بهترین تصاویر فضایی هفته: از دمبلی در میانه کیهان تا عکس یادگاری فضایی



 بهترین عکس‌های فضایی چند روز اخیر را با ما مرور کنید: از ابرهای دم کرده و مرتفع‌ترین رصدخانه زمین گرفته، تا دمبلی در میانه کیهان و عکس یادگاری فضایی.

  بهترین تصاویر فضایی هفته,اخبار,اخبار علمی

 دم کردن طوفان

این عکس چشم‌نواز که توسط خدمه ایستگاه فضایی بین‌الملی گرفته شده است، دم کردن ابرهای طوفان‌زا را حین عبور از فراز سواحل برزیل در اقیانوس اطلس جنوبی به تصویر می‌کشد. با وجود پنهان شدن قرص خورشید پشت فضاپیمای روسی متصل به ایستگاه فضایی، تلالو نور خورشید باعث جدایی آب و ابرها شده است.

  بهترین تصاویر فضایی هفته,اخبار,اخبار علمی

پایان زیبا
همچون کلاهخودی خزدار، سحابی اسکیمو جایی در فاصله 4 هزار سال نوری از زمین مشغول درخشش است. این عکس ترکیبی با استفاده از داده‌های نوری جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ فضایی هابل، و داده‌های پرتو ایکس رصدخانه فضایی چاندرا تهیه شده است. نیم‌تنه رنگارنگ این سحابی، پوسته‌ای خارجی از جنس گاز و غبار است که با سرعت 50 هزار کیلومتر در ساعت منبسط می‌شود؛ و درخشش آن ناشی از انفجارهای بقایای غول سرخ درون مرکز این سحابی است.

   بهترین تصاویر فضایی هفته,اخبار,اخبار علمی

 چشم آسمانی

آرمیده بر بالای کوهستانی متروک در غرب هیمالیا و در ارتفاع 4517 متری سطح دریا، رصدخانه نجومی هند مرتفع‌ترین تاسیسات تلسکوپی دنیا به شمار می‌رود. این منطقه بیابانی بدون ابر و پر ارتفاع، در نزدیکی مرز چین و روستای هانله قرار دارد. تلسکوپ چاندرا این رصدخانه یکی از پییچده‌ترین تجهیزات نجومی نمیکره شرقی زمین به شمار می‌رود. این عکس با نوردهی طولانی خود، رد دور قطبی ستارگان را به خوبی بر فراز این رصدخانه کوهستانی به تصویر کشیده است.

   بهترین تصاویر فضایی هفته,اخبار,اخبار علمی

 دمبل کیهانی

این جرم آسمانی با هاله روح‌آلودش سحابی دمبل است؛ یکی از محبوب‌ترین اجرام آسمانی که منجمان آماتور عاشق این هستند که آن را با تلسکوپ‌های خانگی خود از روی پشت‌بام رصد کنند. این حباب رنگارنگ گاز و غبار بقایای ستاره خورشیدآسای در حال مرگی است، که در فاصله 1360 سال نوری از زمین و در صورت فلکی روباهک قرار دارد. پوسته‌های چندگانه و پف کرده گاز داغ گستره‌ای به پهنای 4.5 سال نوری را اشغال کرده‌اند. این فاصله به اندازه‌ای است که به راحتی می‌تواند کل فضای مابین منظومه شمسی ما و نزدیک‌ترین ستاره همسایه‌مان را پر کند.

   بهترین تصاویر فضایی هفته,اخبار,اخبار علمی

 بگو سیب!

صاحب این عکس، فضانورد آمریکایی، کریس کسیدی است که با دوربین دیجیتال خود در حال پیاده‌وری فضایی در مقابل ایستگاه فضایی بین‌المللی است. تنها کمتر از 1 ساعت پس از گرفتن این عکس، به دلیل آب گرفتگی کلاه فضایی فضانورد همراه وی، لوکا پارمیتانو، آنها مجبور شدند ماموریت خود را ناتمام رها کنند و به درون ایستگاه باز گردند.

  منبع:khabaronline.ir

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------