تغییر ساختار مغز برای مقاومت بیشتر در برابر درد



اخبار,اخبار علمی,تغییر ساختار مغز

محققان دانشگاه منچستر بر این باورند که بیماران با تغییر ساختار مغزی‌شان می‌توانند مقاومت بیشتری در برابر درد پیدا کنند.»

یافته‌های جدید می‌تواند احتمال ایجاد درمانهای موثرتر را برای بیمارانی که از دردهای مزمن رنج می‌برند، افزایش دهد.

دانشمندان برای نخستین بار کشف کرده‌اند افرادی که از درد مزمن ورم مفاصل رنج می‌برند، گیرنده‌های بیشتری در مغز تولید می‌کنند که به مسکن‌های درد واکنش نشان می‌دهند.

آن‌ها بر این باورند که برخورداری از گیرنده‌های بیشتر می‌تواند چه با استفاده از مسکن‌های طبیعی بدن یعنی آندروفین‌ها یا داروهای مسکن تجویزی مانند مورفین، بدن را در برابر درد مقاوم‌تر کند.

آن‌ها می‌گویند: اگر بتوان دریافت چگونه بدن تعداد گیرنده‌های مسکن را افزایش می‌دهد، می‌توان درمان‌های تسکین دهنده درد را ارتقاء بخشید.

دانشمندان برای آزمایش نظریه‌ خود به گرم کردن پوست بیماران توسط یک لیزر پرداختند تا میزان دردی را که آنها می‌توانند تحمل کنند، بسنجند.

آن‌ها سپس با اسکنرهای PET به اسکن مغز این افراد برای شمارش تعداد گیرنده‌های مسکن پرداخته و دریافتند که بیماران مبتلا به ورم مفاصل که درد بیشتری را تحمل می‌کنند، گیرنده‌های مسکن بیشتری دارند.

دکتر کریستوفر براون از دانشگاه منچستر اظهار کرد: تا جایی که ما می‌دانیم، این نخستین باری است که این تغییرات با مقاومت افزایش یافته در برابر درد مرتبط شناخته شده‌اند و خود را تطبیق‌پذیر نشان داده‌اند.

وی افزود: اگرچه مکانیسم‌های این تغییرات تطبیق‌پذیر ناشناخته است، اما اگر بدانیم چگونه آن‌ها را ارتقا بخشیم، شاید بتوانیم راههای طبیعی افزایش مقاومت در برابر درد را بدون عوارض جانبی مرتبط با بسیاری از داروهای مسکن شناسایی کنیم.

گیرنده‌های مسکن مغز برای نخستین بار در سال 1973 کشف شدند. از آن زمان دانشمندان دریافته‌اند که این گیرنده‌ها، زیرگونه‌های مختلف زیادی با نقش‌های متفاوت دارند.

اخبار علمی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------