ناسا اطلاعات تازه‌ای از کوتوله‌های اطراف منظومه شمسی منتشر کرد



تحقیق و بررسی سیارک‌ها یا همان سیاره‌های کوتوله در مرز منظومه شمسی و فضای بی‌نهایت، اکنون با انتشار اطلاعات تازه درباره سیارک «سرس»، وارد فاز تازه‌ای شده است و ناسا قصد دارد مأموریت‌های آینده در این‌باره را افزایش دهد.

 اخبار علمی,خبرهای  علمی, سیاره‌های کوتوله

به گزارش آنا به نقل از وب‌سایت ناسا، علاقه‌مندان به فضا و کسانی که اخبار ناسا را دنبال می‌کنند حتما به‌خاطر دارند که فضاپیمای «افق‌های نو» ناسا، چندی قبل اطلاعات و دانش کیهان‌شناسان درباره سیارک پلوتو در انتهای منظومه شمسی را دگرگون کرد اما آنچه این سازمان اکنون با استفاده از فضاپیمای «داون» درباره سیارک «سرس» یافته است، از آن واقعه هم ارزشمندتر است. براساس آخرین عکس‌های دریافتی از فضاپیمای داون که در پایین‌ترین مدار ممکن به دور سرس چرخیده است، راز دیواره‌های شگفت‌انگیز و سفید در میان یک دهانه روی سروس گشوده شد.

دهانه «اوکاتر» که در تصویر با رنگ سفید مشخص است، مدتهاست که شناخته شده است اما آنچه در میان این دهانه است، یکی از کشف‌های تازه داون محسوب می‌شود. این برآمدگی گنبد مانند متشکل از دیواره‌های سیقلی سفید، به احتمال زیاد حاصل فعالیت‌های آتشفشانی و زمین‌ساختی تازه است، فعالیت‌های آتشفشانی که در چند میلیون سال اخیر انجام شده و بخش‌های تازه‌ای از مرکز این سیارک را به سطح آورده است.

فهرست یافته‌های ناسا در این پرواز تحقیقاتی به همین‌جا محدود نمی‌شود. یکی دیگر از کشفیات داون این است که تعداد حفره‌ها و دهانه‌های برخوردی در سطح سرس بسیار کمتر از برآوردهایی است که پیشتر می‌شد و البته جنس مواد موجود در یکی از این دهانه‌های برخوردی، با تمام بخش‌های دیگر این سیارک متفاوت است. همچنین داون با استفاده از دوربین‌های شمارش نوترون و گامای خود، به بررسی مواد تشکیل دهنده نقاط مختلف سیارک سرس پرداخت و کشف کرد که در قطب این سیارک، مقدار زیادی هیدروژن وجود دارد. این مقدار هیدروژن به این شکل تشریح شده است که احتمالا در قطب این سیارک یخ وجود دارد؛ یخی متشکل از آب به همان شکلی که در زمین می‌شناسیم. ناسا اعلام کرده که به زودی اطلاعات تازه‌ای از این مأموریت منتشر می‌کند.

 اخبار علمی -  آنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------