رخداد سنگ لغزش در منطقه گوهران/ پرآب شدن رودخانه ایرر پس از زلزله



رخداد سنگ لغزش در منطقه گوهران

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‏‌المللی زلزله‌‏شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به نتایج بازدید فنی از منطقه زلزله زده گوهران، گفت: رخداد سنگ لغزش در جاده گوهران به ایرر و پر آب شدن رودخانه کم آب ایرر از جمله نتایج به دست آمده از این بررسی بوده است.

 

دکتر مهدی زارع در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به جزئیات نتایج بازدید فنی از منطقه زلزله‌زده بشاگرد، افزود: کانون زلزله در روستای "ایرر" در 10 کیلومتری شمال شهر گوهران مرکز شهرستان بشاگرد و حدود 25 کیلومتری شرق شهر سردشت واقع شده است.

 

مشخصات گسل مسبب زلزله

 

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‏‌المللی زلزله‌‏شناسی و مهندسی زلزله با گسل مسبب این زلزله اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس بررسی‌ به عمل آمده مسبب زلزله اصلی به نظر می‌رسد که گسل سردشت با روند شمال- شمال غربی و جنوب- جنوب شرقی باشد.

 

وی این گسل را از گسل‌های پهنه گسله میناب دانست و ادامه داد: با توجه به سازوکار راستالغز و شیب این گسل، عمق لرزه اصلی حداقل در 20 تا 25 کیلومتری زمین رخ داده است.

 

زارع با اشاره به پس لرزه‌های مهم این زلزله اضافه کرد: پس لرزه‌های مهم این زلزله که در روز شنبه 28 اردیبهشت رخ داد با روند لرزه اصلی مربوط بوده است.

 

میزان تلفات

 

معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله بزرگای گشتاوری این زلزله را 6.2ذکر کرد و یادآور شد: با توجه به ژرفای نسبتا زیاد زلزله و کم بودن پهنه رومرکزی لرزه تلفات آن کم بوده و موجب مرگ یک کودک یک ساله شد.

 

زارع در خصوص میزان خرابی در منطقه گوهران، گفت: خرابی ساختمان بنایی تنها در ایرر- کانون زلزله - مشاهده شده است.

 

رخداد سنگ لغزش در گوهران

 

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‏‌المللی زلزله‌‏شناسی و مهندسی زلزله از رخداد سنگ لغزش بزرگ در این منطقه خبر داد و در این باره توضیح داد: یک سنگ لغزش بزرگ در جاده گوهران به ایرر دیده شد که ابعاد بلوک‌های سنگ در حد 55 در 5 متر بوده است.

 

وی با اشاره به سنگ لغرش تاریخی در این منطقه، خاطر نشان کرد: در سده‌های قبل سنگ لغزش بزرگ دیگری بر اثر زمینلرزه‌ای مشابه در این منطقه رخ داده است.

 

وضعیت رودخانه در قبل و بعد از وقوع زلزله

 

زارع به بیان وضعیت رودخانه "ایرر" در منطقه پرداخت و گفت: رودخانه ایرر قبل از زلزله کم آب و یا خشک بوده ولی پس از رخداد زلزله این رودخانه پر آب شده است.

منبع:mehrnews.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------