تشخیص زوال عقل از روی چشم‌ها



اخبار ,اخبار علمی ,زوال عقل

 

اخبار علمی - پنجره مغز کشف شد/ تشخیص زوال عقل از روی چشم‌ها

بخش عظیمی از تغییراتی که در سلول های عصبی و مغزی رخ می دهند، پیش از اینکه در رفتار یا جسم مبتلایان بروز کنند در شبکیه چشم اشخاص ظاهر می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مطالعات محققان موسسه گلادستون و دانشگاه سانفرانسیسکو نشان می دهد، علائم اولیه زوال عقل قبل از اینکه با اختلالات ژنی و تغییرات رفتاری همراه باشند با نشانه های چشمی بروز کرده که با بررسی آنها می توان به اختلالات یا تغییرات سلول های عصبی و مغزی پی برد زیرا سلول های شبکیه چشم انسان دارای ارتباط مستقیم و نزدیکی با مغز هستند. پرتوهای نوری در برخورد با شبکیه به پیام عصبی تبدیل شده و از طریق عصب بینایی به مغز منتقل و در آنجا تفسیر می شوند.

این تحقیق بدان معناست که با آزمایش و بررسی ساده ای از شبکیه چشم می توان از تغییرات احتمالی سلول های عصبی آگاه شد. مطالعات محققان نشان می دهد که هرگونه تغییر ساده و جزئی در شبکیه چشم می تواند زنگ خطر اولیه ای برای ابتلا به بیماری دمانس فرونتو‌تمپورال (Frontotemporal Dementia = FTD) باشد که در اثر این بیماری مغز چروکیده و کوچک می شود. زوال عقل یا دمانس اختلال مزمن فرآیندهای روانی به علت بیماری مغزی است که با تغییر شخصیت، اختلال در حافظه و ذهن بروز می کند.

دکتر "گان"، یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی می گوید: "این مطالعه نشان داد که شبکیه چشم می تواند پنجره ای از فعالیت های مغزی باشد. در نتیجه با بررسی و پیگیری تغییرات چشمی می توان بسیاری از بیماری هایی که در اثر آسیب یا نابودی سلول های عصبی ایجاد می شوند را پیش بینی و پیشگیری کرد."
اخبار علمی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------