تله ای که حشرات را به دام می اندازد



اخبار,اخبارعلمی, آفات شب

اخبارعلمی - تله ای که حشرات را به دام می اندازد

زیست شناسان دانشگاه سایمون فریزر کانادا موفق به شناسایی گروهی از مواد شیمیایی شده اند که ساس و دیگر آفات شب را به تله می اندازد.

محققان موفق به شناسایی مجموعه ای از مواد شیمیایی به نام فرومون شده اند که قادر است آفات شب (مورچه، سوسک، ساس، مگس، عنکبوت، موریانه) را به دام بیاندازد. فرومون یک ماده شیمیایی است که توسط برخی از پستاندارن و حشرات ترشح می شود و بر رفتار و فیزیولوژی گونه های دیگر تاثیر می گذارد. معمولا حشرات از این ماده برای جفت یابی یا مبارزه با دشمنان استفاده می کنند.

ساس یا خون آشام رختخواب یکی از مهمترین حشرات مزاحم است که باعث انتقال بیماری می شود. این حشره که حدود 4 تا 5 میلیمتر طول دارد، می تواند باعث انتقال بیماری هایی مانند هپاتیت شود. ساس معمولا در طول روز در شکاف تخت، کمد و دیوار مخفی می شود و هنگام شب فعالیت خود را آغاز می کند. گزش این حشره باعث اختلال خواب، حساسیت، خارش، کم خونی و کمبود آهن می شود. عفونت های ناشی از ساس در برخی مناطق مانند ونکوور کانادا بسیار شایع است.

تحقیقات جدید نشان می دهد که ساس قادر به انتقال پاتوژن بیماری شاگاس است. شاگاس یک بیماری عفونی التهابی ناشی از انگل است که بیشتر در آمریکای جنوبی، مرکزی و مکزیک دیده می شود و تورم در ناحیه عفونت، تب، خستگی، سردرد، تهوع، اسهال، استفراغ و بزرگ شدن طحال از مهمترین علایم آن هستند.

متاسفانه مشکل وجود ساس و دیگر حشرات خونخوار نه تنها در اماکن عمومی ارزان قیمت مانند مسافرخانه، بلکه در هتل های مجلل و پنج ستاره نیز وجود دارد

تحقیقات نشان می دهد که شناسایی این ماده شیمیایی و انجام برخی فرآیندهای آزمایشگاهی می تواند تمام این حشرات مزاحم را به دام بیاندازد. این محصول تا اوایل سال آینده با قیمت مناسب وارد بازار می شود.

محققان در تلاشند تا کارایی این تله را در مورد پشه آنوفل آزمایش کنند.
نتایج این تحقیقات در نشریه Angewandte Chemie منتشر شده است.

اخبارعلمی - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------