کشف کهن‌ترین ستارگان کیهان در قلب راه شیری



ستاره‌شناسان ادعا کردند که کهن‌ترین ستاره‌هایی را که تاکنون شناسایی شده‌اند، در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری پیدا کرده‌اند؛ ستاره‌هایی که ظاهرا حدود 13/6 میلیارد سال قبل یعنی فقط چند صد میلیون سال پس از تولد کیهان شکل گرفته‌اند.

اخبار,اخبار علمی, کهن‌ترین ستارگان کیهان

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از BBC، لوئیس‌ هاوئز، نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید:‌ «این ستاره‌ها بکر در میان کهن‌ترین ستاره‌های بازمانده در کیهان هستند و مسلما قدیمی‌ترین ستاره‌هایی هستند که ما تاکنون دیده‌ایم».

او ادعا می‌کند که این ستاره‌ها قدیمی‌تر از راه شیری هستند و باقی ستاره‌ها کهکشان ما بعدا دور آنها شکل گرفتند و می‌گوید: «اینها به طور بالقوه قدیمی‌ترین اجرامی هستند که تاکنون کشف شده‌اند».

هاوئز و تیم او به دلیل ترکیب و موقعیت این ستاره‌ها از قدمت آنها مطمئن هستند. این ستاره‌ها حاوی فلزات خیلی کمی هستند. این فلزات با انفجار ستاره‌ها عظیم یا ابرنواختر در فضا منتشر می‌شوند. همین مواد منتشرشده بعدا مصالح اولیه نسل بعدی ستاره‌ها را تشکیل می‌دهند. به این ترتیب، هرچه بر عمر کیهان افزوده شد، ستاره‌های نسل‌های جدیدتر از فلزات غنی‌تر شده‌اند.

وقتی ستاره‌های عاری از فلزات باشند به این معنی است که در مراحل اولیه کیهان پدید آمده‌اند، پیش از آنکه بسیاری از ستاره‌ها منفجر شده و عناصر فلزی را در فضا منتشر کرده باشند.

اما توضیح دیگری هم ممکن است. حتی امروز هم ممکن است مناطقی عاری از فلزات در فضا وجود داشته باشد که ستاره‌های کم فلز در آنها متولد می‌شوند.

محققان طرز حرکت این ستاره‌ها مرکز راه شیری را بررسی کردند تا مطمئن شوند که اینها همیشه در این بخش مرکزی راه شیری که غنی از فلزات است، زیسته‌اند. اگر این همان جایی است که این ستاره‌ها متولد شده‌اند، تنها راه توضیح فقر فلزی آنها این است که پیش از تشکیل راه شیری شکل گرفته باشند.

هاوئز می‌گوید:‌ «میزان کربن، آهن و سایر عناصر سنگین موجود در این ستاره‌ها به طرز غیرمنتظره‌ای ناچیز است که نشان می‌دهد شاید ستاره‌های اولیه منفجر نشده‌اند و حاصل آنها ابرنواختر نبوده است».

این کشف تئوری‌های جاری درباره محیط کیهان در مراحل اولیه را زیر سوال می‌برد. هاوئز می‌گوید که حساب کردن عمر ستاره‌ها آسان نیست.

تیم او با استفاده از رصدخانه «نقشه بردار آسمان» (SkyMapper) دانشگاه ملی استرالیا حدود ۵ میلیون ستاره را رصد کرد. از این پنج میلیون، ۱۴ هزار به طور منفرد معاینه شد. ۲۳ عدد از جالب‌ترین ستاره‌ها این گروه موضوع مقاله تحقیقی این تیم بود.

‌هاوئز می‌گوید:‌ «راه شیری فوق‌العاده عظیم است و ما بخش خیلی کوچکی از آن هستیم. من امیدوارم که در آینده بتوانیم دریابیم راه شیری دقیقا چگونه شکل گرفت، کهکشانی که این ستاره‌ها اولین مصالح ساختمانی آن هستند».

اخبار علمی - آنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------