آخرین اخبار سیاسی

حوزه علمیه کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

مقایسه حوزه علمیه کاظم صدیقی و مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

دیده بان ایران | حوزه علمیه امام خمینی تحت مدیریت کاظم صدیقی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

آیت‌الله مکارم شیرازى: قم، واتیکان نیست/ مرجعیت مرز خاصى ندارد



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,
آیت‎الله مکارم‌شیرازى در درس خارج با بیان اینکه قم، واتیکان نیست، گفت: صحبت‎های شنیده شده اخیر را هرگز حمل بر اغراض و سوءنیت نمى‌کنیم، بلکه صرفاً از روی ناآگاهى بوده است ولى در فضاى مجازى به آن دامن زده‌اند.

 به گزارش ایلنا؛آیت‌الله مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، گفت: در زمان شاه هنگامى که بحث‌هاى انقلابى اوج گرفت از سوى دولت به حوزه علمیه پیشنهاد شد که ما قم را به عنوان یک کشور مستقل مانند واتیکان در اختیار علما و مراجع مى‌گذاریم و آن را به رسمیت مى‌شناسیم. براى خود مجلس قانونگذارى داشته باشد، پول آن مستقل و نماینده به تمام کشورهاى جهان بفرستد. هدف آن‌ها چه بود؟ این بود که مرجعیت و حوزه را به کلى منزوى کنند و لذا این پیشنهاد شدیداً رد شد.

 

این مرجع تقلید ادامه داد: اگر چنین چیزى صورت مى‌گرفت، مفهومش این بود که علما و مراجع، حق ندارند درباره ایران نظرى بدهند، زیرا از قبیل دخالت یک کشور بیگانه در امور داخلى ایران است. آنها نمى‌توانند از افراد خود کسى را به مجلس بفرستند یا علماى قم در خبرگان و شوراى نگهبان دخالت کنند، چراکه تعلق به یک کشور دیگر دارند نه کشور ایران و نیز ائمه جمعه و مسئولین سیاسى عقیدتى و قضات و اساتید دانشگاه هیچ کدام نمى‌توانستند از حوزه علمیه قم انتخاب شوند، چون جزء کشور ایران نبودند. اگر مردم قم مى‌خواستند به تهران و اصفهان و مشهد بروند باید گذرنامه بگیرند و مردم قم از آب و برق و گاز سراسرى نمى‌توانند استفاده کنند، چون یک کشور بیگانه‌اند. این پیشنهاد خطرناکى بود.

 

وی با اشاره به نقش مرجعیت در جهان اسلام، خاطرنشان کردند: ما برخلاف این‌گونه حرف‌ها مى‌گوییم مرجعیت تعلق به تمام جهان اسلام و شیعه دارد و مى‌تواند مصالح و منافع و خطرات آن‌ها را گوشزد کند. هنگامى که به ما مى‌گفتند چرا در امر بحرین و سوریه و یمن دخالت مى‌کنید مى‌گفتیم مرجعیت مرز خاصى ندارد. مقلدین ما در تمام این کشورها هستند و ما حق داریم مصالح آن‌ها را تذکر دهیم و در نگرانى‌هاى آنها نگران باشیم. این عقیده کجا و عقیده واتیکان شدن قم کجا!

 

وی در پایان عنوان داشتند: ما به همین دلیل بارها به مسئولین محترم تذکر داده‌ایم که به قم به عنوان یک شهر معمولى نگاه نکنند، زیرا تعلق به تمام جهان اسلام دارد، آبروى آن آبروى جهان تشیع است. در سال پانزده میلیون نفر به زیارت کریمه اهل‌بیت(س) و مسجد جمکران مى‌آیند، حوزه علمیه قم که به تمام شهرهاى داخل کشور و مناطق زیادى از خارج کشور عالم و مبلّغ مى‌فرستد در جهان اسلام از نظر جمعیت و کیفیت بى‌نظیر است. باید به این امور توجه داشت و إنشاءالله این مرکز اسلامى و شیعى همیشه آبرومند باشد نه یک کشور مستقل.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------