کشف معبدی باستانی در پرو که در آن زنان قربانی خدایان شده‌اند



اخبار,اخبار گوناگون,زنان قربانی

باستان‌شناسان به‌تازگی با کشف اجساد یک معبد باستانی در منطقه‌ای در پرو، به سرنخ‌های وحشتناکی در مورد آیین قربانی حدود 1200 سال پیش رسیده‌اند.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از دیلی‌میل، باستان‌شناسان در این معبد باستانی جسد شش زن را کشف کرده‌اند که حدس زده می‌شود براساس آیین خاص این پرستشگاه کشته شده‌اند. در کنار این اجساد ظروف سرامیکی نیز یافت شده است. این زنان در وضععجیبی به خاک سپرده شده‌اند؛ چنانکه جمجمه سر همه آنها رو به رشته‌کوه‌های آند است و در برخی موارد حتی بدن آنها خم شده است و به شکل عجیبی از شکل طبیعی درآمده‌اند.

 

اخبار,اخبار گوناگون,زنان قربانی


دانشمندان می‌گویند که به نظر می‌رسد که زنان در جشنی که جزو مراسم و آیین مذهبی بوده کشته شده‌اند و حتی نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد خون این قربانیان خورده شده است. این نخستین بار است که دانشمندان با چنین مراسم مذهبی‌ای در تاریخ باستان مواجه شده‌اند و هنوز جزئیات این مراسم قربانی ناشناخته باقی‌مانده است.

بدن همه این زنان به یک سمت قرار گرفته‌اند و با دست‌ساخته‌های بشری احاطه شده‌اند که به اعتقاد باستان‌شناسان، از تمدن‌های قبل از اینکا، یعنی موچه، واری و کاجامارکا به جا مانده‌اند.

 

اخبار,اخبار گوناگون,زنان قربانی

دست‌ساخته‌هایی که در کنار جسد زنان قربانی قرار داشته
با این همه، دانشمندان معتقدند که این معبد اسرار بسیاری را در مورد مراسم آیینی، که در آن کاهنان زنان را برای خدایان‌شان قربانی می‌کردند، فاش خواهد کرد.

نکته جالب وجود یک سطح شیب‌دار مرکزی در این معبد است که با خاک درست شده است. از این سطح شیب‌دار برای قرار دادن پیشکش‌های ارزشمند استفاده می‌کردند که یکی از زنان در این قسمت یافت شده و بقیه هم در جاهای مختلف این معبد پیدا شده‌اند.

 

اخبار,اخبار گوناگون,زنان قربانی


تمدن لامبایکه یا سیکان؟
چیزی که دانشمندان را بیشتر شوکه کرده این است که زمانی که این اجساد کشته شده‌اند، حدود چند صد سال قبل از گسترش تمدن «اینکا» است و اجساد در پرستشگاهی یافت شده‌اند که بخشی از تمدن «لامبایکه» به شمار می‌رود.

گاهی تمدن لامبایکه را تمدن «سیکان» نیز می‌خوانند که تصور می‌شود در امتداد ساحل شمال پرو در حدود 750 میلادی پدیدار شده و تا حدود 1375 بعد از میلاد رونق داشته است.

برخی مورخان می‌گویند که تمدن سیکان جانشین قوم متمدن دیگری به نام «موچه» شده ‌بودند ولی اشتراکات فرهنگی بسیاری میان این دو قوم وجود دارد. همچنین گفته می‌شود که این قوم مراودات تجاری با مردمی داشته‌اند که هم‌اکنون در اکوادور، کلمبیا و شیلی قرار دارند.

 

اخبار,اخبار گوناگون,زنان قربانی


قوم سیکان شهرهای مذهبی بزرگی را با معابد عظیم می‌ساختند اما ظاهرا این تلاش‌ها پیروزی برای آنها به ارمغان نیاورده و در نهایت نیز توسط امپراتور «چیمو» در سال 1375 قبل از میلاد مغلوب شد.

اخبار گوناگون - آنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------