تخلفات متعدد شهرداری و دیگر نهادها در پرونده «بوستان مادر» (+سند)



اخبار اجتماعی - حضور قالیباف در شورای شهر تنها بر ابهامات افزود؛
تخلفات متعدد شهرداری و دیگر نهادها در پرونده «بوستان مادر» (+سند)

نه تنها اسناد و تصاویر حکایت از آن دارند که تخلفات بسیاری در این پرونده وجود دارد، بلکه رای نهادهای قانونی درباره این پرونده نیز تاکیدی دیگر غیرقانونی بودن تغییر پهنه بندی این زمین و در نتیجه غیرمجاز بودن واگذاری آن را دارد اما شهرداری نه تنها تن به این مستندات و رای‌ها در نداده، بلکه مدعی است طرح چنین موضوعی بی خود است!

در حالی که در بخش‌های مختلف خبری رسانه ملی حضور اخیر شهردار تهران در شورای این شهر مایه رفع ابهامات مطرح درباره بوستان مادر ذکر شد، اما مستندات قانونی حکایت از آن دارد که در این پرونده در چند مقطع قانون شکنی رخ داده و ناظران کوتاهی کرده‌اند.

وقتی جواب‌ها متناسب با سوال طرح شده نیست!
به فاصله سه ماه و اندی از ابلاغ دستور شورای عالی معماری و شهرسازی، کمیسیون اصل نود و شورای شهر تهران به شهرداری تهران مبنی بر توقف ساخت‌وساز در بوستان مادر –که البته اثر گذار نبوده!،- و تداوم پروژه عمرانی در این محدوده، محمدباقر قالیباف، شهردار پایتخت در روزهای گذشته با سئوال یکی از اعضای شورای شهر تهران در این نهاد عالی شهری حضور یافت تا نتیجه، مذاکراتی دور از انتظار شود!

در حالی که تغییر کاربری زمین هفت و یک دهم هکتاری واقع در منطقه 5 تهران موضوع سوال بود، در کمال تعجب مسائل به قطع نشدن درختان در این محدوده گره خورد تا شهردار و مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری که وی را همراهی می‌کرد، به حق از وجود نداشتن درخت در این محدوده (و تبعا، غیر قابل قبول بودن انتساب قطع درختان این محدوده به ایشان) سخن بگویند اما در ادامه سخنانی بر زبان بیاورند که بر ابهامات پرونده می‌افزاید.

 

اخبار,اخبار اجتماعی,پرونده بوستان مادر

 

اخبار,اخبار اجتماعی,پرونده بوستان مادر

 

اخبار,اخبار اجتماعی,پرونده بوستان مادر

 

اخبار,اخبار اجتماعی,پرونده بوستان مادر

 

اخبار,اخبار اجتماعی,پرونده بوستان مادر

 

مصوبه بوستان شدن این زمین وجود ندارد؟
در ادامه در حالی که شهردار تاکید داشت زمین مورد اشاره «هفت هکتار است نه هفتاد هکتار»، درباره تغییر کاربری این زمین گفت: از سال 84 تا امروز که شهردار هستم، یک درخت [در این زمین] وجود نداشته و شهرداری هیچ طرح مصوب، ردیف و اعتباری برای ساخت بوستان مادر اختصاص نداده است؛ چنین چیزی مطلقا وجود نداشته است.

قالیباف با کنایه معنی داری به حقانی، عضو شورای شهر که طرح سوال از شهردار را به جریان انداخته بود، به سخنانش ادامه داد: نمی‌خواهم به گذشته برگردم، در دهه 70 در شهرداری مخالفت با طرح جامع شد و این طرح ابلاغ و اجرا نشد. بنده مدافع طرح جامع بوده‌ام و پای کار ایستاده‌ام. بحثی داشته‌ایم که هر چقدر می‌شود فضای سبز شهر در طرح جامع حفظ شود و در زمینهای باسند و بی سند، حتی زمینهای مردم -فارغ از مالکیت،- درخت کاشته شد.

او گفت: ما به مراجع ذی ربط جواب داده‌ایم و هر جا لازم باشد هم پاسخ می‌گوییم. در کمیسیون [ماده 5] گفته‌ایم هر جا پارک دایری هست، آن را تملک و کاربری سبز را قطعی کنید، حتی اگر مال مردم باشد پولش را می‌دهیم ... این کمیسیون تصویب کرده که تغییر کاربری در این زمین شود و مصوبه به شورای عالی شهرسازی و معماری رفته و در برج 2 سال 92 این کاربری از سبز به مسکونی تغییر یافته است.

او با اشاره به عملکرد شهردار قبلی تهران گفت: همه در این کشور می‌دانند بنده مشی آقای احمدی نژاد را نمی پسندم، ولی حق ندارم مصوبات کمیسیون ماده 5 را زیر پا بگذارم؛ چنین مصوبه‌ای [مبنی بر تاسیس بوستان مادر] وجود ندارد. قالیباف در این زمین، درختی را قطع نکرده و سر یک موضوع بی خود، اینقدر مسئله مطرح شده است.

دفاع شهردار از واگذاری زمین بوستان به طلبکاران شهرداری
بدین ترتیب شهردار تهران نه تنها منکر مصوبه تبدیل زمین مورد بحث به بوستان شد، بلکه غیر مستقیم از تغییر کاربری این زمین دفاع کرد تا به نوعی واگذاری آن از طرف شهرداری به پیمانکار پروژه دو طبقه کردن بزرگراه صدر بابت دیون شهرداری به ایشان را قانونی بخواند و از تداوم ساخت‌و‌ساز در این محدوده -که تمامی نهادهای ذی ربط خواهان توقفش شده‌اند،- دفاع جانانه‌ای به عمل آورد.

البته این دفاع ظاهرا جواب هم داد چراکه هم رسانه ملی از حل و فصل شدن این غائله(!) ابراز خشنودی کرد، هم رئیس و نائب رئیس شورا جلسه را خوب ارزیابی کردند و نتیجه آن را رفع سو تفاهمات و شفاف شدن همه چیز خواندند و حتی از تمجید عملکرد شهرداری نیز دریغ نورزیدند!

 

اخبار,اخبار اجتماعی,پرونده بوستان مادر

 

اخبار,اخبار اجتماعی,پرونده بوستان مادر

 

 این در حالی است که مستندات حکایت از آن دارد که نه تنها شهرداری در این پرونده عملکرد قابل دفاعی نداشته و ندارد، بلکه شورای شهر و حتی نهادهای دیگر هم در این قصور رخ داده به نوعی شریک هستند؛ قصوری که موجب شده هفت هکتار از زمین های پایتخت آلوده و دود گرفته به جای تبدیل به فضای سبز، به کارگراه ساختمانی تبدیل شده و راه تنفس کلانشهر زهوار در رفته تهران، تنگ تر از قبل شود.

آن گونه که از سخنان شهردار بر می‌آید، برای یافتن نقاط کور این پرونده، می‌بایست به دو سوال اصلی پاسخ دهیم؛ نخست آنکه آیا تبدیل این زمین بزرگ به بوستان در مصوبات قانونی دیده شده است؟، و بعد آنکه آیا تغییر کاربری این زمین قانونی است؟

سوال نخست: آیا تبدیل شدن زمین به بوستان در مصوبات قانونی دیده شده است؟
پاسخ به این سوال به قدری ساده‌ است که حتی می‌توان مستندات آن را در سایت شهرداری تهران هم یافت. کافی است به سایت شهرداری تهران مراجعه کرده و در ستون «مستندات» (سمت چپ صفحه، بالا) روی گزینه «طرح جامع تهران» کلیک نمایید و در صفحه‌ای که باز خواهد شد، «آلبوم نقشه‌ها» را یافته و در زیر مجموعه آن روی گزینه «نقشه گستره‌های سبز و باز شهر تهران» کلیک کنید تا با نقشه‌ای شبیه نقشه زیر مواجه شوید.

اکنون کافی است تا در این نقشه مصوب و قانونی، محدوده بوستان مادر را بیابید تا متوجه شوید که زمینی که اکنون بابت رد دیون شهرداری واگذار شده و کارگاه ساختمانی در آن دایر شده، قرار بوده بوستان شود! البته بر اساس این نقشه و وضعیت فعلی منطقه می‌توان فهمید که بخش‌های زیادی از ساخته شده و محدوده‌ای که برای بوستان سازی باقی مانده، بسیار کمتر از مصوبه است که این موضوع خود گواه تخلفات و قانون شکنی های زیاد رخ داده در این جغرافیاست!

 بدین ترتیب درخواهیم یافت که سخن قالیباف مبنی بر اینکه مصوبه‌ای برای ساخت بوستان در اینجا نبوده، نمی‌تواند درست باشد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که زمان درج شده روی نقشه (سال 85) حکایت از آن دارد که نقشه یکسال بعد از حضور ایشان در سمت شهردار مصوب و ابلاغ شده است و برخلاف آنچه شهردار گفته «سعی کردیم بدون مصوب ها را هم فضای سبز کرده و بعد برای تملک‌شان اقدام کنیم»، این زمین به رغم داشتن مصوبه بایر مانده است.

آنچه واضح است، اگر شهرداری کوچکترین اقدامی در راستای تبدیل این زمین وسیع به بوستان انجام می‌داد، دیگر با زمین بایری برای تغییر کاربری و بعد واگذاری باقی نمی‌ماند اما نه تنها این اتفاق نیافتاده، بلکه اکنون شاهدیم آقای شهردار مدعی است به قانون و طرح جامع شهر پایبند است و در شورای شهر هم کسی از وی نمی‌پرسد که این پایبندی چگونه با مسکوت گذاشتن مصوبه احداث این بوستان همخوانی دارد؟

سوال دوم؛ آیا تغییر کاربری این زمین قانونی است؟
این سوال نیز پاسخ سر راستی دارد، به ویژه وقتی بدانیم شورای عالی معماری و شهرسازی (که نهاد بالادستی کمیسیون ماده 5 به شمار می‌آید)، کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی و به تبع این دو نهاد، شورای شهر تهران دستور توقف ساخت و ساز در این محدوده را به شهرداری ابلاغ کرده‌اند، چراکه تشخیص داده‌اند تغییر کاربری این زمین قانونی نبوده و نیست.

به این نکات، رهنمودهای متعدد و اظهار نظرهای موردی رهبر انقلاب درباره لزوم حراست از فضای سبز شهری و افزودن بر این فضا را که بیافزاییم، به نظر نمی‌رسد تردیدی برای غیرقانونی بودن ساخت و ساز در محدوده‌ای که فضای سبز تعریف شده، وجود داشته باشد.

این در حالی است که شاهدیم شورای عالی معماری و شهرسازی بعد از اظهارات شهردار در شورای شهر در این باره، بار دیگر تاکید کرده که اجازه تغییر کاربری این زمین را صادر نکرده و حتی دخل و تصرف در زمینِ در نظر گرفته شده برای احداث بوستان مادر را موجب تحت پیگرد قانونی قراردادن قصور کنندگان دانسته‌اند.

بدین ترتیب درخواهیم یافت که نه تنها حضور قالیباف به عنوان شهردار در شورای شهر نتوانسته ابهامات پیرامون پرونده بوستان مادر را رفع نماید، بلکه بر شمار نکات مبهم ماجرا افزوده است؛ تا جایی که می‌توان پرسید نقش شورای شهر در تداوم این قانون شکنی ها چیست؟ نقش ایشان در تخلفات رقم خورده و ساخته نشدن بوستان مادر به فاصله چندین سال چیست؟ اگر این شورا و شهردار به تخلفات خود واقف نباشند، مسئولیت نظارت بر حسن اجرای مصوبات قانونی، مثل طرح جامع بر عهده چه نهادی است و سکوت ایشان در برهه کنونی (که پی کنی و پی ریزی ساخت آپارتمان در زمین بوستان آغاز شده و ادامه دارد) چه معنایی دارد؟!

 

اخبار اجتماعی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------