آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

درس‌حجاریان به اصولگرایان



اخبار,اخبارسیاسی,اصلاح‌طلبان

 احمد توكلي نامه عذرخواهي سعيد حجاريان از وي به دليل طرح يك ادعا را منتشر كرد. نماينده تهران در مجلس با يادآوري اينكه «چند سال پيش سعيد حجاريان طي مصاحبه‌اي ادعا كرده بود كه دولت اصلاحات چاپخانه‌اي را به من به عنوان مديرمسئول روزنامه فردا داده كه من آن را براي كاسبي شخصي در اختيار پسرم گذاردم» خاطرنشان كرد كه «اين ادعا را در همان نشريه تكذيب كردم، اما هر از گاهي اينجا و آنجا، همان حرف‌ها تكرار مي‌شد.»

 

وي ادامه داد: چند روز پيش نامه‌اي از آقاي حجاريان به دستم رسيد كه ايشان كار خويش را اصلاح كرد و حقيقت آشكارتر شد. از اين بابت تشكر مي‌كنم. متن نامه آقاي حجاريان به شرح زير است: «برادر گرامي آقاي دكتر احمد توكلي- باسلام وآرزوي توفيق- بعد از مصاحبه‌اي كه چند سال پيش كرده و در آن ادعا كردم كه شما از دولت اصلاحات براي روزنامه فردا چاپخانه‌اي گرفته‌ايد دستگاه تبليغي دولت معجزه، سخن مرا بهانه‌اي براي رانتجو خواندن شما كرد. من مترصد بودم تا دولت عوض شود پس از تحقيق، جبران مافات كنم و اكنون بعد از تحصيل اسناد به قطع مي‌گويم كه روزنامه فردا جز دستگاه ليتوگرافي، ابزار ديگري دريافت نكرده است واز بابت اين سهو، پوزش مي‌خواهم واميدوارم در آستانه انتخابات اين موضوع مستمسكي براي حمله به شما قرار نگيرد. توفيق رفيق راهتان در زمينه مبارزه با فساد بويژه فساد سياسي باد.»


 اصلاح‌طلبان از امام آموختند
فرهنگ عذرخواهي در سياست ايران بسيار غريب است و كمتر سياستمداري به عذرخواهي در قبال بيان و عملكرد خود مي‌پردازد و دليلش هم اين است كه عذرخواهي را اشتباه و كوتاه آمدن از مواضع سياسي تعبير و تفسير مي‌كنند اما غافل هستند كه عذرخواهي نه‌تنها باعث متزلزل شدن مواضع آنها و جريان سياسي منتسب به آنها نمي‌شود بلكه شأن و جايگاه آن گروه از سياسيون را معتبرتر و مستحكم‌تر از قبل مي‌كند.

 

اصلاح‌طلبان هراسي از عذرخواهي ندارند و آن را در مسير پيشرفت و حاكم شدن نظم در جامعه ارزيابي مي‌كنند. اصلاح‌طلبان اين فرهنگ را از امام به يادگار دارند چنانكه امام در چند نوبت به خاطر نرسيدن به آرمان‌هايي كه به مردم وعده داده بود عذرخواهي كرد؛ از جمله فرمود: «من از شماها عذر مى‏خواهم. من از ملت ايران عذر مى‏خواهم... ما نتوانستيم براى شما كارى‏ انجام بدهيم....» (صحيفه امام، ج‏12، ص479). كمتر مشاهده شده كه اصولگرايان تن به عذرخواهي در قبال عملكرد اشتباه خود دهند بلكه روش فرار به جلو را انتخاب مي‌كنند و منكر آنچه گفتند و انجام دادند مي‌شوند مثلا درباره عملكرد احمدي‌نژاد آنها حاضر نشدند براي حمايت بدون شناخت خود از او توضيحي ارائه دهند، بلكه عنوان كردند از ابتدا مخالف رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد بودند يا اينكه مي‌گويند در ميانه راه سفره خود را جدا كردند.


 چرا اكنون منتشر شد؟
انتشار نامه عذرخواهي حجاريان از سوي توكلي در اين مقطع، با توجه به اينكه اين نماينده مردم تهران خودش اذعان داشته كه حجاريان چند سال پيش ادعایي اشتباه را درباره او مطرح كرده بود قابل تامل است. درباره انتشار اين عذرخواهي كه براي مطلبي در چند سال پيش است بايد اين سوال را از احمد توكلي پرسيد كه آيا اين كار با هدف خير و در راستاي گسترش فرهنگ عذرخواهي بوده است كه اگر اينچنين باشد اقدامي پسنديده است اما آيا نماينده مردم تهران نتوانسته از هم‌طيفان خود نمونه‌اي از عذرخواهي را منتشر كند تا به نفع جريان اصولگرايي هم باشد و سايه فرار به جلو به‌جاي عذرخواهي از سر اين جريان كم شود.

 

اصلاح‌طلبان واقعی ابايي از اعتراف به اشتباه ندارند و هر گاه مسيري را خلاف جهت مي‌روند پيش از نمايان شدن انتقادات از سوي افكار عمومي اقدام به توضيح و عذرخواهي مي‌كنند و از همين روست كه كمتر نسبت به عملكرد اين جريان نزد افكار عمومي گمانه و ظن وجود دارد. موضوع ديگري كه مي‌توان به عنوان گمانه انتشار عذرخواهي حجاريان ازسوي توكلي مطرح كرد به انتخابات مجلس بازمي‌گردد.

 

هر چند تا امروز به‌طور صريح حضور توكلي در انتخابات تاييد نشده است. گمانه‌اي ديگر هم درباره انتشار اين نامه مطرح مي‌شود كه بدبينانه است و تصور نمي‌شود توكلي چنين قصدي داشته باشد و آن هم نشان دادن اشتباهات اصلاح‌طلبان در بيان موارد سياسي و غيرسياسي است كه اگر هدف اين باشد مي‌توان ليست بلند بالايي از اين نوع اشتباهات از اعضاي اردوگاه اصولگرايي را منتشر كرد و تفاوتش اين است كه آنها قائل به عذرخواهي نيستند اما اصلاح‌طلبان فرهنگ عذرخواهي را درون خود نهادينه كرده‌اند و آن را رمز تعامل و وحدت مي‌دانند.


 اخبارسیاسی  -  ارمان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------