برندگان نوبل فیزیک معرفی شدند/عکس



 کمیته نوبل صد و نهمین جایزه نوبل فیزیک را لحظاتی قبل به تاکاکی کاجیتا از ژاپن و آرتور بی‌مک‌دونالد از کانادا به خاطر کشف نوسانات نوترینو که نشان می‌دهد نوترینو دارای جرم است اهدا کرد.

اخبار,اخبارعلمی,برندگان نوبل فیزیک

 

 تاکاکی کاجیتا استاد دانشگاه توکیو و آرتو مک‌دونالد استاد دانشگاه کوئنیز کانادا است. جایزه نوبل فیزیک سالانه توسط آکادمی سلطنتی علوم سوئد برای افرادی که برجسته‌ترین مشارکت را برای بشریت در حوزه فیزیک داشته‌اند، اهدا می‌شود. این جایزه سال گذشته به صورت مشترک به «ایسامو آکاساکی» و «هیروشی آمانو» از دانشگاه ناگویا در ژاپن و «شوجی ناکامورا» از دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا برای ابداع دیودهای کارآمد منتشر کننده نور آبی (ال‌ای‌دی) که امکان منابع نور سفید به صرفه را فراهم کردند، اختصاص پیدا کرده بود. تاکنون ماری کوری و ماریا ژئوپرت مایر تنها زنانی هستند که در سال‌های 1903 و 1963 موفق به کسب نوبل فیزیک شده‌اند.

 

برندگان نوبل در سالهای اخیر 2010: آندره گایم و کنستانستین نووسلف برای رای آزمایش‌های پیشگامانه در رابطه با مواد دوبعدی گرافین 2011:آدام ریس،سال پرلموتر و برایان اشمیت برای کشف انبساط شتابان جهان از طریق ابرنواخترهای دوردست 2012:سرژ هاروش و دیوید واینلند به خاطر پیدا کردن روشهای آزمایش تک سیستم‌های کوانتمی 2013:پیتر هیگز و فرانسوا انگلرت به خاطر کشف ذره هیگز 2014 : «ایسامو آکاساکی» و «هیروشی آمانو» از دانشگاه ناگویا در ژاپن و «شوجی ناکامورا» از دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا برای ابداع دیودهای کارآمد منتشر کننده نور آبی (ال‌ای‌دی) روز دوشنبه کمیته نوبل برندگان جایزه نوبل پزشکی را معرفی کرده بود.

 

 اخبار علمی  -  خبر  آنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------