تشخیص ابتلا به آلزایمر با قطره چشمی



 

یک پژوهشگر از تشخیص ابتلا به آلزایمر با آزمایش چشمی برای اولین بار در ایران خبر داد و پیشگیری از رشد بیماری و هزینه پایین جهت انجام کار را از مهم‌ترین مزایای این روش دانست.

ایسنا: دکتر زهرا کیانی، عضو تیم اجرایی طرح مطالعاتی آزمایش چشمی برای تعیین مبتلایان به آلزایمر در ایران اظهار کرد: این طرح با کمترین هزینه یعنی استفاده از یک «وب کم»، نرم‌افزار تحلیل داده‌ها و قطره چشمی طراحی و اجرا شد.

وی افزود: در این آزمایش ابتدا قطره چشمی رقیق شده را به داخل چشم فرد مورد نظر ریخته و سپس با دوربین معمولی، فیلم و عکسبرداری انجام شد و نتیجه با استفاده از یک نرم‌افزار تحلیل شد.

این متخصص فارماکولوژی ادامه داد: در این آزمایش با گشاد شدن بیش از حد مردمک چشم متوجه ابتلا به آلزایمر می‌شویم. همچنین افراد مشکوک به این بیماری یا سایر انواع فراموشی و دمانس نیز با استفاده از این روش تشخیص داده می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: این مطالعه در سه دسته مبتلایان به آلزایمر، افراد سالم جوان و افراد مسن سالم در تعداد محدود انجام شد، به این صورت که پس از استعمال قطره چشمی برای افراد جوان و مسن سالم هیچ تغییری مشاهده نشد، اما در نمونه‌های بیمار، گشاد شدن بیش از حد مردمک چشم دیده شد.

کیانی با بیان این‌که این قطره چشمی برای معاینات معمولی چشم استفاده می‌شود، گفت: در این مطالعه قطره مورد نظر هزار برابر رقیق شد و در تمام نمونه‌ها این تست با کیفیت معنی‌دار تایید شد.

عضو تیم اجرایی این طرح مطالعاتی تصریح کرد: در صورت مثبت بودن تست آلزایمر با قطره چشمی می‌توان از مداخلات بالینی، روش‌های روان‌شناختی و روان‌شناسی، ورزش‌های فکری، تجویز داروهای آنتی اکسیدان، انجام ورزش‌های جسمی و اصلاح سبک زندگی برای کندشدن روند بیماری و یا کنترل آن استفاده کرد.

کیانی خاطرنشان کرد: با استفاده از این روش می‌توان پیش از تظاهرات بالینی آلزایمر، آن را تشخیص داد و اگر بیماری شروع شده بود، با تجویز دارو از شدت آن پیشگیری کرد.

عضو تیم اجرایی این طرح مطالعاتی ادامه داد: این طرح از سال ۸۵ و با همکاری انجمن آلزایمر و بدون نیاز به امکانات خاص و تجهیزات ویژه به مدت شش ماه انجام شد.

وی هزینه پایین، نیاز نداشتن به تجهیزات پیشرفته و سادگی روش انجام را از مهم‌ترین ویژگی‌های این طرح دانست و گفت: با وجود برخورداری از تمام این مزایا، بسیاری از متخصصان از این روش اطلاع کافی ندارند و بحث و نظرهای زیادی در این رابطه وجود دارد که باید در روند مطالعات شناخته شود.

کیانی افزود: نتایج این تحقیقات در مجله مطالعات بالینی اصفهان که در ISI نمایه می‌شود، به چاپ رسیده و در سمینار کشورهای آسیا و آمریکای لاتین ارائه شده است.

وی ادامه داد: ایده اصلی این طرح مربوط به دکتر محمودیان است که با همکاری دکتر ابراهیمی و من، امور آماری و فعالیت‌های اجرایی پروژه‌ها از بیماریابی تا تحلیل داده‌ها انجام شد..... /  تحلیل : شفاف 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------