتتاح کردیم که کاری بزرگ بود. ما در پارس جنوبی به برداشت مشترک با کشور همسایه رسیدیم و حتی از آن پیشی گرفتیم.

 

رییس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه در تولید گاز در پارس جنوبی از ۲۸۵ میلیون متر به ۵۵۵ میلیون متر رسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: این رقم دو برابر شده است. ما امسال نیاز به خرید گاز از کشوری نداشتیم که آنها برای ما ناز کنند یا قیمت را بالا ببرند. پنج فاز پتروشیمی را امسال افتتاح کردیم و در سال ۹۷ هم پنج مجتمع دیگر پتروشیمی را افتتاح خواهیم کرد.

 

وی با تاکید بر اینکه به سمت رونق اقتصادی پیش می‌رویم، تصریح کرد: ارزش رشد صادرات ما نسبت به پارسال پنج درصد داشته است اما واردات ما هم بیشتر شده است و نسبت به صادرات و واردات، نسبت به پارسال متفاوت است اما بعضی آمارهای ریز در این بین خوشحال‌کننده است.

 

روحانی گفت: ما در پتروشیمی حدود یک میلیارد دلار کمتر صادرات داشته‌ایم اما همین مقدار را به تولیدات پایین دستی در کشور اختصاص داده‌ایم. در مواد معدنی هم صادرات ما کاهش داشته است اما ما از خام‌فروشی جلوگیری کردیم و اکنون سنگ به فولاد یا کنسانتره تبدیل می‌شود. در واقع کاهش صادرات ما مثبت بوده است. از سویی ما از افزایش واردات خوشحال نیستیم اما وقتی واردات به صورت کالاهای سرمایه‌ای انجام می‌شود خوشحال می‌شویم. واردات کالاهای سرمایه‌ای ما ۲۷ درصد رشد داشته است.

 

وی با بیان اینکه تولید خودرو از یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه به یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه رسیده است، تصریح کرد: وقتی تولید خودرو بیشتر می‌شود یعنی واردات برخی قطعات هم بیشتر می‌شود زیرا این واردات ناراحت‌کننده نیست و به تولید کمک می‌کند در واقع واردات به نوعی نیست که نگران‌کننده باشد.

 

روحانی ادامه داد: ما در سال ۹۶ شرایط بهتری نسبت به گذشته در خصوص حمل و نقل ریلی داشتیم. راه‌آهن همدان افتتاح شد و امیدواریم تا روزهای آخر سال راه‌آهن کرمانشاه هم افتتاح شود. ان‌شاءالله در سال آینده راه‌آهن ارومیه، رشت و تبریز هم افتتاح می‌شود. در سفر فروردین ۹۷ به جمهوری آذربایجان، قراردادی را برای سرمایه‌گذاری مشترک راه‌آهن رشت ـ آستارا را نهایی می‌کنیم. در سفر به هند نیز درباره سرمایه‌گذاری مشترک راه‌آهن چابهار ـ زاهدان مذاکره داشتیم. در سال ۹۶، ۵۱۶ کیلومتر راه‌آهن جدید افتتاح شده است، ۷۰۰ کیلومتر هم راه‌آهن سطح دوم و سوم افتتاح شده است یعنی بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر راه‌آهن افتتاح شده است که این یک رکورد در زمینه راه‌آهن در کشور است.

 

رییس‌جمهور با بیان اینکه فاز یک بندر چابهار افتتاح شده است، تصریح کرد: فاز دوم بندر شهید رجایی نیز تکمیل شد و فاز سوم آن هم شروع می‌شود.

 

روحانی ادامه داد: در زمینه بنزین هم به سمت خودکفایی حرکت کردیم. یک فاز ستاره خلیج‌فارس افتتاح شد. در سال آینده فاز دوم هم افتتاح می‌شود و فاز سوم هم تکمیل خواهد شد یعنی ۳۶ میلیون لیتر بنزین و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل تولید می‌شود و ما در این زمینه خودکفا شده و حتی می‌توانیم صادرات هم داشته باشیم.

 

رییس‌جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه فروش مسکن در تهران در سه ماه گذشته رشد ۱۹ درصدی داشته است و رونق بخش مسکن آغاز شده است، ادامه داد: در سال آینده در خصوص بافت فرسوده هم حرکت جدیدی را آغاز می‌کنیم. همچنین با نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری و بین شهری در زمینه محیط زیست نیز گام‌های خوبی بر می‌داریم.

 

روحانی گفت: شرایط کشور ما در مقایسه با کشورهای دیگر در زمینه رشد و توسعه مناسب است. ما از لحاظ عدالت اجتماعی هم قدم‌های خوبی برداشته‌ایم. در این سال‌ها حقوق کارمندان و دستمزد کارگران همواره از تورم بیشتر بوده است این یعنی در مسیر عدالت حرکت می‌کنیم البته همان‌طور که رهبر انقلاب اشاره کردند در این زمینه باید تلاش بیشتری کنیم.

 

رییس‌جمهور تاکید کرد: سال آینده سال سرمایه‌گذاری، رشد و توسعه اقتصادی و عدالت اقتصادی خواهد بود.

 

رییس دولت دوازدهم با اشاره به حوادث سال ۹۶، اظهار کرد: در کنار همه پیشرفت‌ها و اقدامات ارزشمند، ملت ما روزهای غمباری داشته است. متاسفانه در زمین، دریا، هوا و آسمان حادثه داشتیم و عده‌ای از هموطنان خود را از دست داده‌ایم. مردم ما در این حوادث نشان داده‌اند چقدر نودوست هستند و هموطنان خود را دوست دارند. مردم برادرانه به صحنه آمدند و به آسیب‌دیدگان کمک کردند.

 

روحانی همچنین با اشاره به اعتراضات دی ماه، بیان کرد: مردم به خوبی بین اعتراض و اغتشاش دیوار لازم را به وجود آوردند. دولت حق اعتراض را به رسمیت می‌شمارد اما اغتشاش و بی‌نظمی برای دولت قابل قبول نیست. مردم هم در روزهای اعتراضات و هم در تظاهرات میلیونی خود این فاصله را ایجاد کردند. ما انتقاد و اعتراض را قبول داریم و معتقدیم باید اشکالات گفته و رفع شود اما همه باید قانون‌مند بوده و اموال و نظم عمومی را رعایت کنند.

 

رییس‌جمهور ادامه داد: گوش ما باید برای سخن مردم شنوا باشد البته سخن مردم موج فرکانس خاصی ندارد که فقط به سمت قوه مجریه برود. باید همه حرف مردم را بشنوند البته برخی نمی‌خواهند گوش بدهند در حالیکه باید فرکانس‌ها را به دقت گوش کرد و اکنون زمان پارازیت نیست. مردم انتقاد و پیشنهاد دارند و باید به آنها توجه شود. ما با عمل بهتر خود می‌توانیم همبستگی خود را بیشتر حفظ کنیم.

 

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به موفقیت‌های کشور در عرصه سیاست خارجی، افزود: ما در این سال موفقیت‌های خوبی داشتیم و بدخواهان ما شکست‌های کم نظیری را تجربه کردند. آنها روبروی ملت ایران ایستادند و گفتند ایران در برجام به تعهدات خود عمل نکرده است، در حالیکه همه جهان در برابر آنها ایستادند و گفتند مرجع تشخیص عمل به برجام، آژانس انرژی اتمی است و آژانس هم تعهدات ایران را تایید کرده است. آنها ناشیانه پرونده ایران در زمینه حقوق بشر را می‌خواستند به سازمان ملل ببرند اما هیچ کس با آنها همراهی نکرد. در زمینه یمن نیز به ما تهمت زدند اما موفق نبودند. در زمینه انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس هم موفق نبودند.

 

روحانی همچنین تصریح کرد: شکست داعش در منطقه یکی دیگر از موفقیت‌های ما بود. من از همه کسانی که از این سرزمین حتی از نثار جان خود برای شکست داعش دریغ نکردند، تشکر کرده و در مقابل آنها تواضع می‌کنم، این پیروزی هدیه بشریت بود. ثبات و امنیت منطقه همچنان هدف مهم ماست و امیدواریم موفقیت‌های بسیار خوبی در این زمینه داشته باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه ما تعامل سازنده و عزت‌مند را با جهان ادامه خواهیم داد، گفت: چه آمریکا یا یکی دو کشور کوچک منطقه بخواهد یا نخواهد، ما تعامل سازنده با جهان را ادامه می‌دهیم اما از منافع ملی خود نمی‌گذریم و حامی منافع ملی خود خواهیم بود.

 

روحانی با تشکر از رهبری جهت حمایت‌ها و هدایت‌هایشان از دولت، تصریح کرد: ما همچنان به این حمایت‌ها و هدایت‌ها نیازمندیم. من از مجلس هم تشکر می‌کنم هم به خاطر رای اعتماد به هیات دولت در آغاز دولت دوازدهم و هم رای اعتماد مجدد به سه وزیر دولت. بسیار زیبنده بود که مجلس در روزهای پایانی سال به سه وزیر اعتماد کرد. از رییس مجلس، هیات رییسه و نمایندگان مجلس تشکر می‌کنم. ما در کنار مجلس و قوه قضاییه می‌توانیم اقدامات بیشتری برای مردم انجام دهیم.

 

وی همچنین با تشکر از رسانه‌ها، خبرنگاران و عکاسان و تصویربرداران، اظهار کرد: رسانه‌ها واقعیت‌ها را منعکس می‌کنند و من چه از رسانه‌هایی که با دولت هم‌دلند و چه رسانه‌هایی که منتقد هستند، چه آنهایی که با لحن زیبا با ما صحبت می‌کنند، چه آنهایی که با لحن متفاوت، تشکر می‌کنم زیرا همه برای خدمت به کشور تلاش می‌کنند و کارشان بسیار ارزنده است.

 

روحانی ادامه داد: امیدوارم سال آینده، سال خوشحالی،‌ امیدواری و نشاط در میان مردم باشد. ما همانطور که انتقاد و اعتراض را به رسمیت می‌شناسیم باید نشاط مردم را هم به رسمیت بشناسیم. نباید به مردم سخت بگیریم، بگذاریم مردم شاد باشند.

 

وی در پایان گفت: امیدوارم کشوری داشته باشیم که مثل فرهنگ و دینش همیشه سرفراز باشد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------