آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پشت پرده برخوردهای تند با پدیده بدحجابی

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: مقابله با پدیده بی‌حجابی نیاز به کار برنامه‌ریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال…

گشت‌نامحسوس روی میز شورای‌امنیت‌کشور



 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی ,گشت  نامحسوس

اين تابستان نيروي انتظامي ابتكاري در طرح‌هاي تابستاني خود داشت؛ ابتكاري كه در نهايت به روي ميز شوراي امنيت كشور رفت؛ اين خبر را حسينعلي اميري قائم مقام وزير كشور اينچنين بيان كرد كه: «طرح گشت نامحسوس پليس در دو نهاد شوراي امنيت كشور و شوراي اجتماعي كشور مطرح، بررسي و كارشناسي خواهد شد تا با لحاظ اثربخشي مثبت و ملاحظه دغدغه‌هاي مردم، درباره اجراي آن، تصميم‌گيري شود.»

شورايي كه اعضاي آن عبارتند از حسن روحاني در جايگاه رئيس‌جمهور و رئيس شوراي عالي امنيت ملي، علي لاريجاني در قامت رئيس مجلس، صادق لاريجاني با عنوان رئيس قوه قضائیه، محمدباقر نوبخت در قامت معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور، دريابان علي شمخاني به عنوان دبير شوراي عالي امنيت ملي، سعيد جليلي نماينده مقام معظم رهبري، سرلشكر سيد حسن فيروزآبادي رئيس ستاد فرماندهي كل نيروهاي مسلح، سرلشكر عطاءا... صالحي به عنوان فرمانده كل ارتش، سرلشكر محمدعلي جعفري در قامت فرمانده كل سپاه، عبدالرضا رحماني فضلي به عنوان وزير كشور و رئيس شوراي امنيت كشور، محمدجواد ظريف در قامت وزير امور خارجه و سيد محمود علوي به عنوان وزير اطلاعات و وزير يا مسئول مربوط به موضوع در حال بررسي در شورا. بنابراين با بررسي ديدگاه اين اعضا درباره گشت نامحسوس تاحدودي مي‌توان پي به نتيجه‌اي برد كه به عنوان نظر شوراي امنيت كشور اعلام مي‌شود.

تاكيد رئيس‌جمهور بر حفظ حرمت
دكتر حسن روحاني در قامت رئيس‌جمهور نخستين عضوي بود كه در اين باره به اظهارنظر پرداخت و در اول اسفند گفت: « يك طرح‌هايي در كشور اجرا مي‌شود كه بخشي از آن مربوط به دولت مي‌شود و بخشي از طرح‌ها نيز مربوط به دستگاه‌هاي ديگر مثل قوه قضائیه يا ديگر نيروهاي است. دولت به وعده‌هاي خود از جمله در اين زمينه پايبند است و هر جا لازم بوده براي ايجاد احساس امنيت در مردم، از توان خودش استفاده كرده است. نخستين وظيفه ما در قبال مردم احترام به شخصيت و جايگاه و كرامت مردم است. كرامت انساني را خدا به انسانها داده و اين كرامت مقدم بر دين است. كرامت همه بايد حفظ شود. ما مردم خوب و وظيفه‌شناسي داريم. همه ما بايد در زمينه فرهنگي كار و تلاش و به گونه‌اي عمل كنيم كه مساله‌اي كه از طريق فرهنگي قابل حل است از طرق ديگر حل نكنيم.

 

ما طبق آيه قرآن بايد دنبال موعظه حسنه و جدال احسن باشيم و بهترين و كوتاه‌ترين راه را بايد انتخاب كنيم. دولت اقداماتي كه در حد توان اجرايي‌اش باشد انجام خواهد داد.» اظهارات رئيس‌جمهور نشاني از موافقت با اجراي اين طرح نداشت چنانكه حتي پيش از حضورش در پاستور و در زمان تبليغات انتخاباتي، انتقاداتي را به گشت ارشاد وارد كرده و در ۱۷ مهر ۹۲ گفته بود: « بانوان عفيف جامعه ما بايد از حضور پليس احساس آرامش و امنيت كنند. در جامعه زنان ما در مسير عفت و پاكدامني هستند. اگر در مساله حجاب تذكري لازم است، آن تذكر بايد از مدرسه و دبيرستان و دانشگاه و مساجد و علما و حوزه‌ها آغاز شود. آخرين مرحله كاري است كه به تذكر پليس مي‌انجامد، پليس نبايد بار همه را خود به تنهايي بر دوش گيرد.» با استناد به اين اظهارات مي‌توان چنين پنداشت كه راي رئيس‌جمهور به گشت نامحسوس مثبت نيست.

تاييد با تبصره رئيس قوه قضائیه
رئيس قوه قضائیه هم به نوعي درباره اين طرح سخن گفت. آيت‌ا... صادق آملي لاريجاني با اشاره به اينكه مقابله با هنجارشكني‌هايي مانند «بدحجابي»، «بي‌حجابي» و «رفتارهاي غير اخلاقي» قانون مشخص و مدون دارد، گفت: تمام كساني كه بر اثر غفلت يا اشتباه مرتكب هنجارشكني مي‌شوند، بايد بدانند كه رعايت حقوق ديگران الزامي است و حتي اگر اعتقاد شخصي به قانون ندارند بايد آن را رعايت كنند؛ بدحجابي و بي‌حجابي جرم است و مجازات آن در قانون معين شده است. رئيس دستگاه قضا با تاكيد بر اينكه «نيروي انتظامي در اصل مقابله با هنجارشكني‌ها مسير درستي را انتخاب كرده است و همه بايد در انجام وظايف قانوني به آن كمك كنند» اضافه كرد: اگر برخي طرح‌ها و برنامه‌ها داراي اشكالاتي است بايد دلسوزان و متدينان جامعه تذكر دهند كه اصلاح شود و البته اصل مقابله با هنجارشكني‌ها نبايد در سايه امور فرعي و عرضي قرار گيرد. وي افزود: متاسفانه برخي افراد بر اثر غفلت و اشتباه و تحريك برخي رسانه‌ها در مسير هنجارشكني قرار مي‌گيرند و دولت، نيروي انتظامي، قوه قضائیه و همه نهادهاي مرتبط بايد برخورد قانوني با اين هنجارشكنان را در دستور كار قرار دهند.

نيروي انتظامي مظلوم واقع شد
وزير كشور اما اين طرح را تاييد صد درصدي نكرد و گفت: نيروي انتظامي در جريان گشت نامحسوس مظلوم واقع شد و در برخي جاها در حقش اجحاف شد. عبدالرضا رحماني فضلي ادامه داده است: « ابتدا بايد ديد آيا وظيفه نيروي انتظامي تامين امنيت اجتماعي هست يا خير؟ كه قانون مي‌گويد هست و جامعه توقع دارد كه نيروي انتظامي اين كار را انجام دهد كه بله چنين توقعي وجود دارد و سومين نکته اينكه نيروي انتظامي بايد پاسخگو باشد كه بله بايد پاسخگو باشد كه بنده در مجلس نهم چندين بار با حضور در كميسيون‌ها به سوالات نمايندگان پاسخ دادم. در مرحله نخست اتفاقي كه افتاد اين بود كه مطرح کردن اين طرح خوب صورت نگرفت و نوع بيان كامل نبود چرا كه اين مسائل ابعاد مختلفي دارد و ميان بخشي است و تاثيرگذاري فرهنگي، اجتماعي و بهره‌برداري سياسي دارد. به هر حال نوع بيان و نوع توضيح اين طرح مناسب نبود.»

گمانه‌زني درباره نظر ساير اعضا
ديگر اعضاي شوراي امنيت كشور سخني درباره گشت نامحسوس امنيت نداشتند اما با توجه به سوابق اظهارات آنها درگذشته مي‌توان گمانه زني‌هايي داشت كه شايد برخي از آنها از حقيقت دور باشد، بنابراين يك حدس و گمان رسانه‌اي است. سرلشكر عطاءا... صالحي به عنوان فرمانده كل ارتش تاكنون ترجيح داده است مواضع خود را علني نكند و از آنچه براي نيروهاي مسلح در راستاي خودداري از بيان مواضع چالشي در نظر گرفته شده است عدول نكند، بنابراين درباره او نمي‌توان گمانه زني داشت. اما سردار جعفري فرمانده سپاه و سرلشگر فيروزآبادي رئيس ستاد فرماندهي كل نيروهاي مسلح داراي ديدگاه ارزشي هستند كه حفظ امنيت اخلاقي را مولفه‌اي واجب در كشور مي‌دانند، بنابراين مي‌توان گفت كه با اصل موضوع موافق باشد. مواضع علي لاريجاني را مي‌توان به سادگي پيش بيني كرد اما به حفظ حجاب و عفاف در جامعه تاكيد و خواستار ارائه برنامه ديگري براي نيل به اين هدف مي‌شود. شمخاني، نوبخت و ظريف و علوي هم شباهت زيادي به هم دارند و اين گمانه را درباره آنها مي‌توان مطرح كرد كه تابع رئيس‌جمهور شده و راي روحاني را راي خود خواهند كرد.

در نهايت...
در نهايت در شرايطي كه برخي مسئولان طرح گشت نامحسوس را به‌صورت صد درصدي تاييد نكردند، به نظر مي‌رسد نبايد اميد زيادي به تاييد اين طرح در شوراي امنيت كشور و شوراي اجتماعي داشت و شايد اين طرح هم مانند برخي ديگر از طرح‌ها به بايگاني سپرده شود.

 

  اخباراجتماعی  - آرمان / ياسمين طالقاني

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------