آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

جابری‌انصاری: راه‌حل‌های منطقه‌ای نمی‌تواند جایگزین تعیین سرنوشت سوریه توسط ملت سوریه باشد



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,حسین جابری‌انصاری

حسین جابری‌انصاری در خصوص توافق آمریکا و روسیه درباره آتش بس در سوریه با بیان‌ این‌که بحران روسیه دارای سه بعد سیاسی، امنیتی و انسانی است گفت: هرگونه توافق و راه‌حلی در ارتباط با بحران این کشور باید هر سه این جنبه‌ها را در نظر داشته باشد.

به گزارش ایسنا، منطقه خراسان حسین جابری‌انصاری روز یک‌شنبه در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به این‌که بحران سوریه مساله‌ امنیتی به معنای حضور و نقش‌آفرینی گسترده گروه‌های تروریستی است که امنیت منطقه و جهان را به هم زده بیان کرد: هر راه‌حلی بدون توجه به بعد امنیتی این بحران ابتر و ناقص است.

وی با اشاره به بحران سیاسی در سوریه گفت: مطالباتی از سوی بخش‌هایی از جامعه‌ سوریه برای تغییر وجود دارد بنابراین هر راه‌حلی باید این مساله را مورد توجه قرار دهد. در کنار این موضوعات فاجعه‌ انسانی است که در نتیجه این بحران ایجاد شده که راه‌حل‌هایی که در رابطه با این کشور مطرح می‌شود باید حتما به این مسائل توجه داشته باشد.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی همواره معتقد بوده که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد، بلکه باید از طریق راه‌حل سیاسی صلح‌آمیز این بحران خاتمه یابد  افزود: هرگونه راه‌حل و توافقی از سوی بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی، نمی‌تواند جایگزین تعیین سرنوشت سوریه توسط ملت سوریه باشد و هرگونه توافقی باید مقدمه‌ساز و تسهیل‌کننده رویه به عنوان مساله‌ای که به بحران حاکم بر این کشور خاتمه می‌دهد، باشد.

وی ادامه داد: با مجموعه این نکات و ملاحظاتی که اعلام شد، جمهوری اسلامی از هرگونه آتش بس و طرح صلحی که به فاجعه انسانی جاری در سوریه خاتمه بدهد و آن را محدود کند و زمینه‌های حل سیاسی بحران را بر اساس مراجعه به آرای عمومی ملت سوریه برای تامین آینده مردم این کشور فراهم کند، استقبال می‌کنیم. البته اعلام نظر جزیی‌تر درباره‌ این توافق منوط به رایزنی با دوستان و  متحدان ما است.

این مقام وزارت امور خارجه در بخش دیگری از نشست خبری در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینک‌ه ایران در جریان جزییات این توافق قرار داشته یا نه؟ اظهار کرد: این توافق‌ها یک‌باره و پنهانی انجام نشده است. در طول یک سال گذشته در مقاطعی روسیه نکات اصلی را در جریان گفت‌وگوها به ایران منتقل کرده است و البته از طرق دیگری هم اطلاعاتی به دست ما رسیده و این یک امر ناگهانی نبوده است.

جابری‌انصاری افزود: جمهوری اسلامی در این گفت‌وگوها مشارکتی نداشته و مسوولیت و تعهدی نیز در این راستا بر دوش ما نخواهد بود. اما ما از هرگونه توافقی که از سوی دولت و ملت سوریه پذیرفته شود و چارچوب‌ها و اصول کلی ابعاد فاجعه انسانی جاری در سوریه را کنترل و متوقف کند، استقبال می‌کنیم.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه هم‌چنین با بیان این‌که هیچ‌گونه تضمینی در ارتباط با طرح‌های صلح و توافقات وجود ندارد، گفت:‌ صحنه سوریه یک بحران پیچیده و چند لایه است و با مداخله بازیگران متعدد درون سوری، منطقه‌ای و بین‌المللی است که منافع و برداشت‌های بازیگران در این بین نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد. موفقیت راه‌حل سیاسی بحران سوریه به این مساله منوط است که مساله تروریسم را به عنوان یک اولویت اساسی مورد توجه قرار دهد و زمینه را برای مهار جریان‌ها و گروه‌های تروریستی فراهم کند.

وی ادامه داد: باید برای ملت سوریه امکان دریافت آراء آنان برای تعیین آینده کشورشان فراهم شود و باید در تجربه‌ عملی، همراهی بازیگران مختلف را نیز در این طرح ببینیم. ایران نیز از طرح‌هایی که زمینه کنترل فاجعه انسانی در سوریه را فراهم می‌کند و امکان رجوع به آرای ملت سوریه را در بر دارد، استقبال می‌کند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------