آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

گفت‌وگوهای غیرسازنده را پاسخ مقتضی خواهیم داد/به حرف ما رسیدند



جلیلی در مسکو , شورای عالی امنیت ملی

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: هرگونه رفتار در مسیر گفت‌وگوی غیرسازنده پاسخ متناسب و مقتضی خواهد داشت. حرکت در مسیر غلط و بن بست تقابل با ملت ایران شرایط خاص خود را دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به مسکو،  سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پس از پایان مذاکرات ایران و گروه 1+5 در مسکو در نشستی خبری گفت: امروز 1+5 به پیشنهاد ما در دور مذاکرات استانبول و بغداد رسید که باید برای این گفت وگو ها نشست کارشناسی برگزار کنیم. هرچند دیر به این نتیجه رسیدند اما ما از همین نیز استقبال می کنیم.

جلیلی همچنان در ادامه با بیان اینکه مهمترین دستاورد این دور از مذاکرات تشکیل شوراهای کارشناسی بود اظهار داشت:گفت وگو ها وقتی می تواند موثر باشد که جلسات کارشناسی برگزار شود تا دیدگاهها به هم نزدیک شود. لذا ما در فاصله 25 روز دور بغداد تا مسکو 5 نامه نوشتیم و گفتیم لازمه گفت وگوی سازنده جلسات کارشناسی است. ما این مساله را در استانبول هم مطرح کردیم.

وی ادامه داد:ما تاکید کردیم که اورانیم غنی شده حق طبیعی ایران است و غنی سازی اورانیوم در همه سطوح برای مصارف صحیح حق مسلم ملت ایران محسوب می شود. ما به شکل دقیق مستند و مستدل و با استفاده از اسناد حقوقی و فنی ثابت کردیم که بسیاری از رفتارهای خلافی که علیه ملت ایران اعمال شده است غیر قانونی است و توضیح دادیم چرا قطعنامه های شورای امنیت را غیرقانونی می دانیم.

وی در ادامه به پیشنهادات اشاره کرد و گفت:در نشست اول گفت‌وگوها به ارایه‌ پیشنهادات خود پرداختیم. مستند و با استناد حقوقی ثابت کردیم که بسیاری از رفتارهای خلافی که علیه ملت ایران اعمال می‌شود غیرقانونی است و به وضوح توضیح دادیم که چرا قطعنامه‌های شورای امنیت را غیرقانونی می‌دانیم و این موضوع را با ادله‌ مستدل بیان کردیم.

وی همچنین به دور دوم مذاکرات اشاره کرد و گفت : در جلسه دوم به نقد پیشنهادات آنها پرداخیتم و بحث هایمان آنچنان مستدل و مستند و روشن و صریح بود که انها از این نوع استدلال کردن ما تشکر کردند و طرح این مواضع را در فهم مسائل ایران موثر دانستند.

جلیلی همچنین اظهار داشت: مذاکرات این دور جدی‌تر، واقعی‌تر و فراتر از اظهار مواضع بود و جمهوری اسلامی ایران بحث‌های جامعی در تبیین دیدگاه‌هایش در محورهای پنج‌گانه تهیه کرده بود .

دبیر شورای امنیت ملی با بیان اینکه با این روند دیگر بهانه ای برای تشکیک در فعالیت هسته ای ایران وجود ندارد اظهار داشت: با منطقی که ما داشتیم هیچ بهانه دیگری برای مقابله با مسیر پیشرفت ایران وجود ندارد. امیدواریم این فرصت باعث شود آنها بر اساس جلسات کارشناسی مسیر درست را انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه آمادگی داریم در جلسات کارشناسی فعال حاضر شویم خاطر نشان کرد: به لحاظ منطقی و فنی و حقوقی و به صورت مستدل بحث کارشناسی خودمان را مطرح می کنیم و اساسا تاکید ما برای تشکیل این جلسات نیز همین بود که اولا حقانیت مواضعمان را به صورت مستدل بگوئیم و هم اینکه گفت وگو ها را از حالت بی نتیجه بودن خارج کنیم.

جلیلی با اشاره به زمان پیشنهادی آنها برای برگزاری نشست در روز 12 تیر ماه اظهار داشت: ما با این روز مخالفت کردیم چرا که در این روز ناو آمریکایی، مردم بی گناه هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار داد و عده زیادی را به شهادت رساند و تاکید کردیم که مردم ما از این روز خاطره تلخی دارند و به همین دلیل روز دیگری انتخاب شد.

وی با اشاره به 5 محوری که در نشست امروز از سوی ایران مطرح شد اظهار داشت:محور اول ما بحث بر سر موضوعات غیر هسته ای بود که برای نمونه موضوع بحرین را مطرح کردیم و انها هم مبارزه با دزدان دریایی و قاچاق مواد مخدر را مطرح کردند که ما با آنها نیز موافق بودیم.

وی ادامه داد:اما 4 محور دیگر ما بحث های هسته ای بود.محور اعتماد سازی، همکاری برای شفاف سازی، مخالفت با سلاح های کشتار جمعی و همکاری متعارف هسته ای از جمله 4 محور هسته ای بود که پیشنهاد شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: هرگونه رفتار در مسیر گفت‌وگو غیرسازنده پاسخ متناسب خواهد داشت. حرکت در مسیر غلط و بن بست تقابل با ملت ایران شرایط خاص خود را دارد. حرکت در مسیر سازنده گفت‌وگوها و همکاری می‌تواند آینده را برای موفقیت مذاکرات رقم بزند..../مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------