ظریف: اگر نقض عهد کنند کار ما با پیچ و مهره‌هاست/ کمال خرازی: برجام اهمیت تاریخی دارد



اخبار,اخبارسیاسی,  وزیر امور خارجه

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد، مذاکرات هسته ای توسط ایران از موضع قدرت و با پشتوانه ملت بزرگ ایران محقق شده است.

شورای راهبردی روابط خارجی در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص تبیین عالمانه و کارشناسانه توافق هسته ای عصر دوشنبه میزبان نشستی برای تبیین برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و بررسی الزامات پیش‌رو با حضور رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، وزیر امور خارجه و جمعی از استادان حقوق بین الملل عمومی و روابط بین‌الملل بود.

به گزارش عصرایران، کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در این نشست با اشاره به اهمیت تاریخی برجام از استادان دانشگاه خواست ابعاد مختلف روندی را که منجر به انعقاد این سند شد، بررسی و نقشه راهی برای آینده تدوین کنند.

وی با تقسیم بندی روند فعالیت‌های هسته‌ای به دوران "آزمودن" طرف‌های غربی در دولت اصلاحات و "مقاومت" در دولت پیشین، گفت: پس از این دوره‌ها، با توجه به دستاوردهای فنی و موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه، توانستیم با دست پر وارد مذاکره شویم و به این سند مورد توافق طرفین برسیم. این روند از نظر تاریخی بسیار قابل توجه است.

خرازی با بیان اینکه البته طبیعت مذاکره داد و ستد است، افزود: باید اندیشید اهداف عالی چیست و چگونه می‌توان به سمت این اهداف رفت؛ از این رو نباید خوش‌بینی زایدالوصف یا بدبینی افراطی داشته باشیم و بایسته است با واقع‌بینی، اتکا به رهبری و مردم و با کمک استادان و نخبگان، این مسیر پرچالش را بپیماییم.

در ادامه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه که همراه با سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونانش در این نشست شرکت کرده بود، به تبیین نکات فنی و سیاسی پرداخت که عامل رسیدن به سند برجام شده است.

وی گفت: هدف این مذاکرات، حفظ عزت و پاسداری از دانش کشور و رفع عوامل اختلال در امنیت کشورمان بود.

ظریف با بیان اینکه در قطعنامه‌های شورای امنیت به شیوه‌های مختلف تلاش شده بود برنامه هسته‌ای ایران عامل تهدید صلح و امنیت بین‌المللی معرفی شود، گفت: نیاز بود تهدیدی که بر اثر این قطعنامه‌ها علیه کشور مطرح شده بود، از بین برود.

وزیر امور خارجه با تفکیک مقبولیت و مشروعیت در رویه بین‌المللی دولت‌ها، از شکسته شدن فضایی که غرب به رهبری آمریکا برای اعمال فشار و تهدید ایران در بیش از یک دهه گذشته ایجاد کرده بود، خبر داد.

وی ویژگی‌های منحصر به فردی برای قطعنامه 2231 از جمله بی‌سابقه بودن از حیث مشورت با کشور موضوع قطعنامه ذکر کرد و اظهار داشت: پس از این تحول عمده، دست ماست که این تحول را به تهدید تبدیل کنیم یا فرصت.

ظریف با اشاره به تصویب بودجه 150 میلیون دلاری تندروهای آمریکا و لابی‌های صهیونیستی در این کشور بابت آگهی تبلیغات تلویزیونی برای به شکست کشاندن برجام، اظهار داشت: دستاورد مذاکرات مدیون خون شهدا و پایمردی مردم است؛ اعتقادم این است که حضور مردم پای صندوق‌های رای، غرب را از تحریم ناامید کرد و مقاومت مبنای قدرت ما و قدرت‌آفرین بوده است؛ لذا باید از اینها پاسداری کنیم.
 
در ادامه این نشست 6 تن از اساتید برجسته حقوق بین الملل عمومی و روابط بین الملل دانشگاه های کشور حاضر در جلسه دیدگاه های خود را مطرح کردند. از جمله محورهای مطرح شده، مسایل فنی مربوط به برجام، ضرورت برگزاری کارگاه‌های آینده پژوهی توافق هسته ای، عوامل تضمین اجرای برجام شامل حفظ مولفه‌های قدرت و همچنین بی‌اعتمادی به طرف آمریکایی بود.

ظریف در جریان این تبادل نظرات گفت: ساختمان تحریم‌هایی که آمریکا بر مبنای قطعنامه‌های شورای امنیت بنا نهاده بود، به هم ریخته و همچون دهه 1990 که کشوری تحریم‌های آمریکا علیه ایران را اجرا نمی‌کرد، دیگر بازگشت تحریم‌ها مقبولیتی نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه افزود: اگر می‌گویند اثر بازگشت تحریم‌های آنها یک شبه است که نیست و به سال‌ها زمان نیاز دارد، اثر بازگشت ما می‌تواند زودتر باشد، زیرا اگر نقض عهد کنند کار ما با پیچ و مهره‌هاست.

وی با اشاره به سفر هیات‌های اقتصادی از کشورهای مختلف به جمهوری اسلامی ایران گفت: ضمن آنکه از این تحولات ذوق‌زده نیستیم، اما این روابط ضمانت توافق است.

خرازی هم در ادامه این نشست، مقاومت، ثبات و نفوذ ایران را دلایل دولت اوباما برای آمدن بر سر میز مذاکره خواند و گفت: اینها همان کسانی بودند که حاضر نمی‌شدند حتی یک سانتریفیوژ داشته باشیم. بنابراین تداوم این روند بستگی به عملکرد ما دارد یعنی باید مقاومت حفظ شود، نفوذ منطقه‌ای‌مان گسترش یابد و وحدت ملی‌مان بیش از پیش تقویت شود.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی در این راستا شعارهای تبلیغاتی نامزدهای تندرو انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را مبنی بر رد برجام در نخستین روزهای به قدرت رسیدن، برای راضی کردن رژیم صهیونیستی دانست و گفت: حتی اگر دولتی جمهوری‌خواه هم سر کار بیاید، چاره‌ای جز ادامه این روند ندارد؛ البته این بستگی به قدرتمندی و حفظ وحدت داخلی ما خواهد داشت.
 
ظریف در پاسخ به سوال دیگری در این نشست درباره هزینه – فایده پیگیری برنامه هسته‌ای گفت: ما 12 سال به خاطر حفظ برنامه هسته‌ای مقاومت نکردیم، بلکه به خاطر حفظ عزت‌مان مقاومت کردیم.

خرازی هم در ادامه این سخنان گفت: مهندسان ما در جریان فعالیت‌های هسته‌ای توانستند زیربناهای دیگری را توسعه دهند. حرفی نیست که ارزیابی شود فایده – ضرر این تصمیم راهبردی برای جمهوری اسلامی چه بود، اما این تصمیم راهبردی بود که موجب شده امروز بتوانیم قدرت خود را به اثبات برسانیم.

وی افزود: حضور ما در عراق یا ایستادگی‌مان در سوریه هم تصمیمی راهبردی برای منافع بعدی است که البته باید هزینه‌اش را هم متقبل شد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد، مذاکرات هسته ای توسط ایران از موضع قدرت و با پشتوانه ملت بزرگ ایران محقق گردیده است.

 خرازی با اشاره به پشتوانه عظیم مردمی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: اگر نگرانی‌ به توقف منجر شود، درست نیست، باید خطر کرد و وارد صحنه شد، چنانکه در تاریخ جمهوری اسلامی بالاخص هشت سال دفاع مقدس همواره این گونه بوده‌ایم.

ظریف هم در بخش پایانی این نشست با تاکید بر رعایت همه خطوط قرمز در برجام گفت: امروز با انجام این مذاکرات می‌توانم بگویم هم نفوذ بین‌المللی‌مان بیش از قبل افزایش یافته و هم قدرت‌مان  در صحنه بین المللی بیشتر از گذشته است.
 
اخبار  سیاسی  -  عصر  ایران 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------