خودکشی باکتری‌های مقاوم با بمب هوشمند



اخبار ,اخبار علمی ,بمب هوشمند

 

اخبار علمی - خودکشی باکتری‌های مقاوم با بمب هوشمند

بمب هوشمند جدید دانشمندان موجب خودکشی باکتری‌های مقاوم در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود.

شیوع فزاینده باکتری‌های مقاوم در مقابل داروهای آنتی‌بیوتیک تا حد قابل‌توجهی به تجویزهای مکرر و استفاده از چنین داروهایی در انسان‌ها و حیوانات نسبت داده و به تکامل «ابرباکتری‌ها» منجر می‌شود.

بنابراین، نوعی بمب هوشمند آنتی‌بیوتیک جدید که گونه‌های خاص باکتری‌ها را هدف قرار می‌دهد، می‌تواند داروهای آنتی‌بیوتیکی نسل جدیدی ارائه دهد که برای از بین‌بردن خطرات باکتری‌های مقاوم در مقابل آنتی‌بیوتیک، ضروری هستند.

تکنیک جدید محققان دانشگاه کارولینای شمالی پتانسیل ارائه تسلیحات قدرتمند جدید در مبارزه با باکتری‌های مقاوم در مقابل چند دارو را داراست. برخلاف داروهای آنتی‌بیوتیک معمولی که هر دوی باکتری‌های خوب و بد را می‌کشند، این رویکرد گونه‌های خاصی از باکتری‌ها را هدف قرار داده و آن‌ها را از بین می‌برد، اما باکتری‌های سودمند را دست‌نخورده رها کرده و در واقع، مانند یک بمب هوشمند عمل می‌کند.

بسیاری از باکتری‌ها به عنوان بخشی از سیستم ایمنی‌شان، دارای سیستمی موسوم به CRISPR-Cas هستند که در هنگام حمله مهاجمانی مانند ویروس‌ها، گونه‌های کوچک آر ان ای موسوم به CRISPR RNA‌ها خلق می‌کنند؛ این گونه‌ها با توالی‌های خاص دی ان ای مهاجم متناظر می‌شوند و هنگام پیداکردن همتای متناظرشان، پروتئین‌هایی آزاد می‌کنند که دی ان ای مهاجم و بنابراین، عفونت را رفع می‌کنند.

محققان دانشگاه کارولینای شمالی با طراحی CRISPR RNA‌هایی که دی ان ای خود باکتری‌ها را هدف قرار می‌دهند، موجب خودکشی آن‌ها می‌شوند.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله mBio منتشر شده است. 

اخبار علمی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------