عرضه ۹۰۰ رده انواع سلول های انسانی و جانوری به محققان



اخبار,اخبار علمی,سلول های انسانی

محققان مرکز ذخایر زیستی و ژنتیکی ایران توانستند در طی ۶ سال، پیشرفت هایی در توسعه بانک سلولی انسانی و حیوانی داشته باشند که از آن جمله می توان به تهیه و تولید ۹۰۰ رده سلولی مختلف اشاره کرد.

به گزارش مهر به نقل از روابط عمومی مرکز ملی ذخایر زیستی و ژنتیکی ایران، بانک سلولهای انسانی و سلول جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران پیرو ابلاغ مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به جهاد دانشگاهی مبنی بر راه اندازی زیست بانک در کشور در بهمن ماه ۱۳۸۸ افتتاح شد.

با گذشت تنها چند سال از عمر مرکز، این بانک توانسته است با تلاش و پشتکار جهادی نیروهای متخصص، مجموعه ای از توانمندی های نرم افزاری و سخت افزاری در حوزه علوم سلولی و زیست فناوری را برای  تامین نیاز مراکز علمی، دانشگاهی، پژوهشی و صنعتی کشور را فراهم کرده و بستری برای ارتباط و تعامل علمی با مراکز و بانک‌های مرتبط داخلی و معتبر بین‌المللی ایجاد کند.

سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در این باره گفت: در حال حاضر بانک سلولهای انسانی و جانوری قریب به ۹۰۰ رده سلولی استاندارد انسانی، جانوری، تحقیقاتی و لنفوبلاستوئیدی و رده های مورد استفاده در تولیدات زیست فناوری را تهیه، تولید و به محققین و مراکز  پژوهشی عرضه می کند.

وی افزود: در این بانک از زمان تاسیس تاکنون ۱۰ کلکسیون ارزشمند از رده های سلولی جانوری و انسانی شامل کلکسیون اسبچه خزری، بیماریهای ژنتیکی، بز مرخز، شتر دو کوهانه، گاو سیستانی، گاو گلپایگانی، دهان و دندان و...   راه اندازی شده است.

شاهزاده فاضلی یادآور شد: راه اندازی حدود ۶۰ روش آزمایشگاهی استاندارد، ارائه ۳۰ نوع خدمت در این حوزه و اجرای پروژه های مهم در زمینه سلولهای انسانی و جانوری از جمله دستاوردهای این بانک از زمان تاسیس است.

وی با اشاره به خدمات پیشرفته بانک سلولهای انسانی و جانوری خاطر نشان کرد: این بانک پرچمدار ارائه خدمات پیشرفته همچون «ايجاد رده های سلولی نوترکيب با توانايی بیان پروتئين GFP»، «بهره گيری از تکنيک های مولکولی برای Knock down يا Over-Express ژن ها در رده های سلولی و ايجاد رده های نوترکيب»، «توليد رده های سلولی ناميرا با استفاده از ژن تلومراز انسانی (hTERT)» است.

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ادامه داد: همچنین «توليد رده های سلولی لنفوبلاستوئيد با استفاده از ويروس اپشتين بار از خون محیطی بعنوان منبع بی پایان DNA ژنومی  و مطالعات سلولی و ژنتیکی» از دیگر خدمات این بانک به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین «توليد رده های سلولی فیبروبلاستی انسانی و جانوری بعنوان منبع بی پایان DNA، ژنومی و مطالعات سلولی و ژنتیکی و حفظ شناسنامه و احیا جانوران»، « شناسایی STR ۱۶ اختصاصی انسانی»، «سنجش سمیت ژنتیکی با روشهای in vitro»، «تهیه کاریوتایپ از رده های سلولی» و « مطالعات بيان ژن» از دیگر خدمات این بانک محسوب می شود.

اخبار علمی - مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------