راز مومیایی جیغ‌زننده/عکس



اخبار,اخبار گوناگون,راز مومیایی جیغ‌زننده

باستان‌شناسان می‌گویند مومیایی مصر باستان که در حال کشیدن فریادی ابدی از دنیا رفته است، می‌تواند فردی سلطنتی باشد که ۳۰۰۰ سال پیش به جرم اقدام به قتل فرعون کشته شده است.

به گزارش آنا، یک قرن پیش بقایای مومیایی غیرمعمولی در معبد تدفینی «دیر البهاری» در مصر کشف شد. هویت واقعی این مومیایی که حالت چهره‌ای وحشت‌زده و دردناکی دارد، برای سال‌ها دانشمندان را گمراه کرده بود.

متخصصان می‌گویند مومیایی جیغ‌زننده به گونه‌ای دفن شده که تاکنون سابقه نداشته است؛ دست و پای او با چرم و بدنش با پوست گوسفند پوشانده شده بود که این امر نشان می‌دهد متوفی فردی ناپاک محسوب می‌شده است. همچنین دهان این مومیایی باز باقی مانده است، گویی مسموم شده است.

بعد از سال‌‌ها بررسی مشخص شده است که این بقایا متعلق به پسر خائن شاه «رامسس سوم» است که نقشه قتل پدرش را در سر داشته است و به همین دلیل به مرگ محکوم و حلق آویز شد.

بدن پسر خائن در نزدیکی معبد مشهور خاندان سلطنتی در ساحل غربی رود نیل دفن شده است. در حالی که بدن باقی افراد خاندان سلطنتی در کتان سفید پوشانده شده‌اند و با دقت خاصی مومیایی شده‌اند اما بدن مومیایی جیغ‌زننده در پوست گوسفند پیچانده شده است و فرآیند مومیایی کردن او هم بی‌دقتی تمام انجام شده است. در واقع بدن این مومیایی به‌سادگی در نمک ناترون قرار گرفته شده است تا خشک شود و حتی مقداری از آن نیز در دهان او ریخته شده است.


این مومیایی با اسم «مرد ناشناس ای» نیز شناخته می‌شود و در حال حاضر برای اولین بار در موزه قاهره مصر به نمایش گذاشته شده است.


مومیایی جیغ‌زننده در سال ۱۸۸۶ کشف شد. دانشمندان در ابتدا گمان می‌کردند که این مرد مرموز مسموم شده است اما آنالیزهای بعدی حاکی از آن بود که هیچ نشانی از مسمومیت در بدن این مومیایی دیده نشده است.

به گفته دانشمندان، نشانه‌های اطراف گردن مومیایی جیغ‌زننده نشان می‌دهد که به احتمال زیاد این فرد حلق‌ آویز شده است.

در متون باستانی مصر آمده است که شاهزاده «پنتاور»، پسر فرعون، و ملکه «تیه»، همسر دوم فرعون، نقشه قتل فرعون رامسس سوم را برنامه‌ریزی کرده بودند.

 

اخبار,اخبار گوناگون,راز مومیایی جیغ‌زننده


دانشمندان با استخراج DNA از استخوان مومیایی جیغ‌زننده و رامسس سوم و انجام آزمایش روی آنها تائید کردند که مومیایی جیغ‌زننده پسر رامسس سوم بوده است.

مرگ رامسس سوم بسیار مخوف بود و هنوز هم جزئیات اسرارآمیز زیادی درباره قتل او وجود دارد. اسکن‌های صورت گرفته روی مومیایی این فرعون نشان می‌دهد که گلوی او بریده شده و انگشت شست پای او نیز کنده شده است.

پاپیروس‌های باستانی نشان می‌دهد که خائن دستگیر شده است اما واضح نیست که رامسس سوم بر اثر این اقدام کشته شده است یا خیر.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------