جدیدترین روش ذخیره سازی اطلاعات روی طلا + عکس



اخبار,اخبارعلمی,جدیدترین روش ذخیره سازی اطلاعات

اخبار علمی - جدیدترین روش ذخیره سازی اطلاعات روی طلا + عکس

پژوهشگران دانشگاه ایلینویز نشان دادند که آرایه‌های جدیدی از نانوستون‌های طلا می‌توانند، رفتاری شبیه فیلم‌های نگاتیوی قدیمی داشته باشند.

محققان آرایه‌هایی از نانوذرات طلا ساختند که می‌توان روی آنها را الگودهی کرد که با این کار امکان ذخیره‌سازی اطلاعات روی نانوذرات فراهم شد.
 
پژوهشگران دانشگاه ایلینویز نشان دادند که آرایه‌های جدیدی از نانوستون‌های طلا می‌توانند رفتاری شبیه فیلم‌های نگاتیوی قدیمی داشته باشند به طوری که پرتوهای نوری که از فواصل بسیار نزدیک به آن تابیده می‌شود روی آن اثرات دائمی ایجاد می‌کند.

اخبار,اخبارعلمی,جدیدترین روش ذخیره سازی اطلاعات

کیمانی توساینتی از محققان این پروژه گفت: در این فیلم، برخلاف نگاتیوهای قدیمی، ایجاد تصویر به‌صورت زنده انجام می‌شود. ما نشان دادیم که این فیلم‌ پلاسمونیک چندکاره می‌تواند برای ایجاد کانال‌های اپتوسیالی بدون دیواره استفاده شود. از آنجایی که در این روش از لیزرهای دیودی با دانسیته توان پایین استفاده می‌شود، بنابراین این سیستم دارای پتانسیل بالایی در ذخیره‌سازی اطلاعات با لیزرهای ارزان قیمت است.
 
برایان روکیفورث نویسنده اول مقاله مربوط به این پروژه می‌گوید: دستکاری ذرات موضوعی است که پیش از این دست‌مایه تحقیقات بسیاری بوده است. در این میان رصد ذرات به دام افتاده در فاز سیال که با استفاده از الگوی نانوستون‌های طلا کنترل می‌شود از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این کار دقیقا شبیه ساخت کانال روی سطح ذرات است با این تفاوت که این کانال‌ها دیوار فیزیکی ندارند.
 
روکیفورث می‌گوید: ما در این پروژه تفاوت میان ایجاد الگوی روی نانوذرات با تثبیت تصویر روی فیلم‌های نگاتیوی را نشان دادیم. ذخیره داده روی نانوذرات تنها یکی از کاربردهای این روش جدید است، کاربردهای متعددی در انتظار این روش است که ما در حال کار روی آنها هستیم.
 
محققان این پروژه می‌گویند که فاصله میان آنتن‌ها از هم 425 نانومتر است در حالی که فاصله پیکسل‌ها روی فیلم‌ می‌تواند کاهش یابد و همچنین می‌توان لنزهای قوی‌تر برای نگارش روی نانوذرات استفاده کرد. در حال حاضر ظرفیت دی‌وی‌دی‌های بلوری (Blu-Ray 28.6) گیگابایت در هر دیسک است در حالی که با این روش می‌توان ظرفیت را به 75 گیگابایت افزایش داد. بدیهی است که این روش در بخش‌های مختلف فوتونیک نظیر حسگری و نانوانبرک‌ها کاربرد دارد.

اخبارعلمی - باشگاه خبرنگاران

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------