مترو به میدان ولی‌عصر رسید



اخبار,اخبار اجتماعی,اخبار متروی تهران

شهردار تهران: شبکه مترو تهران تا اواسط‌ سال ٩٥ تکمیل می‌شود ایستگاه‌های مترو فاطمی و عبدل‌آباد تا یک ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد

میدان ولی‎‌عصر(عج)، یکی از میدان‌های معروف تهران که از نظر تردد و رفت و آمدهای درون‌شهری مرکزیت دارد و درعین‌حال یکی از مراکز مهم خرید و گردشگری پایتخت به شمار می‌رود، به شبکه متروی تهران پیوست. برای شهری که ترافیک تا خرخره گریبانش را گرفته است تکمیل افتتاح هر ایستگاه تازه‌ای یک اتفاق است به‌ویژه اگر این ایستگاه یکی از بزرگترین ایستگاه‌های متروی جهان باشد و جایگاهش هم در قلب یکی از مهمترین میدان‌های شهر.  میدان ولی‌عصر تهران که چند سالی است از قیافه افتاده و اطراف آن را با تابلوها و تبلیغات مربوط به ساخت مترو پوشانده‌اند چند روزی هست که از سر و صدای ماشین‌های حفار و رفت و آمد کارگران مترو خالی شده است. شهردار تهران و اعضای شورا دیروز به میدان ولی عصر رفتند تا ایستگاه متروی آن را افتتاح کنند.

 

حالا به جای ازدحام کارگران و شلوغی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مربوط به حفاری، پله‌های برقی ایستگاه‌ مسافران قطارهای زیر زمینی را از عمق ١١ متری زمین به روی زمین می‌آورند. دیروز در ادامه توسعه و تکمیل خطوط متروی تهران، ایستگاه‌های تازه‌ای این‌بار در مرکز شهر تهران به بهره‌‎برداری رسید و با حضور شهردار تهران ایستگاه‌های متروی شهرک شریعتی و میدان ولی‌عصر آغاز به کار کرد و مسافران مترو از این پس می‌توانند با استفاده از خط ٣ مترو به میدان ولی‌عصر بروند. البته تا چند هفته دیگر یعنی تا پایان امسال ایستگاه‌های میدان فاطمی و عبدل‌آباد هم به بهره‌برداری می‌رسند. این ایستگاه‌ها همه بخشی از خط ٣ مترو هستند خطی که طولانی‌ترین خط مترو در تهران و خاورمیانه است و جنوب‌غربی پایتخت را به شمال‌شرق وصل می‌کند؛ از ایستگاه شهرک قائم آغاز می‌شود و تا ایستگاه آزادگان ادامه دارد. این خط از نقاط پرترافیک ازجمله میدان راه‌آهن، میدان منیریه، چهارراه ولی‌عصر(عج)، میدان ولی‌عصر(عج) و میدان فاطمی عبور می‌کند و با خطوط یک، چهار، شش و هفت مترو دارای تقاطع است.

 

«رضا زلفی»، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ١٩ نیز درخصوص بهره‌برداری از ایستگاه شهرک شریعتی گفت: «این ایستگاه در تقاطع خیابان مهران و بزرگراه شهید چراغی واقع شده و دارای ٢ خروجی شمالی و جنوبی است.به گفته او خروجی شمالی این ایستگاه امروزافتتاح خواهد شد و خروجی جنوبی این ایستگاه که در منطقه ١٩ واقع شده درحال احداث است که در سه ماهه نخست‌ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ١٩، پنج ایستگاه از خط سه مترو شامل ایستگاه‌های قلعه‌مرغی، شهرک شریعتی، عبدل‌آباد، زمزم و آزادگان در منطقه ١٩ قرار دارد.

 

 تکمیل همه ایستگاه‌ها تا‌ سال ٩٥
 افتتاح دو ایستگاه جدید در تهران درحالی است که اعضای شورای شهر تهران در چهارمین دوره از شهرداری خواسته‌اند تا تکمیل مترو را در اولویت اصلی فعالیت‌های عمرانی تهران قرار دهد. مسئولان شهرداری تهران می‌گویندکه هفته‌ای ٥٠٠ کیلومتر تونل در تهران حفاری می‌‎شود. آن‌طور که محمد باقر قالیباف، شهردار تهران دیروز گفت براساس برنامه‌های شهرداری تهران مقرر شده کارِ شبکه متروی پایتخت تا اواسط‌ سال ٩٥ یکسره و تمام ایستگاه‌های آن افتتاح شود. این خبر را شهردار تهران اعلام کرد و گفت: در‌ سال ٩٤ در هر ماه یک ایستگاه مترو در تهران به بهره‌برداری می‌رسد و تا اواسط ‌سال ٩٥ شبکه متروی تهران را تکمیل می‌کنیم. 

 

شهردار تهران، برای چندمین‌بار در حرف‌هایش از پرداخت نشدن اعتبارات مترو توسط دولت انتقاد کرد و گفت: «ما مشکلات و چالش‌های دولت را می‌دانیم و از آنها توقع بی‌جا نداریم، اما براساس قانون ٥٠‌درصد هزینه‌های ساخت مترو برعهده دولت است؛ اما آنها سهم ناچیزی را پرداخت می‌کنند.

 

از این گله‌مند هستیم که چرا قانون در مورد شهرداری تهران اجرا نمی‌شود و این درحالی است که اعتبارات ریالی آن از مردم دریافت و به حساب خزانه دولت واریز شده است، اما سهم شهرداری را نمی‌پردازند و هنگامی که گلایه‌مان را به دوستانمان در دولت می‌گوییم، آنها می‌گویند که حق با شماست و پیگیری می‌کنیم درحالی‌که بخش عمده این پرداخت‌ها روی زمین مانده است و پرداخت نمی‌شود.» قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که در ‌سال آینده هر ماه یک ایستگاه مترو افتتاح می‌شود، توسعه حمل‌ونقل عمومی را یکی از راه‌های اصلی کاهش آلودگی هوا دانست و گفت که‌ ساخت مترو کاملا بومی شده و با حوزه مهندسی کشور عجین شده است.

 


به گفته مسئولان شهرداری برای اتمام هرچه سریع‌تر متروی تهران، حفر تونل‌های جدید و تکمیل خطوط متروی پایتخت در ٦٠٠ جبهه کاری زیر زمین دنبال می‌شود. تاکنون ١٥٢ کیلومتر مترو در شهر تهران در قالب ٥ خط فعال به بهره‌برداری رسیده است.


 ایستگاه ولی‌عصر، یک ایستگاه در ٧ طبقه
از سوی دیگر ‌هابیل درویش، مدیرعامل شرکت مترو تهران هم دیروز در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از ایستگاه متروی ولی‌عصر درباره یکی از مشکلات جدی ایستگاه‌های متروی تهران سخن گفت که در جریان افتتاح ایستگاه‌های قبلی مترو تا مدت‌ها به مسأله تبدیل می‌شد؛ موضوع تجهیز ایستگاه‌ها به پله‌برقی. درویش با تأکید بر این‌که تمام ایستگاه‌های متروی تهران به پله‌برقی تجهیز شده‌اند، گفت که از این پس هیچ ایستگاه مترویی در تهران بدون پله‌برقی افتتاح نمی‌شود. او ادامه داد: «دو ایستگاه عبدل‌آباد و میدان فاطمی این مسیر به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسند. بیش از ٩٠‌درصد مراحل مسیر این ایستگاه‌ها که بزرگترین و طولانی‌ترین خط مترو به طول ٣٧ کیلومتر است به پایان رسیده و در روزهای آینده برای بهره‌برداری شهروندان آماده خواهد بود.»

 


به گفته مدیرعامل مترو، گفت: ایستگاه‌های میدان ولیعصر، شهرک شریعتی، عبدل‌آباد و میدان فاطمی تنها ایستگاه‌هایی هستند که در زمان افتتاح عملیات نصب پله‌برقی آنها به پایان رسیده است. او ادامه داد: این نخستین‌بار است که تا پایان ‌سال‌جاری توانستیم ٢٠ کیلومتر از خطوط مترو را به بهره‌برداری برسانیم. تمامی پله‌برقی‌های مورد نیاز خطوط مترو خریداری شده و از این پس هیچ ایستگاهی بدون پله‌برقی افتتاح نخواهد شد. آن‌طور که درویش می‌گوید، میدان ولی‌عصر بزرگترین ایستگاه مترو در دنیا خواهد بود چرا که فضایی که برای این ایستگاه در نظر گرفته شده است ۴۵‌هزار مترمربع بوده و ساختمان در ۷ طبقه ساخته شده است.

 

به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که در آینده نزدیک ایستگاه میدان ولی‌عصر تهران به یک مرکز عظیم تجاری و البته زیرزمینی تبدیل شود؛ کارکردی که با ماهیت منطقه‌ای میدان ولی‌عصر به‌عنوان یکی از مراکز اصلی خرید تهران هم سازگاری دارد.  آن‌طور که‌ هابیل درویش می‎گوید ایستگاه‌های میدان فاطمی و عبدل‌آباد در مسیر خط سه مترو آزادگان، بهشتی پایتخت قرار دارند که به گفته مدیرعامل شرکت مترو تهران کل این مسیر تا پایان ‌سال به بهره‌برداری می‌رسد.

 

اخبار اجتماعی - شهروند

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------