آشکار کردن اسرار "مادهٔ تاریک" + عکس



اخبار علمی - آشکار کردن اسرار "مادهٔ تاریک" + عکس

کشف ستارگان متعلق به کهکشان راه شیری می تواند ما را در درک سیاه چاله‌ها و دیگر اجرام کیهانی که در هاله‌ای ابهام آمیز پنهان شده اند، کمک کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، دانشمندان بدین منظور سریع ترین و شگفت انگیزترین ستاره را که با سرعتی برابر ۱.۶ میلیون کیلومتر در ساعت در حال دورشدن از مرکز کهکشان راه شیری است، را کشف کردند.

 

اخبار,اخبار علمی , کهکشان راه شیری


این ستاره فوق سریع که سرعتی معادل ۱.۶ میلیون کیلومتر دارد، در میان ۲۰ همتای خود به زمین نزدیک‌ترین بوده و از لحاظ شفافیت نیز رتبه دوم را داراست.
 
محققان ستاره شناسی امریکا با همکاری اخترفیزیکدانان چینی در پروژه ای علمی- تحقیقاتی مشترک تصویر ستاره ای متعلق به طبقه ستارگان  فوق‌سریع (Hypervelocity Stars) را با تلسکوپ های پیشرفته شکار کرده اند.
 
ژنگ ژنگ استادیار دانشگاه یوتا واقع در ایالات متحده اعلام کرد: کشف ستارگان متعلق به کهکشان راه شیری می تواند ما را در درک سیاه چاله ها و دیگر اجرام کیهانی که در هاله ای ابهام آمیز پنهان شده اند، کمک کند.
 
ما نمی‌توانیم هاله ماده تاریک را ببینیم اما گرانش آن روی این ستاره عمل می‌کند و می‌توان از مسیر و سرعت ستاره که تحت تاثیر جاذبه بخش‌های مختلف کهکشان راه شیری است، دیدگاه‌هایی را در این خصوص بدست آوریم.
 
دانشمندان معتقدند این کشف می تواند سرنخ‌هایی درباره ابر سیاهچاله مستقر در مرکز کهکشان راه شیری و همچنین هاله ماده تاریک مرموزی ارائه دهد که این کهکشان را احاطه کرده است و روی ستارگان تاثیر گذاشته است.
 
این کارشناس برجسته نجومی در خصوص ستاره هایی با سرعت بالا گفت: سرعت اسرارآمیز این ستارگان به قدری زیاد است که از نیروی جاذبه کهکشانی می گریزند. در دهه های گذشته ستاره شناسان ۲۰ گونه از چنین ستاره های عجیبی را کشف کرده اند. ستارگان فوق‌سریع جفت‌های باقی‌مانده ستارگان دو قطبی هستند که زمانی حول یکدیگر می‌چرخیدند و به ابر سیاهچاله موجود در مرکز کهکشان بیش از اندازه نزدیک می‌شدند.
 
گرانش شدید از جانب سیاهچاله، که جرم آن چهار میلیون برابر خورشید است، یکی از این ستارگان را شکار می‌کند که بنابراین این ستاره حول سیاهچاله می‌چرخد و دیگری را به مسیری ورای کهکشان راه شیری پرتاب می‌کند. 

اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------