محافظت از چشم‌ها در مقابل رايانه



 

 

 

چشم

 

 

 

جام جم آنلاين: امروز با كاربردهاي متنوع و گسترده رايانه، جاي تعجب نيست اگر كسي را با چشماني خسته و قرمز ببينيم كه ناشي از كار زياد با كامپيوتر است.

البته درست نيست هميشه هم كامپيوتر را مقصر بدانيم؛ تماشاي بيش از حد تلويزيون، مطالعه بيش از حد و در محيطي نامناسب (نور ناكافي و فاصله نادرست كتاب يا مجله از چشم) هم مي‌تواند سبب بروز چنين مشكلاتي شود. در هر صورت امروز استفاده از رايانه رو به افزايش است و بهتر است نكاتي را در رابطه با حفاظت از چشم‌ها در برابر صفحه نوراني آن بدانيم.

به چشمانتان استراحت دهيد

متخصصان توصيه مي‌كنند بيش از حد به چشمان خود فشار وارد نكنيد و ساعت‌هاي زياد و طولاني به صفحه نمايش كامپيوتر خيره نشويد. چون هميشه پيشگيري بهتر از درمان است، پس كمي هم به فكر چشم‌هايتان باشيد و به آنها استراحت دهيد.

اگر به هر دليلي مجبور به استفاده طولاني‌مدت از كامپيوتر هستيد، اين نكات را در نظر داشته باشيد: پس از هر يك ساعت كار با كامپيوتر و نگاه كردن به صفحه نمايش، به چشم‌هاي خود استراحت بدهيد. براي اين كار بهتر است به نقطه‌اي در دور دست خيره شده يا به دورترين نقطه اتاق نگاه كنيد. مطمئن باشيد، نشستن و خيره شدن به صفحه نمايش براي ساعت‌هاي طولاني و پشت سر هم، مي‌تواند در درازمدت تاثيرات و عوارضي نامطلوب براي چشمان شما داشته باشد. همچنين بهتر است هر چند دقيقه يك بار كمي جهت نگاه و تمركز خود را تغيير داده و به سمتي ديگر نگاه كنيد.

از اشك مصنوعي استفاده كنيد

هر وقت احساس كرديد چشمانتان خشك يا قرمز شده، با استفاده از قطره‌هاي اشك مصنوعي براي بهبود قرمزي و خشكي چشم اقدام كنيد. اين نكته مهم را فراموش نكنيد كه استفاده نامناسب از هر نوع دارو مي‌تواند خطرناك باشد.

ورزش چشم را فراموش نكنيد

كمي هم به چشمان خود ورزش دهيد؛ چون چشم هم ورزش‌هاي خاص خود را دارد كه نياز است پس از ساعت‌هاي طولاني كار با كامپيوتر انجام شود. مي‌توانيد چند بار پشت سر هم پلك‌ها را باز و بسته كنيد. همچنين خوب است پلك‌ها را براي چند ثانيه بسته و سعي كنيد چشم را در جهت عقربه‌هاي ساعت و خلاف آن بچرخانيد تا فشار روي چشم كاهش يابد. البته اين كارها را بايد حداقل سه بار در طول مدت كار خود انجام دهيد.

آب كافي بنوشيد

آب كافي بنوشيد تا به حفظ مقدار كافي آب بدن كمك كرده و بتواند رطوبت چشم‌ها را نيز نگه دارد.

حتماً در رژيم غذايي روزانه خود مواد غذايي مورد نياز براي تقويت بينايي را نيز بگنجانيد. اسفناج و سبزيجات داراي برگ سبز، منبع خوبي از كارتنوئيد بوده و به حفاظت از چشم در برابر آفتاب كمك مي‌كنند. سويا نيز سرشار از پروتئين و ويتامين E است كه براي سلامت چشم‌ها مفيد است. سبزيجات زردرنگ مانند هويج و كدو نيز حاوي ويتامين A، C و E و بتاكاروتن بوده كه براي تقويت بينايي موثرند.

خيار روي چشم‌تان بگذاريد

در پايان يك روز كاري خسته‌كننده كه بناچار چشم‌هايتان نيز خسته شده، بهتر است يك برش خيار روي چشم‌هاي خسته گذاشته و با اين كار به آرامش آن كمك كنيد. اگر خيار اندكي خنك باشد تاثير بيشتري خواهد داشت.

به خاطر بسپاريد بينايي نعمت بزرگي است كه نبايد به راحتي آن را از دست داد. چنانچه كار شما به استفاده دائمي از كامپيوتر وابسته است، بيشتر دقت كنيد تا بتوانيد هميشه با چشماني سالم كار و زندگي‌تان را ادامه دهيد..../تحلیل:عصرایران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------