آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

فرافکنی به سبک احمدی‌نژادی



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی,توقیف دو میلیارد دلار


 گویا ماجرای خرید اوراق دلاری که رئیس بانک مرکزی آن را بی‌احتیاطی دولت قبل نامید، همچنان ادامه دارد. شنبه ولی‌الله سیف، در واکنش به ماجرای توقیف دو میلیارد دلار از اموال ایران به وسیله دیوان عالی آمریکا بیان کرده بود: «اقدام خطرناک و بی‌احتیاطی دولت قبلی در خرید اوراق قرضه دلاری، موجب شد آمریکا بتواند به پول‌های ایران دست‌درازی کند».

 

این اظهارات آتشی بر جان مسئولان دولت احمدی‌نژاد و حامیان او انداخت و سر و صدای زیادی به پا کرد. احمدی‌نژادی‌های اقتصادی که از این اظهارات ناخرسند بودند، بی‌محابا این اقدام را به دولت اصلاحات نسبت دادند و از آن تبری جستند. همچنین برخی وزرای دولت قبل با تندی به این اظهارات واکنش دادند و آن را فرار به جلوی دولت یازدهم قلمداد کردند. با این حساب واکنش عجیب مظاهری، رئیس بانک مرکزی دولت احمدی‌نژاد و وزیر اقتصاد دولت اصلاحات، در گفت‌و‌گو با «وقایع اتفاقیه» نیز جالب است.

 

طهماسب مظاهری  از یک‌سو در برنامه تلویزیونی پایش بیان کرده که این اتفاق در زمان مسئولیت او افتاده و از‌سوی‌دیگر به‌هیچ‌وجه حاضر نشد تا بگوید که چه زمانی این اتفاق افتاده و در زمان کدام مسئولیت او بوده است.  مظاهری ادعا کرده است منابع ارزی بلوکه‌شده ایران، حدود 7,5 میلیارد دلار است و خرید اوراق دو ‌میلیاردی نیز در زمان خود او رخ داده است اما وی در گفت‌و‌گویی کوتاه با خبرنگار ما از بیان اینکه این اتفاق در دوران ریاست بانک مرکزی او رخ داده یا در زمان وزارتش در دولت اصلاحات، طفره رفت و توصیه کرد: «این سؤال را باید مسئولان بانک مرکزی بپرسید.»


شمشیر سیف و فرار به‌ جلو احمدی‌نژادی‌ها
ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی، با انداختن توپ ماجرای بلوکه‌شدن دو میلیارد دلار از اموال ایران در جریان حکم دیوان عالی آمریکا به درون زمین اصول‌گرایان تندرو با یک تیر دو نشان زد. وی هم از واقعیتی پرده برداشت که در دوره احمدی‌نژاد وفور درآمد نفتی چه مخارج بی‌حساب و کتاب و بیهوده‌ای برای کشور ایجاد کرده و از‌طرف‌دیگر فشار حامیان دولت قبل را به دولت یازدهم درنتیجه اقدام آمریکا را به خودشان برگرداند.

 

سیف به صراحت بیان کرده بود: «رئیس بانک مرکزی با تأکید بر اینکه مسئولان دولت قبل باید این موضوع را مد‌نظر قرار داده و احتیاط لازم را به عمل می‌آوردند، گفت: متأسفانه در دولت گذشته باوجود هشدارهای دلسوزانه کارشناسان و مدیران بانک مرکزی مبنی‌بر پرهیز از سرمایه‌گذاری روی اوراق بهادار دلاری و اینکه این رفع ممنوعیت دائمی نیست، این اوراق را خریداری کردند و این‌گونه زمینه تضییع حقوق ملت ایران را پدید آوردند». در مقابل حامیان و مسئولان دولت قبل نیز با تصور اینکه سیف شمشیر را از رو بسته، حملات همه‌جانبه‌ای را به او صورت دادند. شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت محمود احمدی‌نژاد با شنیدن این اظهارات پس از حدود سه سال سکوت لب به سخن گشوده و گفته است: «سؤال اساسی اینجاست که مگر قرار نبود طبق برجام، تحریم‌ها برداشته شود و این منابع پولی آزاد شود.

 

خب پس چه شد. آن چیزی که می‌بینیم، نه ‌تنها منابع پولی آزاد نشده بلکه از‌سوی حکم دادگاه آمریکایی به تملک آمریکایی‌ها در آمده است.» وی همچنین هیچ اظهارنظری در رد یا تکذیب ادعای سیف نکرده و از مسئولان فعلی خواسته تا «به جای اتهام‌زنی، مقابل آمریکا موضع بگیرند.» حسینی همچنین از وزارت خارجه دولت یازدهم و سیف خواسته: به‌‌دنبال مقصر نگردند و پول‌ها را پس بگیرند. در‌این‌میان حمید رسایی (عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نهم و داوطلب رد‌صلاحیت‌شده انتخابات مجلس دهم) در اظهارنظری اقتصادی دیروز گفته ‌است: «حرف‌های دولت درباره غارت دو میلیارد‌دلاری اموال ایران جواب و پاسخ برای سؤالاتی که در اذهان عمومی شکل گرفته است، نخواهد شد. آقایان می‌دانند حکم اولیه برداشت دو میلیارد‌دلار در دولت آقای خاتمی صادر شده است.» وی در ادامه با طعنه و کنایه گفت: «دولتی‌ها باید بهانه جدیدی پیدا کنند، چون آن دولت قبل شاید تا چند ماه دیگر دولت وقت شد!»


اظهارات ضد و نقیض سفیر محبوب احمدی‌نژاد
درمیان تکذیب‌ها و فرافکنی‌های مدافعان و مسئولان دولت قبل، اظهارنظر یک سفیر از همه جالب‌تر بود. ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر محبوب محمود احمدی‌نژاد بود که در دوره اول او سفیر ایران در ایتالیا و سپس در دوره دوم او سفیر ایران در افغانستان شد. وی همچنین بین سال‌های 87 تا 92 مشاور محمود احمدی‌نژاد و همچنین معاون رسانه‌ای سعید جلیلی بوده است. خبرگزاری فارس که گزارش‌های آن در دفاع از دولت قبل زبانزد خاص و عام است، در تاریخ هشتم اردیبهشت سال 91 گزارش داده است: «در جریان سفر احمدی‌نژاد به ایتالیا برای حضور در نشست فائو، ابوالفضل ظهره‌وند تقریبا در ترتیب‌دادن دیدارهایی بین احمدی‌نژاد و رهبران کشورهای مختلف ناکام می‌ماند اما با‌این‌حال وی با تلاش بسیار فقط موفق به ترتیب‌دادن برنامه ملاقات احمدی‌نژاد با بازرگانان ایتالیایی می‌شود!

 

درنهایت او بعد از برکناری‌اش مدعی شد که بنا بر درخواست خود از رئیس‌جمهوری می‌خواهد از رم به تهران بازگردد. ظهره‌وند، دو روز پیش با این کارنامه در پاسخ به سؤالات خبرگزاری سازمان بسیج دانشجویی مدعی شد که ماجرای خرید دو میلیارد دلار اوراق دلاری به واسطه کانادا و در دولت اصلاحات رخ داده است. این در حالی است که وی هرگز به‌ جز مسئولیت دیپلماتیک در افغانستان و ایتالیا در دولت احمدی‌نژاد و معاونت آسیا و اقیانوسیه در دولت اصلاحات، مسئولیتی نداشته است و هرگز بیان نکرده که منابع استنادی سخنان او چه کسانی هستند؟


تکذیبات مقامات دولت اصلاحات
شاید این مسئله به قدری سطحی بود که کمتر مقامی از دولت اصلاحات به آن واکنش دهد اما احمد توکلی که آن زمان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هفتم بوده است نیز در اظهارات کوتاهی در پاسخ به سؤال ما از گزارش‌شدن این اقدام در اواخر دولت اصلاحات اظهار بی‌اطلاعی کرد اما در‌عین‌حال «فیض‌الله عرب‌سرخی» معاون بازرگانی دولت اصلاحات در پاسخ به سؤال خبرنگار «وقایع اتفاقیه» گفت: «منابع اطلاعاتی ما می‌گویند خرید اوراق در سال 2006 (سال دوم احمدی‌نژاد) بوده است و اساسا دولت اصلاحات از نظر درآمدهای نفتی توان این را نداشت که چنین ولخرجی‌های ارزی و دلاری عجیبی انجام دهد.» وی با اشاره به اظهارات غیرشفاف مظاهری گفت: «قطعا این اقدام فقط می‌تواند از طریق بانک مرکزی صورت گیرد و اگر ایشان گفته در دوره بنده رخ داده، قطعا باید به سراغ دوره‌ای برویم که ایشان رئیس کل بانک مرکزی بوده‌اند.»

 

اخبارسیاسی  -  وقایع  اتفاقیه 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------