آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

توصیه به دولت برای «خلاف سياست»



اخبار,اخبارسیاسی,لئونارد چرچيل


 اخبار سیاسی  - توصیه به دولت برای «خلاف سياست»

نخست وزير انگلستان درآن سال‌هاي شوم نه تنها با صداقت کم مانندي اعتماد خفته را در مردم بيدار کرد بلکه هوشمندانه نشان داد که مي‌داند توسعه يک کشور بي‌آگاهي مردم از اوضاع و احوال و شرکت فرد فرد شهروندان درمسائل حوزه عمومي‌، تصور باطلي است

«چيزي ندارم که تقديم کنم جز رنج واشک وعرق وخون»؛ اين جمله معروف وينستون لئونارد چرچيل، روزنامه نگار، نويسنده صاحب سبک در نثر انگليسي وبرنده نوبل ادبيات است که به هنگام نخست وزيري‌اش در صحن مجلس ايراد کرد .چرچيل در ميان افواه عمومي ايرانيان نماد پنهان کاري، دو دوزه بازي و مکر و رياکاري است اما براستي انصاف بايد داد که جمله بالا يکي از صادقانه‌ترين جملاتي است که در تاريخ سياست از زبان سياستمداري جاري شده است.چرچيل در آن سال‌هاي ناشاد جنگ و ويراني و ناامني آن اندازه در کوره سياست آبديده شده بود تا دريابد در جايي مي‌بايد با مردم يِکرويه بود واز سخنان دو پهلو وجملات شيک وترفندهاي روابط عمومي دوري جست.

نخست وزير انگلستان درآن سال‌هاي شوم نه تنها با صداقت کم مانندي اعتماد خفته را در مردم بيدار کرد بلکه هوشمندانه نشان داد که مي‌داند توسعه يک کشور بي‌آگاهي مردم از اوضاع و احوال و شرکت فرد فرد شهروندان درمسائل حوزه عمومي‌، تصور باطلي است که مي‌تواند دولتمندان را به اشتباهات پر هزينه بيندازد. افزون بر اين، جمله بالا مصداق بارز «خلافِ سياست» نيز هست.

خلاف سياست به آن دست از سياست‌هايي گفته مي‌شود که به دور از عافيت‌جويي‌هاي مرسوم در سياست وبا هدف آگاه‌سازي افکار عمومي از شرايط واقعا موجود پيش کشيده مي‌شود؛ امري که در پهنه سياست اين روزهاي کشور ما جاي خالي‌اش به شدت احساس مي‌شود.

علي‌رغم تاکيدات مسوولين محترم دولت تدبير و اميد به گران نشدن «نان» تا پايان سال جاري،چند روزي است که شهروندان با ليست جديدي از قيمت‌هاي نان روبرو شده اند وناگزيرند نان را سي درصد گران تر از سال‌هاي پيش به خانه ببرند! اين که مردم اين بار نيز بردبارانه با بالارفتن قيمت نان برخورد خواهند داشت نکته ايست که با نظر به تجربيات سال‌هاي رفته، کمتر مي‌توان در آن ترديد روا داشت اما با توجه به استراتژيک بودن کالاي نان انتظار مي‌رفت (والبته مي‌رود) رييس جمهور محترم در سخنراني‌اي با تشريح دشواري‌هاي موجود اندکي از نگراني‌هاي مردمي بکاهد که به راستي با گران شدن نان به تنگناهاي تازه افتاده‌اند و ناچار به برنامه‌ريزي دوباره زندگي روزمره خود هستند.

هشت سال پنهان کاري،ندانم کاري وناراستي چنان ضربت‌هاي بزرگي بر پيکر سياست وارد کرده است که تنها با اعتماد به مردم ودوري گزيدن از روش و منش سال‌هاي گذشته و بهره‌بردن از «خلاف سياست» مي‌توان آن را به دست فراموشي سپرد، امري که به نظر مي‌آيد از دولتي که نام «راستگويان» را براي نشان دادن فاصله خود از دولت گذشته برگزيده است،انتظار چندان بالايي نباشد!

بانک مرکزي بريتانيا اعلام کرده از سال 2016عکس چرچيل به همراه جمله معروفش که در پيشاني اين يادداشت نقل شد پشت اسکناس‌هاي 5پوندي درج مي‌شود.گويا قرار است در پس زمينه تصوير، ساعت بيگ بن(برج ساعت معروف لندن) نقش بندد که عقربه‌هايش ساعت 3 بعد از ظهر را يعني زمان تقريبي سخنراني چرچيل در صحن مجلس را نشان مي‌دهد؛ ساعتي که يادآور صداقت کم مانند سياستمدار کارکشته ايست که خلاف سياست را براي به در آوردن جامعه از آتش و دودِ مشکلات برگزيد.اين که عقربه‌هاي صداقت دولت تدبير واميد سرانجام چه شماره‌اي را نشان خواهد داد نکته‌ايست که براي دانستنش چاره‌اي نيست جز چشم دوختن به روزها وماه‌هاي پيش رو!


اخبارسیاسی  - مهدي مال مير,مردم سالاری

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------