نخستین تصاویر نور فتوسنتز گیاهان زمینی از فضا



نخستین تصاویر نور فتوسنتز گیاهان زمینی از فضا

محققان ناسا برای اولین بار راهی یافته اند تا نور ساطع شده از فرآیند فتوسنتز گیاهان زمینی را به کمک ماهواره های فضایی در نقشه ای با جزئیاتی که تاکنون دیده نشده ارائه کنند.
دانشمندان راه جدیدی برای استفاده از ماهواره ها یافته اند تا اتفاقات درون گیاهان زمینی را در سطح سلولی اندازه گیری کنند. گیاهان در طول فرآیند فتوسنتز نوری را از خود ساطع می کنند که به آن فلوئورسنس یا تشعشع ماهتابى گفته می شود و نوعی نور نامرئی برای چشم غیرمسلح است اما توسط ماهواره هایی که صدها کیلومتر بالای زمین قرار دارند قابل تشخیص است.

دانشمندان ناسا روشی ارائه کرده اند که می تواند اطلاعات ماهوراه ای را به نقشه های جهانی از این پدیده ظریف با جزئیاتی که تاکنون مشاهده نشده تبدیل کند.

نقشه های جدید که توسط مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا در شهر گرینبلت، مریلند تهیه شده با وضوح فضایی 16 برابر شده و سه برابر در وضوح زمانی نسبت به نخستین نقشه های شاهد مثال بوده که در سال 2011 منتشر شد.

بهبود اندازه گیری های جهانی برای کشاورزان علاقمند به نخستین نشانه های استرس محسول و اکولوژیستهایی که به دنبال درک بهتر زندگی گیاهی، پوشش گیاهی جهانی و چرخه پردازش کربن هستند دارای کاربر است.

 

 نخستین تصاویر نور فتوسنتز گیاهان زمینی از فضا

براساس اعلام ناسا در ویدئوی منتشر شده از فرآیند فتوسنتز گیاهان از فضا، گیاهان سالمی که فتوسنتز فعال دارند فلوئورسنس بسیاری از خود نشان می دهد، اما گیاهان دارای استرس و تنش و یا گیاهان غیر فعال میزان کمی فلوئورسنس دارند.

ناسا گفت: دشواری این پروژه در نیاز ماهواره ها به ابزارهایی برای تشخیص فلوئورسنس ساطع شده از سوی گیاهان نسبت به فلوئورسنس اتمسفر بود که از نور خورشید منعکس می شود.

نتایج تحقیقات این محققان در مجله تکنیکیهای اندازه گیری اتمسفری منتشر شده است.

فتوسنتز فرآیند زیست‌ شیمی است که در آن، انرژی نورانی خورشید توسط گیاهان و برخی از باکتریها به انرژی شیمیایی ذخیره‌ شده در مواد غذایی آنها تبدیل می‌شود.

تقریبا همه ارگانیسمهای روی زمین به آن وابسته‌ هستند. در عمل فتوسنتز، اندام‌هایی مانند برگ که دارای سبزینه هستند، کربن دی‌ اکسید، آب و نور را جذب‌کرده و به کلروپلاست می‌ رسانند. طی واکنشهایی که درون کلروپلاست انجام می‌ گیرد، این مواد به اکسیژن و کربوهیدراتها تبدیل می‌ شوند. تمامی اکسیژن کنونی موجود بر روی زمین، فرآورده فتوسنتز است.
منبع:mehrnews.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------