آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد

احمد علیرضابیگی گفت: «دولت باید از همه ظرفیت‌ها و امکانات خودش استفاده کند تا وقتی انتقاداتی صورت می‌گیرد، آن را حل کند و کارنامه موفقی از…

«٢٢١ » اعتبارنامه جز «مينوخالقي»



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , مینو خالقی

 حالا شايد بتوان گفت كه كار تمام شده است. ٢٢١ اعتبارنامه صادر شد اما نام «مينو خالقي» در ميان آنها ديده نمي‌شود. وزارت كشور به اين توضيح يك جمله‌اي اكتفا كرده است كه بگويد «دفتر حقوقي وزارتخانه در اين مورد توضيح مي‌دهد».

مينو خالقي تمايلي به گفت‌وگو ندارد. شوراي نگهبان ترجيح مي‌دهد در اين مورد صحبتي نكند و وزارت كشور هم تنها يك توضيح كوتاه داده است تا در سكوت كامل تكليف يك منتخب مجلس شوراي اسلامي تعيين شود. تكليف مرحله اول انتخابات مجلس شوراي اسلامي در روزهايي كه مي‌رود تا به مرحله دوم انتخابات نزديك شود كمي عجيب تعيين شد. منتخب سوم اصفهان نمي‌تواند وارد مجلس شود تا مجلس تكليف او را تعيين كند. شوراي نگهبان تصميم نهايي را در مورد «مينو خالقي» گرفت تا شرايط دو نفر در اين ميان ويژه شود.

 

يكي «مينو خالقي» است كه با وجود داشتن بيش از ٢٩٠ هزار راي مردم اصفهان نتوانسته است به مجلس وارد شود و ديگري شخص وزير كشور است كه حالا از حركت روي لبه استيضاح به زير تيغ استيضاح حركت كرده است. اعتبارنامه‌اي كه صادر نشد و در نهايت استيضاح رحماني فضلي را جدي‌تر كرد. ورود مينو خالقي به مجلس كه با طرح بحث از سوي مطهري در مورد استيضاح وزير كشور در صورت عدم صدور اعتبارنامه شدت گرفت. ماجرايي كه وزارت كشور نشان داده بود در مورد آن نااميد شده است حالا در ناكامي كامل فرو رفته است. كورسوي اميدي كه در مورد احتمال صدور اعتبارنامه منتخب اصفهان به وجود آمده بود هم از بين رفت و حالا بايد منتظر بيانيه‌اي ماند كه شايد وزارت كشور در اين مورد صادر كند.

بهاري كه نويدبخش نبود
ماجراي مينو خالقي از روزهاي پاياني اسفند ٩٤ آغاز شد. جايي كه خبر آمد تكليف همه حوزه‌هاي انتخابيه جز يكي از منتخبان شهر اصفهان تعيين نشده است. خبر در نوروز ٩٥ و روزهاي تعطيلات هم دست به دست چرخيد تا آنكه در نهايت پس از تعطيلات خبر از سوي مجموعه وزارت كشور هم تاييد شد. كمي بعدتر وزارت كشور از رايزني‌هاي فشرده با شوراي نگهبان و ديدار با شخص دبير اين شورا خبر داد.

 

رايزني‌هايي كه مثمر ثمر واقع نشد و در نهايت منتخب سوم اصفهان پس از انتخابات ردصلاحيت شد. شوراي نگهبان هم موضع‌گيري شفافي در اين مورد نكرد تا اينكه در نهايت وزارت كشور اعلام كرد كه اميدي به تغيير وضعيت مينو خالقي ندارد و از نگاه آنها نفر ششم انتخابات اصفهان به جاي خالقي به مجلس راه مي‌يابد. موضوعي كه كمي بعدتر با واكنش جدي‌تري مواجه شد. علي مطهري به يكباره اعلام كرد كه اين بدعت شوراي نگهبان را نمي‌پسندد و در صورت عدم صدور اعتبارنامه خالقي وزير كشور را استيضاح مي‌كند. بحثي كه وزارت كشور تنها ترجيح داد در مواجهه با آن بگويد كه در اين مورد با مطهري هم نظر است اما نظرشان با نظر حقوقي شوراي نگهبان در اين مورد تفاوت دارد. حالا منتخب سوم اصفهان به مجلس راه نيافت تا تفسير جديد شوراي نگهبان در مورد قانون اساسي محقق شود.

اعتبارنامه‌اي براي مينو خالقي صادر نكرديم
خبر را روز گذشته معاون وزير كشور اعلام كرده است. خبري كه شايد تا اينجا هيچ كدام از مقامات وزارت كشور تمايلي به بيان علني آن نداشتند. ديروز اما معاون سياسي وزير كشور درباره آخرين آمار اعتبارنامه صادر شده توسط فرمانداري‌هاي سراسر كشور خاطرنشان كرد: تاكنون اعتبارنامه ٢٢١ منتخب صادر شده ولي هنوز اعتبارنامه مينو خالقي منتخب سوم مردم اصفهان صادر نشده است كه در اين باره به زودي دفتر حقوقي وزارت كشور توضيحاتي ارايه مي‌كند.

 

محمد حسين مقيمي افزود: «با توجه به اينكه تعداد داوطلبان در دور دوم انتخابات نسبت به دور اول كمتر است، بر تبليغات انتخاباتي كنترل راحت‌تري انجام مي‌شود. » اين تنها توضيح وزارت كشور در مورد سرنوشت مينو خالقي منتخب مردم اصفهان است. توضيحي كه آن را به مجموعه حقوقي وزارتخانه متبوع‌شان محول كرده‌اند.

دفتر حقوقي وزارت كشور چه مي‌گويد؟
دفتر حقوقي وزارت كشور اما گويا از اين توضيحي كه قرار است بدهد اطلاع آنچناني ندارد. در تماسي كه خبرنگار اعتماد با اين مجموعه داشت اعلام كردند كه خبري از اين توضيحي كه قرار است بدهند ندارند و نمي‌توانند در اين مورد نظري بدهند.


شوراي نگهبان كشف حقيقت كرده است
هرچند كه مسوولان شوراي نگهبان هم ترجيح مي‌دهند در مورد مينو خالقي توضيح خاصي نداشته باشند اما روز گذشته رييس كميسيون اصل نود مجلس هم به اظهارنظر در اين مورد پرداخت و گفت: « موضوع ابطال راي اين نامزد انتخابات به صلاحيت شخصي وي بازمي‌گردد.»
به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمدعلي پورمختار در اين مورد افزود: «از برگزاري انتخابات، مستنداتي به دست شوراي نگهبان رسيد كه در ادامه اين شورا اين مستندات را احراز كرد تا نتيجتا راي به عدم صلاحيت لازم اين نماينده داده شود.


رييس كميسيون اصل ٩٠ مجلس در ادامه با اشاره به اظهارات يكي از اعضاي شوراي نگهبان در خصوص موضوع ابطال آراي مينو خالقي، تصريح كرد: يكي از اعضاي شوراي نگهبان در واقع اين واكنش شورا را «كشف حقيقت» مي‌نامد كه بالاخره در عالم حقوق ما چنين مواردي را داريم. پورمختار در ادامه تصريح كرد: در واقع اين نوع تفسير، تفسير جديدي بود كه شوراي نگهبان ارايه كرد و در هر صورت بايد گفت اين موضوع از جمله اختيارات اين شوراست.

وزير كشور زير تيغ استيضاح
ديروز علي مطهري اعلام كرد كه تصميم ندارد فعلا در اين مورد اظهارنظر كند. سكوتي كه اصولا نشان داده است ادامه‌اش عمل است و بعيد به نظر نمي‌رسد كه در روزهايي كه مجموعه وزارت كشور بنا را بر سكوت گذاشت و موضع آنچناني در اين مورد نگرفت طرح استيضاح را جدي‌تر كند. حالا عبدالرضا رحماني فضلي در شرايط ويژه‌اي قرار دارد. صراحتا از رايزني‌هايش با مجموعه شوراي نگهبان حرفي نزده است.


گزارشي در مورد روزهاي بحث و مذاكره در مورد ابطال آراي نفر سوم اصفهان نداده است و از سوي ديگر هنوز اعلام نكرده است كه نمي‌توانسته و اعتبارنامه را صادر نكرده است يا اينكه ترجيح داده اين كار را انجام ندهد. هرچه كه هست مشخص است اين سكوت مجموعه وزارت كشور آنچنان نتيجه‌بخش نبود. حالا اين وزارت كشور است كه در مورد ماجراي مينو خالقي مقصر شناخته مي‌شود چون نه توضيح شفافي داد و نه گزارشي از اقداماتش ارايه كرد.


اينجا حالا هرچند مجلس نتوانست در مورد صلاحيت يك منتخب از طريق صدور يا رد اعتبارنامه‌اش اظهارنظر كند اما به نظر مي‌رسد همين نهاد است كه مي‌خواهد در مورد سكوت رحماني‌فضلي كه خيلي‌ها آن را عذر تقصير مي‌دانند تصميم بگيرد.


 اخبار  سیاسی -   اعتماد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------